Inspelad könskorrigering ger guld till Åkestam Holst

Månadens ljud Alex korrigerar kön, vilket dokumenteras inför EuroPride 2018. Spotten hyllades av juryn och belönar Åkestam Holst med ytterligare ett guld i årets omgång av Månadens Kampanj.

Dela sidan:

The Voice of Change

Kund: EuroPride2018   Byrå: Åkestam Holst

Pride-rörelser är inte enbart en folkfest. De kämpar gör människors rätt att få vara den de är. Det budskapet ville EuroPride 2018 påminna om när de tog hjälp av Åkestam Holst. För att symbolisera detta tog man hjälp av Alex – en transperson som genomgår en könskorrigering från kvinna till man. Under sju månaders tid fick Alex göra en ny röstinspelning för varje testosteronspruta, vilka senare klipptes ihop till ett enhetligt meddelande.

Bakgrunden är att det i 60 länder fortfarande är olagligt att justera sin könsidentitet.

– Vi hittade Alex med hjälp från EuroPride som tillhandahöll olika forum och sammanhang där vi kunde söka efter personer som skulle påbörja en könskorrigerande behandling från kvinna till man. I samtal med Alex var vi väldigt öppna med vår idé, och han var pepp redan från start. Alex är en sprudlande person som verkligen brinner för HBTQ-frågor och som tidigare ställt upp i andra sammanhang där transfrågor varit på tapeten, så redan vid vårt första möte förstod vi att vi hade hittat rätt person, säger Eva Wallmark, art director på Åkestam Holst.

Hur ofta spelade ni in?
– Vi spelade in Alex ungefär varannan eller var tredje vecka, beroende på hur alla inblandades kalendrar såg ut. Alex får testosteron med jämna mellanrum som en del hans könskorrigerande behandling i form av depåinjektioner vilket innebär att det hormon som påverkar både hans kropp och röst frisätts gradvis. Därför behövde vi spela in så ofta som möjligt för att få med så många naturliga övergångar som möjligt i hans röst så att hoppen inte blev för stora.

Hur bestämde ni vad som skulle sägas?
– EuroPride 2018 var väldigt tydliga med att de ville att årets EuroPride skulle påminna om alla människors rätt att vara sig själva. Därför valde vi att ha en seriös framtoning om ett seriöst ämne. Till skillnad från till exempel homosexualitet så är transpersoners rättigheter något som först på senare tid börjat aktualiseras, trots detta är det än i dag en väldigt utsatt och marginaliserad grupp. Särskilt i tider där rätten att får vara sig själv i många länder tas ifrån dig om du föds i fel kön. För att öka förståelsen för deras situation var det därför viktigt för oss att göra den kampen och resan så rättvis och ärlig som möjligt. Därför valde vi ett personligt anslag som också refererade till vad det är man lyssnar på, för att också hjälpa lyssnarna att fånga upp röstförändringen tillsammans med ett viktigt budskap, säger Stephanie Moradi, copywriter på Åkestam Holst, och fortsätter:

– Vi har fått enorm respons, både från communityt men även utanför vilket känns jättekul! För att vara en radioreklam har den ändå lyckats få lite egna fötter.

Juryn tyckte att idén var bra och innovativ men diskuterade en hel del kring själva spotten i sig, där några menade att de inte skulle förstått den om de inte känt till sammanhanget. Hur tänker ni kring det?
– Vi valde medvetet att inte göra spotten för övertydlig för att väcka intresse. Skulle vi varit mer förklarande fanns det en risk för att den skulle kännas platt och tappa både det personliga anslaget men också budskapet i sig. Men vi testade olika versioner på olika personer, som inte alla är reklamskadade, och landade i att tillräckligt många förstod utan att känna till sammanhanget, säger Stephanie Moradi.

The Voice of Change sändes i svensk radio och publicerades i EuroPrides egna kanaler och nätverk.

Lyssna på spotten här.


Så tyckte juryn

Lisa Granberg, ad på TBWA: En riktigt bra idé och en eloge till uthålligheten.

