månadens pr, december-februari

månadens pr Med projektet "Out of Home-project" lyckades Clear Channel och Prime att kombinera samhällsnytta med affärsvärde. Nu prisas man i Månadens kampanj. Andraplatsen gick till Stendahls och Göteborgs Film Festival medan bronspengen kneps av Edelman Deportivo och Coop.

Dela sidan:

"Out of Home Project"

Kund: Clear Channel   Byrå: Prime PR

"Jag blev riktigt rörd." Det var första kommentaren från juryn när Prime Weber Shandwicks Out of Home Project för Clear Channel kom upp för diskussion under årets första möte i Månadens kampanj PR. De digitala utomhustavlorna som vägleder utsatta till tillfälliga härbärgen under extra kalla nätter fångade juryns hjärtan. Det rådde ingen tvekan om vem som skulle få flesta röster av juryn. Men projektet har inte bara nått fram till Månadens kampanj. Out of Home Project har nått ut medialt över hela världen och av de som sett kampanjen är 78 procent mer positivt inställda
till Clear Channel.

Kanske inte så förvånande. Eller?

– Även de projekt som säljer sig själva kräver en hel del jobb initialt, säger Hannes Kerstell, kundansvarig och pr-strateg på Prime Weber Shandwick.

– PR-arbetet startade i tätt samarbete med att idéarbetet satte igång. Målet för oss var tidigt i processen ta fram en lösning som skapade riktigt värde. Då kommer uppmärksamheten. Den kravställningen gav oss goda förutsättningar för att skapa någonting som också skulle spridas.

När vintern närmade sig dök idén upp om att tillsammans med organisationen Ny Gemenskap hjälpa de som lever i extrem utsatthet att hitta fram till de tillfälliga härbärgen som öppnar när det blir riktigt kallt. Ur detta föddes idén om nödsystemet där Clear Channels stortavlor visar vägen till de tillfälliga härbärgena.

– Vi började med att först berätta om nödsystemet i lokala Stockholmsmedier - vilket i sin tur skapade ett riksintresse. Efter att ha fått intresset bekräftat så tog vi det vidare till internationella nyhetsbyråer och branschmedier - främst eftersom många av Clear Chanels kunder läser just dem.

Inte minst internationella medier tyckte idén var spännande och bekräftade bilden av Sverige som innovativt och socialt ansvarstagande.

Bra utdelning i media men gav det andra effekter också?
– Det viktigaste vi uppnådde var att det faktiskt dök upp fler nya ansikten på de tillfälliga härbärgena. Vid sidan av det så fick andra initiativ upp ögonen för nödsystemet som en relevant kommunikationskanal och ville anknyta sig till systemet. Detta ledde i sin tur till besöksrekord på olika sätt, till exempel Stadsmissionens årliga julbord för utsatta i Kungsträdgården och det årliga julbadet i Sundbyberg. Ur ett internationellt perspektiv har andra Clear Channel-kontor i världen byggt liknande nödsystem tillsammans med lokala aktörer. Dessutom så har fler svenska städer visat konkret intresse för att införa digitala utomhustavlor.


Så tyckte juryn

Erik Filén, kreatör/PR Volontaire
En värdig vinnare och fantastisk idé. Clear Channel har lyckats kombinera ett fint resultat med att hjälpa människor i nöd på ett ypperligt sätt.

--------

Ellinor Irving, Juno PR
Synliggör en i samhället ofta osynlig grupp och lyckas med en lika enkel som genial idé samtidigt visa både på uppdragsgivarens samhällsrelevans och affär.

--------

Per Frykbrant, kommunikationskonsult Bellbird
Clear Channel lyckades förmedla sin produkts egenskaper på ett sätt som skar rakt in i hjärtat. Med det klarade avsändaren av konststycket att skapa något som är en lika bra B2B- som CSR-kampanj.



Fakta

Arbetsgrupp:

Hannes Kerstell, kundansvarig pr-strateg Prime Weber Shandwick
Jennie Körnung, projektledare, Prime Weber Shandwick
Hanna Belander, creative director, Prime Weber Shandwick
Felix Holfve, AD, Prime Weber Shandwick
Robin Wiman, AD, Prime Weber Shandwick
Daniel Wahlström, mediespecialist, Prime Weber Shandwick
David Klagsbrun, pr- och kommunikationschef, Clear Channel
Ola Klingenborg, Nordeuropachef, Clear Channel.
Charlotte Lindqvist, executive producer, Bannerboy.
Alexander Falkhammar, cfreative developer, Bannerboy.




