Månadens PR, Maj-September 2015

Garbergs tankeväckande emojier för Bris spreds i världsmedierna och blev en vinnare. Tvåa kom Markus Sjögrens gps-lösning i skogen för bandet John Mooses platta. DDB Stockholms ryktesspridning med Samsungs senaste telefon tog hem bronset.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:


1. Abused emojis

Kund: Bris Byrå: Garbergs

De flesta kampanjer brukar börja med en brief. Den här tog sin början med nyheten om att Apple släppte emojier med olika hudfärger i våras. Bris byrå Garbergs tyckte fortfarande det saknades något. Var är alla som har blivit slagna, är ledsna – alla de som har varit med om något hemskt och vill berätta om det?

Byrån presenterade idén med 15 olika negativa fysiska och mentala tillstånd för kunden som tyckte det var ett relevant och modernt sätt att uppmärksamma att det går att prata om barnens problem – på barnens vis.

– Det är mer en pr-aktivitet än en app och ett kommunikationsverktyg och målet i sig var att få ett stort genomslag så att fler skulle uppmärksamma vad Bris gör. Det finns många missuppfattningar om att organisationen är gammalmodig, säger Garbergs copy Per Forssberg. Utan budget hörde Garbergs av sig till amerikanska redaktioner som skrivit om Apples mångfaldsemojier som Huffington Post, CNN och Fox News. Den uttalade planen var att om appen fick uppmärksamhet i USA skulle också svenska medier uppmärksamma kampanjen. Resultatet: appen blev den tredje mest nedladdade i Sverige, medievärdet beräknades till 14 miljoner euro och barnens samtal till Bris ökade med 56 procent under kampanjperioden.

Hur många barn använde sig av era emojier för att prata om sina problem?
– Det vet vi inte. Men för oss var pr-syftet viktigare än hur appen användes. Signalvärdet starkare än kommunikationsverktyget. Emojierna var ett sätt att säga vad Bris gör på ett uppdaterat sätt som passar målgruppen.

Så tyckte juryn

Joakim Karlsson, JMW
"Ett alltid viktigt ämne, men för att få medialt utrymme krävs tyvärr ändå nya grepp. En sådan där idé som känns så självklar och rätt i tiden och som lyckas nå fram ovanligt väl till en ny generation föräldrar."

Philip Sibirzeff, MSL
"En gripande kampanj med välförtjänt genomslag och ett användbart verktyg för barn som har svårare att med ord beskriva vad de utsatts för."

Jacqueline Arthur, Prime
"En stark kampanj där man utgått från hur barn pratar med varandra idag och insikten att det ofta är lättare att berätta med en bild, snarare än med ord."

Marlene Lundli
Ett samtida grepp, väl genomfört och med bra spridning, som får barn och unga att uppmärksamma ansändaren och dess uppdrag - att hjälpa barn i utsatta situationer. Kampanjen ökade dessutom antalet barn som kontaktade Bris med hela 56 procent.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Petter Ödéen cd, Erik Dagnell & Sebastian Smedberg ad:ar, Per Forssberg copy, William Löthman interactive ad, Mattias Alfborger interactive ad, Robin Lidbom & Jens-Peter Sjöberg motion director, Malin Boustedt produktionsledare, Beatrice Sztanska designer, Andreas Engstrand projektledare


2. An album from the wild woods

Kund: John Moose Frilans: Marcus Sjögren

Karlstadbandet John Moose är starka live. När copywritern Marcus Sjögren hörde att de skulle släppa ett album tog han kontakt med trummisen Tobias Norén. De skapade en lösning där bandets fans kunde lyssna på plattan – men bara i skogen via geopositionering. Tobias Norén, som till vardags jobbar som digital director, var pappaledig och passade då på att programmera appen. Duon hade en hel del strul med App Store, men precis två veckor innan lanseringen fick de upp appen. Kampanjen blev omskriven i flera utländska medier, bland annat The Rolling Stone.

Vad finns den naturliga kopplingen till musiken och skogen?
– Albumet handlar om den fiktiva karaktären John Moose och hans resa från storstad till skog. En yttre och inre resa som blir en kamp mellan det stressiga civilisationslivet och naturlivet. Ett klassiskt konceptalbum alltså. Hela bandet kommer mer eller mindre från skogen i norra Värmland. Dessutom jobbar två av medlemmarna som miljöingenjörer.

Vad ledde kampanjen till för resultat i form av bokade spelningar och lyssningar på Spotify? Vad har kampanjen inneburit för bandet i efterhand?
– Bara positivt! De har under sommaren skrivit kontrakt med ett bokningsbolag och planerar just nu en vårturné i Sverige. De har också fått en hel del förfrågningar om diverse samarbeten. Bandet Top Cats ville att de skulle göra en app som bara funkade på veteranbilsträffar. De fick också frågan om att tonsätta en kampanj för näverkalsonger. 

Hur många gick ut i skogen och lyssnade?
– Appen har faktiskt inte så många nedladdningar. Tror det är runt 2000. Men desto fler som läste, twittrade, lyssnade och sånt en inte behöver gå ut i skogen för att göra. De som däremot laddat ner appen har verkligen testat och använt den. Appen sparar varenda koordinat som traktas och hittills är det över 18 miljoner poster

 

Så tyckte juryn

Joakim Karlsson, JMW
"Vem bryr sig om ett okänt svenskt litet band som ska släppa en skiva? Jo, plötsligt hela världen. Att jobba så här med geopositionering är inte nytt, men här lirar det ovanligt väl med bandets musik, ursprung och affär."