Andreas Sundqvist, senior creative strategist på Grey Göteborg: Äkta, gripande, konkret och tydlig. Ett viktigt ämne som behandlas med finess, smartness och värdighet. Historien bakom projekt gör caset ännu starkare. För mig den självklara vinnaren.

Agnes Uggla, copywriter på Forsman & Bodenfors: You had me at: En radiospot som tagit flera månader att spela in. Och så är den ju dessutom jäkligt snyggt gjort!

Nima Stillerud, ad på 13: Mycket stark "ljud-ide". Dock något otydligt utförd som radiospot.

Louise Lundgren, head of B2B and relations på Bauer Media: En beundransvärd uthållighet i framtagandet av konceptet, som med facit i hand gav ett väldigt lyckat resultat. En effektfullt reklamspot, som inte lämnar någon oberörd.



Fakta

Stephanie Moradi copywriter, Eva Wallmark art director, Magnus Jakobsson creative director, Michaela Winckler produktionsledare, Karl Wikström planner, Ida Persson pr-specialist, Eskil Lundgren klippare på Åkestam Holst, Daniel Kilgren, Karolina Kilgren och Olle Eronn ljud på Flickorna Larsson.




Språkstöd – en frustrerande radioreklam

Kund: Fastighetsbyrån   Byrå: Forsman & Bodenfors

Ibland kan det vara bra att göra en radiospot som inte är enkel att förstå, som är tillkrånglad och exkluderande. Som kräver att man kan både svenska och persiska för att förstå helt och hållet. Som för alla andra är rätt frustrerande. För det illustrerar problemet som ens nya tjänst löser. Tjänsten heter Språkstöd, det handlar om att undanröja ett av de största problemen vid en bostadsaffär – språkförbistringar.

Tjänsten innefattar Fastighetsbyråns två och trespråkiga mäklare som hjälper till med alla krångliga ord i ett bostadskontrakt och udda mäklartermer på språket säljaren och köparen är mest bekväm med. Tjänsten finns på 21 språk. I radiospotten blandas svenska och ett av språken som Fastighetsbyrån erbjuder språkstöd i: persiska. Den är inläst av skådespelaren Bahar Pars.

Lyssna på spotten här.


Så tyckte juryn

Lisa Granberg, ad på TBWA: Ibland riskerar ju idéer att vara bättre på pappret än i verkligheten. Den här idén skulle kunna ha hamnat där, men med ett sjukt fint och genomtänkt hantverk och en säck som knyts ihop perfekt så är den bara SÅ BRA. Värd en förstaplacering.

Andreas Sundqvist, senior creative strategist på Grey Göteborg: Fint bidrag som får Fastighetesbyrån att framstå både inkluderande och modern. Tydlig kundnytta dessutom.

Karolina Kilgren, producent på Flickorna Larsson: Seamless produktion i all sin enkelhet. Bahar Pars gör en fantastisk insats och bär hela spoten med hennes raka självklara röst.

Nima Stillerud, ad på 13: Enkel och tydlig idé. Mycket snyggt utförd.

Felicia Jensen, copywriter på Åkestam Holst: Enkelt, elegant och svenska språket när det är som bäst. Med ett frustrerande exakt hantverk visar Fastighetsbyrån och Forsman & Bodenfors enkelheten och svårigheten i integration. Bra.

Louise Lundgren, head of B2B and relations på Bauer Media: Ett modigt uttag som lyckas väcka nyfikenhet kring tjänsten och samtidigt stärka Fastighetsbyråns varumärke. Vill höra spoten igen och igen... Och i fler versioner... Det måste vara ett gott betyg!



Fakta

Charlotte Nordling projektledare, Nina Widemar produktionsledare, Alena Sucher planner, Agnes Stenberg-Schentz art director, Pontus Thorén copywriter på Forsman & Bodenfors, Carina Dyberg reklamansvarig och Ulrika Lorentzi marknadschef på Fastighetsbyrån.