"The World's Most Claustrophobic Cinema"

Kund: Göteborg Film Festival   Byrå: Stendahls

Filmfestivalen i Göteborg ville väcka nyfikenhet bland de icke vana festivalbesökarna. Stendahls erbjöd en filmupplevelse utöver de vanliga. I en föreställning av premiärfilmen Aniara fick biobesökarna krypa ned i sarkofager och uppleva samma instängdhet och utsatthet som de i filmen. Föreställningen fick stort genomslag i framför allt internationella medier.


Så tyckte juryn

Erik Filén, kreatör/PR Volontaire
Göteborgs Filmfestival visar tydligt att de inte låter sig utmanövreras av streamingtjänster. Den obehagliga upplevelsen av sarkofagerna är väl värd kampanjens otroliga resultat.

-------

Per Frykbrant, kommunikationskonsult Bellbird
När en enkel och kostnadseffektiv aktivering får lika stort genomslag i internationell media som kampanjer i mångmångmiljonklassen så måste det belönas. Klassisk mediebearbetning när den är som bäst.



Fakta

Arbetsgrupp och uppdragsgivare:
Martin Cedergren, chief creative officer, Stendahls
Andreas Gunberg, Head of strategy, Stendahls
Zeynep Sahin, AD, Stendahls
Sandra Bondesson, copywriter, Stendahls
Mats Tellving, AD, Stendahls
Annie Lundgren, PR, Stendahls
Linda Fernell, PR, Stendahls
Jens Flensburg, projektledare, Stendahls
Alexander Gibbons Barth, director, Fanny & Alexander
Gustav Öhman Spjuth, director, Fanny & Alexander
Sofia Englundh, production manager, frilans
Sebastian Danneborn, DOP, frilans

Robin Johansson, editor, frilans
Jonas Wikstrand, composer, frilans
Sebastian Guest, colorist, Terassen
Gabrielle Wikhede, sound designer, Ljudbang
Karl Vestklev, retouching, Studio Mint




"Old Milk"

Kund: Coop Sverige   Byrå: Edelman Deportivo Stockholm

En parfym som luktade gammal mjölk. Coop Sverige ville få igång diskussionen om matsvinnet och lyfta fram att om vi litade mer på våra egna sinnen än matens bäst före-datum skulle svinnet minska betänkligt. Och för att träna upp sinnena tog Edelman Deportivo Stockholm fram en parfym som luktade gammal otjänlig mjölk.


Så tyckte juryn

Erik Filén, kreatör/PR Volontaire
Matsvinn är ett enormt problem och Coop har verkligen lyckats slå huvudet på spiken. Trots att parfym använts i kampanjer tidigare, är helhetsintrycket klockrent!

------

Ellinor Irving, Juno PR
Gammalt behöver inte vara dåligt - varken idéer med parfymer eller mjölk där bäst före-datumet har gått ut. En fin kampanj som gör sin poäng tydlig från första sekund.

------
Per Frykbrant, kommunikationskonsult Bellbird
En kampanj som höll mycket hög nivå från ax till limpa, eller från ax till för gammal komjölk. Det blir svårt får eftervärlden att göra en lika rolig aktivering på ett hållbarhetsbudskap som Coop lyckades med.



Fakta

Arbetsgrupp:

Simon Kraft, AD, Edelman Deportivo Stockholm
Anna Werkell, copywriter, Edelman Deportivo Stockholm
Joachim Ewert, projektledare, Edelman Deportivo Stockholm
Sebastian Brännén, AD, Edelman Deportivo Stockholm
Rasmus Keger, creative director, Edelman Deportivo Stockholm
Sofie Segerborg, pr-strateg, Edelman Deportivo Stockholm
Jonas Axblom, contentstrateg, Edelman Deportivo Stockholm





Mandarva Stenborg, vd på Abby Priest och juryordförande

Det här kan påverka branschen i grunden

Trevande (och ganska väntade) diskussioner kring relevans, samtidsfenomen och PR-hantverk blandades med uppfriskande cynism och oväntade sågningar under PR-juryns första sittning.

