Dagliga miljonärsnyheter tar hem månadens ljud

Månadens kampanj King och Svenska spels Dagens Ekot-ersättare "Miljonärsnytt" imponerade på månadens ljud-juryn och tar hem guld i årets andra deltävling. Silvret gick till Nord DDB och Daidalos medan bronspengen kneps av Dear Friends för Sveriges Stadsmissioner.

Dela sidan:

Miljonärsnytt

Kund: Svenska Spel   Byrå: King

I tider där folkrörelser som "The 99 percent movement" får alltmer fotfäste kan det tyckas svårt att göra klämcheck humor av de riktigt rikas liv och leverne. Ändå lyckas Svenska Spel och King i de allra flesta av sina kampanjer. I en alternativ nyhetssändning, "Miljonärsnytt", får lyssnarna bland annat veta att priserna på båtplatser i Marbellas hamn fortsätter att stiga till följd av en trend med längre och större båtar. Flamsnyheter så klart, men också en stund där vi kan skratta (och lockas?) av vidlyftiga vanor och nyrika livsstilar.

Överlägsen vinnare.

Lyssna på spottarna här:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4


Så tyckte juryn

En självklar vinnare. Redan efter första sekunden är man fast och fnissar för sig själv. Smart inramad som gör att det går att ösa ut mer ur samma grund. Jag vill ha mer!

Simon Stefansson, head of strategy, Ingo

-------

En väl värd vinst till byrån som jobbar med vinster hela dagarna utan att urholka dem. Det nya greppet Miljonärsnytt dramatiserar absurd rikedom på ett absurt roligt sätt. Grattis King och Svenska Spel!

Felicia Jensen, copywriter, Åkestam Holst

-------

Korta, smarta och tydliga. Vad mer kan man begära?

Petter Ödeen, creative director, Garbergs

 



Fakta

Arbetsgrupp:

Jonas Yrlid, art director
Pontus Ekström, copywriter
Peter Preisler, projektledare
Åsa Slättegård, produktionsledare
Frank Hollingworth, creative director
Sunit Mehrotra, kundansvarig
Daniel Kilgren, regissör

Svenska Spel:

Charlotte Burlin, marknadsansvarig nummerspel och lotter
Johan Uddenberg, kommunikationsansvarig Lotto




Wanderlust

Kund: Daidalos   Byrå: Nord DDB

I princip alla prisbelönta och uppmärksammade reklamprojekt de senaste åren har i mångt och mycket byggt på en pr-tanke kring själva kampanjen. Oavsett om mediet är ljud, print, utomhus eller film så spelar den förtjänta uppmärksamheten en avgörande roll.

För att väcka uppmärksamhet kring "Wanderlust" valde förlaget att spela in boken, vars titel slarvigt översatt betyder reslust, som ljudbok. Att spela in en ljudbok är det dock ingen som höjer på ögonbrynen över. Men för att kunna ta del av innehållet var lyssnaren tvungna promenera i lagom tempo för att boken skulle spelas upp.

Lyssna och se mer hur Daidalos och Nord DDB tänkte här.


Så tyckte juryn

"En häftig idé med bra koppling till temat på boken. Ser att den tekniska lösningen kan appliceras på musik till exempel och slutar spela när man inte rör på sig. Dock är kampanjen med ljudbok gjord för att få fler att köpa den "riktiga" boken vilket jag inte tror fungerar. Har man ljudboken, varför ska jag köpa boken.."

Karolina Kilgren, producent, Flickorna Larsson

-------

En rolig tanke om att knyta läsaren närmare bokens handling genom att få folk att själva uppleva huvudpoängen genom huvudpoängen. En idé som dock känns bättre på pappret än i verkligheten.

Simon Stefansson, head of strategy, Ingo

-------

Nord DDB och Daidalos har hittat en fiffig mekanik för att lansera den nya ljudboken om vandring. Lösningen lär knalla rakt in i målgruppens hjärtan. Fint och kul!

Felicia Jensen, copywriter, Åkestam Holst

------

Rolig tanke som balanserar på kategorigränsen. Men hellre fria än fälla en bra idé.

