Igenkänningshumor från Åkestam Holst prisades av månadensjuryn

Månadens film Nyskapande idéer i all ära – ibland gäller det att bara vara jäkligt rolig. Det visar Åkestam Holst när man för andra gången i år tar hem månadens film. Andra plats gick till OTW för #medsyster medan bronspengen kneps av INGO för deras arbete med Folkoperan.

Dela sidan:

"Lär känna din hunger"

Kund: Pressbyrån   Byrå: Åkestam Holst

Det krävs inte alltid en unik och idé för att lyckas med en reklamfilm. Med en kampanj snarlik Snickers långkörare "You're not you when you're hungry" lyckades Åkestam Holst med sitt arbete för Pressbyrån återigen kamma hem månadens kampanj i filmkategorin. 

Med raka och sparsmakade filmer där anonyma skådespelare i avskalade miljöer berättar om "olyckshändelser" de varit med om i stunder av hunger charmades juryn. Vi får bland annat träffa den gotländska kranföraren Stig som under en arbetsdag tappar det fullständigt och låter hungerkänslorna styra kranen. Då ansiktena är pixelerade valde Åkestam Holst att spela in ljudet först för att vid filminspelningen låta skådespelarna fokusera på sitt kroppsspråk.

Kampanjen är en del av Pressbyråns koncept kring hunger där man även lanserat den famösa "korvbuketten" och "bananstocken". Lanseringen har skett i samband med att Pressbyrån breddat sitt utbud av mat och mellanmål.

De pixelerande ansiktena är tänkta att sticka ut i sociala medie-flöden.

– När något är dolt blir man alltid mer intresserad av vad som pågår och de textade filmerna passar väldigt bra in i olika flöden där man inte alltid konsumerar innehållet med ljud.

Vad i filmerna tror du det var som imponerade på juryn?

– Det finns något roligt i hungerdippar och folk som inte ser det orimliga i sitt beteende. Det är en igenkänningskomik som vi sedan dragit lite extra i, berättar Erik Nordenankar, art director på Åkestam Holst.

De senaste månaderna har det fullkomligt regnat priser och utmärkelser över Åkestam Holst. International agency of the year, Guldägg, D&AD. Och så månadens kampanj förstås. 

– Det är en allmänt positiv stämning och så klart sjukt kul när det går bra. När man ser kollegor som gör ett fantastiskt jobb sätter det en ribba som alla försöker överträffa, säger Erik Nordenankar.


Så tyckte juryn

"En mänsklig insikt filmatiserad i all sin enkelhet. Men det blir kul. Väldigt kul."

Lina Bergman, student, Berghs.

---

"Med igenkänning, humor och genial enkelhet vinner den här kampanjen mitt hjärta. Ett extra plus för modigt foto mot platt fond och klockren anspråkslös scenografi."

Stina Lütz, regissör, Camp David Film.

---

"Förvrängda röster och pixlerade ansikten kan kännas för omoget och för enkelt för en reklamfilms lösning. Nästintill filmskola projekt. Men resulterar istället i fantastiskt humoristiska filmer som med enkla twists väcker nyfikenhet, ökar dramatiken och får en att skratta högt. Bra jobbat!"

Freshteh Piltan, regissör, B Reel Films.

---

"Kul filmserie som hittat ett eget uttryck och verkligen stod ut bland andra bidrag genom sitt berättande och visuella stil. Gör något stort av det lilla. "

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

---

När vi i juryn skulle titta på dessa filmer tillsammans hände något jag väldigt sällan är med om. Jag såg mig omkring och konstaterade att alla fnissar och skrattar. Det är med handen på hjärtat ingen vanlig syn att ett gäng svårflirtade reklamare skrattar åt reklam. Där och då förstod jag att månadens kampanj har en vinnare.

Daniel Hallberg, art director, King.

---

Att bli matarg känner vi väl alla igen. Här i nya, men bekanta skepnader. Fint!

Johanna Johansson, art director, Volt.

---

Helt klart mest oväntad i gruppen och helt sin egen generellt. Rolig på ett sätt som är svårt att värja sig för. Man börjar lätt fnittra helt enkelt. Kul!

Gisela Andersson, art director, ANR BBDO.

---

Roliga filmer som får en att känna igen sig i situationerna på ett härligt sätt.

Pasi Helin, partner & CCO, MediaMonks.