Unspoil me

Kund: Samsung   Byrå: Wenderfalck

Genom att utveckla en upplevelse – en digital hypnos som hjälper människor glömma sin favoritserie – gav Samsung med hjälp av Wenderfalck folk möjligheten att kolla om sin favoritserie som om det vore för första gången. Den innovativa hypnosen blev en världsnyhet och skapade enligt Wenderfalck en förtjänad räckvidd på över 380 miljoner människor. Över 350 000 personer besökte sajten som hypnotiserade människor i 22 000 timmar. Enligt siffror från Wenderfalck ökade sökningar på Samsung QLED under kampanjperioden.

Lyssna på spotten här.


Så tyckte juryn

Lisa Granberg, ad på TBWA: Insiktsfullt om en av vår tids största I-landsproblem. Och så lite dumroligt utförande på det. Funkar för mig.

Andreas Sundqvist, senior creative strategist på Grey Göteborg: Kul reklamidé men tveksamt om det verkligen fungerar (men det spelar kanske inte så stor roll). Känns som att man sett så många kampanjer som handlar om tv-serier och spoiling men det här är ändå en rolig och fräsch variant.

Agnes Uggla, copywriter på Forsman & Bodenfors: Vänta nu här. En hypnotisör ska alltså trolla bort mina favoritserier ur mitt huvud? Det kan ju typ inte bli bättre.

Karolina Kilgren, producent på Flickorna Larsson: Kul idé som ligger i tiden. Vem har inte tänkt tanken om att ha sin favoritserie osedd.

Nima Stillerud, ad på 13: Kul och storslagen kampanjidé.

Felicia Jensen, copywriter på Åkestam Holst: Starkt av Samsung att ge en ny syn på ljud. Ett starkt hantverk i en stark mänsklig insikt om att vilja ha det bästa kvar. Kan man göra samma sak med sitt livs kärlek, tro?



Fakta

Jens Jonsson art director, Didrik Persson och Oskar Skott creative, Daniela Westmark copywriter, Anna Åkerblad och Emma Nilsson pr-strateg, Linn Petrén KAM och project manager, Katharina Sand project manager influencer co-op, Anna Hoffman production manager, Joel Klasén motion, Petter Rudwall creative director på Wenderfalck, Elias Klingén 3d developer, Con Leche video producers, Frekvens sound.





Ljudet gör comeback – och det med besked

Det har ju inte funnits någon kategori för radio i Månadens kampanj under en period. Mycket för att det inte producerades tillräckligt mycket intressant radioreklam för att göra en intressant topplista antar jag. Men nu gör den bredare kategoribeskrivningen Ljud entré.

Och det med besked. Vi i juryn blev glatt överraskade över hur många intressanta bidrag vi hade att bedöma. Det kan ju bero på att det samlats upp bra jobb under tiden det inte fanns någon tävling att delta i. Men det visar sig nästa möte.

Två bidrag slogs om förstaplatsen. Det ena är ett mer PR-drivet bidrag där ljudet är det bärande för idén och det andra en väldigt bra utförd klassisk radiospot. Bara decimaler skiljde bidragen åt och de var bägge värda en första plats.

Den allt mer närvarande (och allt mindre givande) diskussionen om bidragen är i rätt kategori var förstås med under hela jurysessionen.

Petter Ödeen, cd på Garbergs och ordförande i Månadens Ljud.

Lista

1. Åkestam Holst, EuroPride2018, "The Voice of Change"
2. Forsman & Bodenfors, Fastighetsbyrån, "Språkstöd – en frustrerande radioreklam"
3. Wenderfalck, Samsung, "Unspoil me"
4. King, Svenska Spel, "Lotto - Miljonärsdialekter"
5. Saatchi & Saatchi, Jeep, "Originalet"

Jury2018

  • Petter Ödeen
  • Karolina Kilgren
  • Agnes Uggla
  • Felicia Jensen
  • Lisa Granberg
  • Nima Stillerud
  • Simon Stefansson
  • Andreas Sundqvist
  • Gustav Egerstedt
  • Elisabet Fischer

Tidigare omgångar