Burger King hackade populära spelet – guld värt

månadens pr Ingo kammar hem den flammande heta förstaplatsen i 2018 års sista omgång av månadens pr. Det gör de för att ha delat ut gratis hamburgare till sluga spelare av Read Dead Redemption 2.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

Craft a Western Whopper

Kund: Burger King   Byrå: Ingo

När spelet Read Dead Redemption 2 lanserades, ett spel där du får kämpa för din överlevnad och laga din egen mat bland annat genom att jaga, passade Burger King på att slå mynt av hajpen.

Trots att man som spelare kan skrapa ihop till alla ingredienser en hamburgare består av, kan man inte slå ihop dem och laga en burgare i RDR2. Det fick Burger King att skapa en sajt där man via mobilen kunde skanna ingredienserna – en ko, en gris, en bit ost och lite bröd – till en hamburgare, vartefter man hittade dem. När alla ingredienser var funna fick spelaren en kupong på en gratis Whopper, som denne kunde hämta ut inom 24 timmar på en valfri Burger King-restaurang.

Syftet med kampanjen var att nå unga vuxna, där Burger King länge varit andrahandsvalet. Den ledde bland annat till att människor livesände sin jakt via Twitch, att i stort sett alla större gamingtidningar världen över skrev om den och att trådar skapades om hur man skulle gå tillväga.

– Vi hade tillsammans med Burger King tittat på vägar in i gaming. När RDR2 sedan släpptes var vi ett gäng här som köpte det direkt och satt och spelade på nätterna. Däribland våra kreatörer Max och Magnus. I spelet finns ju flera beröringspunkter med Burger King, bland annat grillar man ju sin mat i spelet över öppen eld, precis som man gör på Burger King. Och alla ingredienser till en Whopper finns naturligt med i spelet, men de är utspridda och kan vara svåra att hitta. Vi knöt bara ihop säcken, säger Björn Ståhl, ecd på Ingo.

För att generalisera: McDonalds sysslar med inkluderande reklam, Max satsar på sitt gröna sortiment och Burger King kostar på sig att vara lite roliga. Hur ser strategin ut lite mer i detalj?
– Jag ser det inte så, McDonalds steker sina burgare som i vilken stekpanna som helst, Max har faktiskt mindre än 80 procent kött i sina burgare, resten är utfyllnad. Båda tar sig själva väldigt seriöst. Burger King flame-grillar 100 procent nötköttsburgare och det är det vi kommunicerar. På olika sätt. Alltid med glimten i ögat, lite kul måste man ju ha.

Hur många burgare lämnades ut under Read Dead Redemption 2-kampanjen?
– Alldeles för många, tycker nog Iwo Zakowski som är chefen på BK.

Känner Rockstar Games, som skapat RDR2, till kampanjen? Vad har de sagt om den?
– Vi har haft en dialog med Rockstar och kom överens om en kampanjperiod.

Hur jobbade ni med pr-arbetet för att nå ut?
– Det var ett samarbete mellan MSL och Oath som drog igång det. Western Whopper blev riktigt stor i globala spelvärlden, tror vi har räknat ihop närmare en miljard impressions.


Så tyckte juryn

Axel Bringel, kreativ strateg på Burson Cohn & Wolfe: Ett 10 av 10 exempel på reaktiv omvärlds PR. Aldrig har kopplingen mellan vilda västern, gamers och en snabbmatskedja varit så självklar. Trådarna som diskuterar hur man haxar appen visar också att målgruppen är kreativ.

Joel Sköld, kreativ strateg på Jung: Lyckas på ett smart och roligt sätt koppla sin produkt till spelmekaniken i en av årets absolut största spelhändelser. Jag är nog långt ifrån den enda RDR2-spelaren som sett en stream om detta. Bullseye!

Emelie Lenning, copywriter på B Reel: Att kapitalisera på ett av världens mest omtalade spel och få folk att samla ingredienser till en Whopper som sedan blir en kupong som sedan blir en burgare är ändå.. rimligt! Då vill man nästan att den här idén sprider sig så folk kan äta mer kött och dessutom vinna Månadens PR. Så värt!



Fakta

Björn Ståhl ecd, Max Hultberg art director, Magnus Ivansson copywriter, Simon Stefansson planner, Stefan Kindgren tech director, Åsa Eklund final art, Erik Karlsson account manager på Ingo, Iwo Zakowski vd och Erica Mattson projektledare på Burger King.




Adam Berit

Kund: Fredrika Bremer-förbundet & Rättviseförmedlingen   Byrå: Åkestam Holst & ANR BBDO

I ett försök att göra Sverige mer jämställt skapade Rättviseförmedlingen och Fredrika Bremer-Förbundet tillsammans med sina byråer ett nytt bokstaveringsalfabet. Kampanjen lanserades genom ett riktat meddelande på AM-bandet, på en frekvens som myndigheter som Försvarsmakten, Polisen och Sjöräddningen dagligen scannar av.