Fakta

Arbetsgrupp Åkestam Holst:

Joakim Khoury, art director
Erik Nordenankar, art director
Johan Landin, art director
Filip Laurent, copywriter
Julia Sebesteny, copywriter
Lina Engler, projektledare
Bella Lagerqvist, produktionsledare
Karl Wikström, planner
Sara Bellafesta, creative designer
Sofia Jackson, produktionsledare

Produktionsbolag: BKRY

Anna Tanser
Henrik Adenskog
Nisse Axman

Ljudproduktion: Flickorna Larsson
Daniel Kilgren
Isak Lindberg, DoP




"#medsyster"

Kund: Röda Korset   Byrå: OTW

Två personer, Alexandra Dahlström och Loa Falkman, som tog plats på månadens topp 3 har faktiskt haft med varandra att göra tidigare, om än i en situation som kanske inte är så smickrande för Loa Falkman. 

Redan på Guldbaggegalan 1999, då Alexandra Dahlström bara var 15 år, visade hon sitt feministiska engagemang genom att stå upp mot sexistiska strukturer och utseendefixering i filmbranschen.

När hon så medverkade i kampanjen #medsyster för Röda Korset var det inte mer än logiskt. Musikvideon och låten, framförd av Janice, Sabina Ddumba, AMWIN, LASH och medlemmar ur Tensta Gospel Choir, släpptes på den internationella kvinnodagen och förutom Dahlström medverkar även Stina Wolter och Emilie Roslund.

Musikvideon har i dagsläget samlat ihop drygt 1,1 miljoner organiska visningar och uppmärksammades i medier som Nyhetsmorgon, P3, Aftonbladet, SvD och GP.

Med kampanjen ville Röda Korset nå ut till en yngre målgrupp i "urbana miljöer" och samla in pengar till kvinnor i kris och katastrof.


Så tyckte juryn

"Bra låt som växer på en. Bra tonträff mot målgruppen. Beundransvärt engagemang kring hela projektet. "

Jesper Holst, senior creative, Åkestam Holst.

---

Inte reklam som reklam är mest, utan kanske som den borde vara.

Lina Bergman, student, Berghs.

---

En kampanj som ger mig rysningar av välbehag. Fin tolkning av en fantastisk låt, grym koreografi och ett starkt budskap vars trovärdighet understryks då tittaren får ta del av den kvinnliga teamlistan i eftertexterna. Trots tydligt ansträngd budget har man med hjälp av hundratals eldsjälar lyckats skapa ett viktigt tidsdokument som förhoppningsvis kan vara med och göra skillnad på riktigt

Stina Lütz, regissör, Camp David Film.

---

Den här filmen bärs mycket av helhetstänket bakom kampanjen. Att hela kampanjen är skapad av kvinnor för kvinnor. I ett klimat där kvinnans namn och styrka har blivit en handelsvara och "gäsp-content" är det skönt att bli presenterad ett helhetstänk. Videon inspirerar sin målgrupp på ett träffsäkert sätt med en killer låt och inspirerande människor kring projektet.

Freshteh Piltan, regissör, B Reel Films.

---

"Främst är det kraften i projektet och låten som verkligen imponerar. Som musikvideo influeras den av samtida uttryck och lyfter fram artisterna på ett personligt sätt."

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

---

"Det är inte ofta jag får gåshud och rysningar i reklamfilms-sammanhang. Men sen är ju det här också så mycket mer än en reklamfilm. Det är en otroligt stark låt med några av Sveriges, nej jag menar världens, bästa artister."

Daniel Hallberg, art director, King.

---

Den trotsar konventioner och det brinnande engagemanget från alla bakom är smittsamt. Hundra poäng! Jag blir så stolt!

Johanna Johansson, art director, Volt.

---

En väldigt fin slutprodukt men kanske ett ännu finare projekt! Stort och mäktigt med den samling kvinnor som kommit samman och tillsammans skapat. Konceptuellt genomfört hela vägen.

Gisela Andersson, art director, ANR BBDO.

---

En riktigt bra låt, dock inte riktigt min typ av video men låten lyfter helheten.

Pasi Helin, partner & CCO, MediaMonks.



Fakta

Arbetsgrupp OTW:
Elin Falck, producent
Mina Fagerfjäll, producent
Johanna Rydberg, pr & planning
Petra Ljungberg, producent BTS
Katja Norsebäck, bts & onlineredigering
Madelaine Zetterström, pr-assistent

Frilansare:

Nicolina Knapp, regissör
Josephine Ow, foto
Linda Jidmalm, redigering
Sabina Törnberg, grading
Angelica Nyman, scenografi
Celia Caap, koreografi
Ellen Elias, kostym
Jessica Krage, hår & smink

Röda Korset:

Maria Demetriou, kampanjledare
Cecilia Sobocki, pressekreterare
Hanna Persson, genus- och mångfaldsrådgivare
Maria Sparréus, social media manager




"Stora stjärnor på lilla Folkoperan"

Kund: Folkoperan   Byrå: INGO

När Folkoperan skulle sätta upp operan Salieri vs Mozart lyckades man locka till sig några av Sveriges största stjärnor till scenen – Loa Falkman och Hillevi Martinpelto. Stjärnorna är enligt Folkoperan själva nästan större är föreställningen i sig, varpå man valde att bygga kommunikationen kring föreställningen kring dem.