Petter Ödeen, creative director, Garbergs



Fakta

Arbetsgrupp Nord DDB:

Martin Lundgren, copywriter
Linda Bryttmar, account manager
Tomas Granath, art director
Olle Langseth, creative director
Andreas Dahlqvist, chief creative officer

VO: Emelie Lenning
Ljudtekniker/Sound engineer: Oliver Gorman
Technical director: Soham Qadri
Producer: Nick Martin
Creative Technology director: Johan Olsson, Sebastian Otarola
Developer: Daniel Termin
Designer: Katarina Streiler
Senior Designer: Andreas Johansson
UX Designer: Anna Johansson
PR: Susanne Johansson
Photographer: Sebastian Reinbring, Christian Björnerhag
Motion Graphic Designer: August Håkansson




Borttappade röster

Kund: Sveriges Stadsmissioner   Byrå: Dear Friends

Varje val uteblir 33 000 röster från Sveriges röstberättigade befolkning. De 33 000 rösterna tillhör Sveriges hemlösa, som per definition inte har något hem dit röstkorten skickas. 

För att lyfta fram och ge röst åt de hemlösas politiska åsikter samt sätta hemlösheten på agendan valde Sveriges Stadsmissioner och Dear Friends att inför årets Almedalsvecka ta fram kampanjen "Borttappade röster". I kampanjen fick anonyma hemlösa berätta om hur de såg på det politiska läget i landet, utan att tittarna fick se deras ansikten. Kampanjen har alltså inte gått i radio eller poddar, utan på sociala medier, i print och digitalt samt olika events i samband med Almedalen.

Se och lyssna på enheterna här:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5


Så tyckte juryn

Fantstisk fin kampanj och idé och väldigt rätt i tiden innan valet. 
Skulle velat att denna kom på första plats. Berör och får en att lyssna. Synd att den inte gick i radiomedia för att sprida budskapet på flera fronter.

 Karolina Kilgren, producent, Flickorna Larsson

-------

Ett viktigt ämne men där rösterna inte riktigt når hela vägen. Skulle vilja bli omskakad och få något mer konkret med mig efteråt kring vad som behöver göras för att få till en förändring.

Simon Stefansson, head of strategy, Ingo

-------

Ett viktigt och vackert projekt som ger en ny dimension i kategorin ljud/röst. Dear Friends och Sveriges Stadsmissioner använder ett starkt hantverk med svartvita men inte sentimentala porträtt från gatan för att göra fler röster hörda inför valet. Mäktigt.

Felicia Jensen, copywriter, Åkestam Holst



Fakta

Arbetsgrupp Dear Friends:

Karl Isaksson, art director
Mia Forsberg, operativ projektledare
Calle Österberg, creative director
Agnes Edin, copywriter
Johan Falk, digital art director
Daniel Koning, designer
Erik Skoglund, copywriter
Markus Johansson, utvecklare
Jonas Jangestrand, utvecklare
Sandra Bohlin, art director
Roger Brovik, projektledare
Mikael Fridén, originalare





Petter Ödeen, juryordförande

Juryn är tillbaka på jorden

Om vi förra gången blev glatt överraskade över hur många starka bidrag som anmälts togs vi ner på jorden den här omgången. De flesta inskickade bidragen hade förstås något bra i sig men när vi började nagelfara dem så var det få som klarade sig helskinnade igenom våra kritiska hörselgångar.

De korta spotarna för Lotto var det tydliga undantaget.

Vi fortsatte också diskussionen om det räckte med att bidraget innehåller ljud eller om det ska vara helt avgörande för idén för att platsa i kategorin utan att ta den i mål. Vi beslöt att det är upp till varje jurymedlem att ta egna beslut om det.

Petter Ödeen, creative director, Garbergs

Lista

1. "Miljonärsnytt" av King för Svenska Spel
2. "Wanderlust" av Nord DDB för Daidalos
3. "Borttappade röster" av Dear Friends för Sveriges Stadsmissioner

Jury2018

  • Petter Ödeen
  • Karolina Kilgren
  • Agnes Uggla
  • Felicia Jensen
  • Lisa Granberg
  • Nima Stillerud
  • Simon Stefansson
  • Andreas Sundqvist
  • Gustav Egerstedt
  • Elisabet Fischer
  • Louise Lundgren