Den samlade juryn var oväntat samspelt och enig. Men trots den goda samsynen överraskade ändå det slutliga resultatet; hur kunde den gamla mjölken slå den omsusade rapstjärnan? Och kunde verkligen en likkista i Göteborg engagera mer än Lisebergs blodiga skräckfilm?

En annan reflektion som genomsyrade kvällen var hur en majoritet av bidragen tydligt var ämnade att nå in i konsumenternas (och jurymedlemmarnas) hjärtan med alla möjliga kreativa lösningar på jordens problem. Högtalare som ska ge döva en starkare filmupplevelse, parfym som ska avhjälpa spelberoende, lampor som ska belysa den förödande scrollstressen och så vidare. Är det vi kommunikatörer som, tack vare vår svettiga strävan efter berömmelse och statyetter, faktiskt är dem som räddar vår värld från undergången - eller är det just vi som, med ytliga PR-trix, tar hävstång i människors dåliga samvete för att sälja mer prylar?

Svaret på det låter vi vara osagt just i detta forum. Så länge kommunikationen, på något sätt, lyckas att nå fram till och engagera mottagaren så måste vi anse den som lyckad ur ett PR- perspektiv. Och det var ju det vi skulle bedöma just den här kvällen.

Efter att ha gått igenom samtliga 17 (!) riktigt välgjorda bidrag vaskades tre favoriter fram som finalister. "Jag typ grät när jag såg den" var en av flera hyllningar som beskrev vinterns mest tydliga och varma kampanj - Clear Channel med Out Of Home Project, skapad med stadens hemlösa i åtanke, blev kvällens starka vinnare. "En riktigt mångfacetterad och produktnära kampanj som på ett självklart sätt både utvecklar affären och bidrar till samhällsnytta", sammanfattade någon i juryn snyggt.

Kvällens tvåa var inte bara ruskigt snygg och kreativ - den visade även på en imponerande global räckvidd där "samtliga 28 visningar sålde slut på nolltid vilket är all-time high på antal besökare, bäst sedan starten för 42 år sedan". "The World's Most Claustrophobic Cinema"; för Göteborgs Filmfestival fick besökarna att krypa ner i små sarkofager för en två timmars lång klaustrofobisk visning av filmen Aniara. Effektfullt och emotionellt triggande minst sagt, check i alla PR-boxar.

Old Milk för Coop var kvällens oväntade trea, här var åsikterna kring avsändare och relevans något delade men ingen kunde blunda för kampanjens pricksäkerhet, viktighet och snygga insiktsarbete. 

Om svensk PR fortsätter på den här nivån under 2019 är vi alla inbjudna på en resa som kommer påverka vår bransch i grunden. Vem kommer nu att vilja gå tillbaka till
envägskommunikation som trycker ut halvengagerande budskap i oförtjänade kanaler? När PR är riktigt bra känns det så självklart men oväntat på samma gång (citat Bodén). En stark story utgör kärnan som berör och lockar till handling. Om dessutom kommunikationen förändrar eller skapar något på riktigt sätts kronan på PR-verket.

Tack för alla grymma bidrag till årets första Månadens Kampanj, nu är förväntningarna större än någonsin på utmanarna inför nästa omgång! Skicka in, skicka in, skicka in - så hörs vi!

Lista

1. "Out of home-project" av Prime PR för Clear Channel.
2. "The World's Most Claustrophobic Cinema" av Stendahls för Göteborg Film Festival.
3. "Old Milk" av Edelman Deportivo Stockholm för Coop Sverige.
4. "Feel the Sourd" av Wenderfalck för Samsung Electronics Nordic.
5. "Halloween på Liseberg" av Welcom för Liseberg.

Jury2018

  • Petra Seiler Albrektson
  • Sebastian Lund
  • Samuel Skwarski
  • Oskar Hellqvist
  • Evelina Appelskog
  • Jenny Canborn
  • Josefine Richards
  • Louise Moberg
  • Axel Bringel
  • Joel Sköld