I "Stora stjärnor på lilla Folkoperan" får vi följa en något uppblåst Loa Falkman som lämnar city för att ta sig ut på "landsbygden" Södermalm. Väl på plats tar han halva operan i anspråk och kräver likt självcentrerade rockstjärnor en rider värd en stjärna av hans status.

I själva föreställningen spelar Loa Falkman Salieri, som är avundsjuk på Mozarts genialitet, men känner i reklamfilmen kanske mer samhörighet med det österrikiska underbarnet.


Så tyckte juryn

Att driva med sig själv kan ju vara en smärre konst vilket den här filmen lyckats smidigt med. En uppblåst Loa Falkman är ju något man vill se mer av! Simpel komik med en perfekt lagom tonalitet som träffar helt rätt. Kunde dock ha lämnat några darlings på klippbordet. Aningen för lång.

Freshteh Piltan, regissör, B Reel Films.

---

Kanske något i längsta laget men inte desto mindre en rolig film för Folkoperan. Loa gör sig bra som diva och en diva gör sig bra för att sälja in intresset kring Salieri vs Mozart.

Jesper Holst, senior creative, Åkestam Holst.

---

Detta är inte Loa Falkmans första reklamfilm, men kanske hans hans bästa? Enkel humor som i vissa passager är omöjlig att värja sig emot.

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

---

Det här är en klassiskt bra och rolig sketch. Och det är fanimej inte lätt att göra klassiskt bra och roliga sketcher, men folkoperan får det att flyga både i manus, regi och skådespel.

Daniel Hallberg, art director, King.

---

Fin humor och självironi, både från Folkoperan och vår moderna Salieri Loa.

Johanna Johansson, art director, Volt.

---

Hög nivå på topp 3! Hade det inte varit för en stark omgång hade det kunnat bli en ännu högre placering. Jag skrattade (OCH taggade en kompis!).

Gisela Andersson, art director, ANR BBDO.

---

Troligtvis med en liten budget har man fått ihop en fin film där Loa Falkman på ett smakfullt sätter prägeln på filmen.

Pasi Helin, partner & CCO, MediaMonks.



Fakta

Arbetsgrupp INGO:

Björn Ståhl, executive creative director
Josefine Richards, creative director
Max Hultberg, art director
Ida Carstens, copywriter
Kerstin Engberg, head of art
Mia Melani, produktionsledare
Stina Oberg, projektledare





Lista

1. "Lär känna din hunger" av Åkestam Holst för Pressbyrån
2. "#medsyster" av OTW för Röda Korset
3. "Stora stjärnor på lilla Folkoperan" av INGO för Folkoperan.

Jury2018

  • Martin Ringqvist
  • Hanna Adelstål
  • Daniel Hallberg
  • Johanna Johansson
  • Pasi Helin
  • Jesper Holst
  • Martin Bartholf
  • Freshteh Piltan
  • Stina Lütz
  • Gisela Andersson

Tidigare omgångar

Nord DDB bryter Åkestam Holsts dominans – tar hem månadens film

Igenkänningshumor från Åkestam Holst prisades av månadensjuryn

Februari 2018

December-Januari 2018

November 2017

Oktober 2017

September 2017

Maj-Aug 2017

April 2017

Mars 2017

Februari 2017

December-Januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-Augusti 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-Januari 2016

Månadens Film November 2015

Oktober 2015

September 2015

Månadens Film Juni-Augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-Januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-Augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-Januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-Augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-Januari 2013

November 2012

September-Oktober 2012

Juni-Augusti 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-Januari 2012

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Maj 2006

Juni-Augusti 2006

Oktober 2006

November 2006

Maj 2007

Juni-Augusti 2007

September 2007

Februari 2007

Oktober 2007

Mars 2008

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

December-januari 2009

Feb 2009

Mars 2009

April 2009

November 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars-april 2010

Maj-augusti 2010

Mars-april 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011

Månadens Film

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets film 2006

December-Januari 2007

Mars 2007

April 2007

November 2007

Årets film 2007

December-Januari 2008

Februari 2008

September 2008

Oktober 2008

November 2008

F&B bäst på film 2008

Maj 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

September 2010

Oktober-november 2010

December-januari 2011

Februari 2011

Här är årets filmjury!

Månadens Film

September 2006