Philip Sibirzeff, MSL
"Ett smart sätt att skapa uppmärksamhet på i en tid då det är svårt att slå sig igenom mediebruset som okänd. Att gå från okänd till en bokad turné måste ses som ett lyckat resultat."

Marlene Lundli
Ett smart sätt att få värdens musiktidningar att skriva om ett oetablerat band och som dessutom kopplar till bandets sound och ursprung. Enkelt och effektivt – som en bra idé ska vara


Fakta

Arbetsgrupp: Marcus Sjögren copy, Tobias Norén digital director

 



3. Is this the next?

Kund: Samsung Byrå: DDB Stockholm

Innan lanseringen av Samsungs nya Galaxy-telefon uppstår alltid en uppsjö av rykten. DDB Stockholm ville dra nytta av logiken utan att avslöja den nya modellen. Byrån plockade upp ryktena och använde dem för att skapa egna överdrivna fantasitelefoner som fick stor spridning. Även i Sverige där Iphone har en stor dominans gentemot Android fick kampanjen genomslag. 

Från vilka kanaler spreds ryktena?
– Initialt genom Samsungs egna sociala mediakanaler. Men sedan plockades de upp av internationella medier och slungades ut i uppmärksamhetens oändliga universum, säger DDB:s creative director Magnus Jacobsson.

Hur stor andel av ryktesartiklarna tror ni skulle skrivits utan er kampanj?
– De fanns redan där. Detta är ett befintligt beteende som existerar i samband med varje lansering. Vi slängde bara enorma vedträn på den befintliga nyfikenhetsbrasan och skapade en mysigare stämning för alla förväntansfulla.

 

Så tyckte juryn

Joakim Karlsson, JMW
"Det pladdras alltid inför tekniklanseringar, inte minst bland så kallade tech-influencers. Så det är naturligtvis jättesmart att koppla en högtalare till pladdret genom att visa att man ser pladdrarna och ge dem personliga och roliga saker att pladdra vidare med. Starkt av byrå, modigt av uppdragsgivare."


Philip Sibirzeff, MSL
”Inför en stor tekniklansering spekuleras det alltid mycket. Samsung har på ett smart och effektivt sätt skapat en kampanj som baseras på utvalda rykten och spekulationer vilket i sig bidrar till mer spekulation men också diskussion och nyfikenhet.”

Marlene Lundli
Med inspiration från sina användare och det pågående samtalet har Samsung tagit hävstång i ryktena som ofta uppkommer kring tekniklanseringar. Ett smart sätt för att skapa innehåll under en längre tid och samtidigt arbeta nära dem som faktiskt redan engagerar sig i varumärket.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Jacob Sandström business director, Magnus Jakobsson & Fredrik Simonsson cd:ar, Joel Ekstrand ad, Nick Christiansen copy, Christian Westelindh account director, Susanne Ytterlid account manager, Mattias Coldén agency producer, Erik Lindgren producer DDB Make, Andreas Fabbe digital director, Erik Sigblad digital designer, Katarina Mohlin digital account director, Charlotte Asplund digital account manager


Mattias Ronge

Efter ad block måste vi verkligen förtjäna

Vi har pratat om linjär-tv:s ras så länge att vi inte ens ser siffrorna falla längre. De som fortfarande ser på reklam-tv har en mobil enhet i händerna, vilket gör att de inte längre behöver lyfta sig från soffan för att missa reklamen.

Vi har pratat om att traditionella medier är döende och att medieföretagen måste vara mer agila.

Tre av de tio mest nedladdade apparna är ad blockers, vilket visar att allt färre vill betala för innehåll med sin uppmärksamhet. Många är beredda att betala pengar för att slippa. De är inte missnöjda med kanalen som sådan, men med annonserna i den.

Ad blocker-appar gör att vi måste prata om något nytt: Vad gör vi som bransch för att förtjäna konsumenternas uppmärksamhet?

Den här månaden använde vi oss av emojier för att underlätta för barn att berätta om det som är svårt. Vi släppte en skiva som bara kan höras när man befinner sig i skogen. Vi använde ryktesspridningen i samband med ett tekniksläpp som bränsle för att starta fler samtal.

Vi gör spännande grejer, men ibland är kampanjerna svåra att bedöma för oss i juryn. Eftersom pr inte handlar om enbart medierelationer så behöver vi en del information: Hur såg utmaningen ut, hur formulerades den kreativa insikten och vad blev resultatet? Nu beskriver vissa bidrag nästan enbart idén. I många kreativa reklamtävlingar så spelar resultatet mindre roll. Men för oss är det viktigt, eftersom resultatet visar om kampanjen förtjänade uppmärksamhet. 

Mattias Ronge är vd på Edelman Deportivo



Lista

1) Bris, Garbergs, "Abused Emojis"
2) John Moose, Marcus Sjögren, "An album from the wild"
3) Samsung, DDB Stockholm, "Is this the next"
4) Trygg Hansa, Prime, "Don't drink and dive"
5) Stockholms Stadsmission, Kärnhuset, "Prata med barnen"
6) Sysav, Garbergs Malmö och Blinkar Blå, "Four fit Challenge"
7) Stockholms Stadsmission/Godel, " "Jertisar anda gadi mel khaj sI kate ando svedo"