Adam Berit fick stor uppmärksamhet i merparten av de stora medierna i Sverige. Under några dagar i september blev det en av landets mest delade och diskuterade nyhet.


Så tyckte juryn

Axel Bringel, kreativ strateg på Burson Cohn & Wolfe: Osynliga radiovågor som synliggör dolda maktstrukturer. Att kampanjen kritiseras och väcker debatt visar att den fungerar. Snyggt jobbat!

Joel Sköld, kreativ strateg på Jung: På ett tydligt och effektivt sätt belyser man ett representationsproblem och initierar en dialog om ett modernare och mer samtida språkbruk.

Emelie Lenning, copywriter på B Reel: Välgjort och lättsnackat. Om det känns trist att säga Berit istället för Bertil så kanske det är dags att börja snacka om det. Hoppas bara att diskussionerna sträcker sig längre än om Khaled verkligen är RÄTT och att man istället börjar prata om hur språket kan bidra till ett bättre, mer jämställt samhälle.



Fakta

Åkestam Holst & ANR BBDO reklambyråer, Flickorna Larsson ljudproduktionsbolag & BKRY NoA produktionsbolag.




The Fanager

Kund: GAIS   Byrå: Milk

För att sälja fler årskort och skapa förväntningar inför matcher fick en säsongskortsinnehavare chansen att träna GAIS i en match. Resultatet? GAIS sålde 21,9 procent fler säsongskort än året innan. I GAIS egna sociala kanaler engagerade sig fansen och skickade frågor och tips till Fanagern.


Så tyckte juryn

Axel Bringel, kreativ strateg på Burson Cohn & Wolfe: Mäktigt att se en tävling som både bidrar direkt till affären och där priset är PR-laddat, från start till mål. Heja!

Joel Sköld, kreativ strateg på Jung: En hjärtlig kampanj som prickar rätt in i målgruppen.

Emelie Lenning, copywriter på B Reel: Fint. Snällt. Kul för GAIS att få (ännu) en amatörtränare.



Fakta

Anders Malm copywriter, Niklas Olovsson art director, Andreas Bergendahl art director, Marcus Aggfelt operativ projekledare, Anna Reynold projektledare, Kristofer Salsborn art director på Milk samt Mikael Göthage och Johannes Berner fotograf/filmare på Berner/Göthage.





Oskar Hellqvist, cd på Abby Priest

Månadens x?

En munter jury rundade av årets sista omgång av månadens PR med näst intill overkligt nyttiga sallader och en försiktigt tilltagen mängd inskick. Strålande insikter varvades med bristande relevans, genial mekanik och tveksamt hantverk. Högt och lågt med andra ord. Några bidrag stod dock tydligt ut från mängden för att, precis som god PR, få precis det de förtjänar.

Den, skulle det visa sig, tv-spelstokiga juryn gav förstaplatsen till Burger King som lyckades skjuta målgruppen mitt i prick och sätta produkten i fokus med en av, för målgruppen, årets största populärkulturella händelser som hävstång. Hatten av för Ingo.

Månadens tvåa blev den oheliga alliansen mellan Åkestam Holst och ANR BBDO för det nya bokstavsalfabetet Adam Berit. Det var min personliga favorit denna omgång och den väckte livlig diskussion i juryrummet precis som när kampanjen gick. Är det bra PR finns det mycket att prata om och det finns det verkligen här. Visst, det är lite synd att det går att ha invändningar angående tydligheten i alfabetet men som PR-verktyg betraktat fungerar det lysande – konflikt, drama och konsekvens. Det är rimligt att det knakar i fogarna när etablerade strukturer ska brytas.

Apropå utveckling är det slående hur starkt "reklambyråerna" gått i kategorin PR i månadens kampanj under 2018. Blir 2019 året då PR-byråerna slår tillbaka? Den som lever får se. Spelar det någon roll? Egentligen inte. De bästa idéerna har en kreativ kärna som förtjänar uppmärksamhet med hög relevans och bra hantverk. Må bästa idé vinna – oavsett vad det står under "om oss" på hemsidan.

Oskar Hellqvist, Creative Director, Abby Priest

Lista

1 Ingo, Burger King, "Craft a Western Whopper"
2 Åkestam Holst & ANR BBDO, Fredrika Bremer-förbundet och Rättviseförmedlingen, "Adam Berit"
3 Milk, GAIS, "The Fanager"
4 Volontaire, Teknikföretagen, "10 lektioner i att förändra världen"
5 Åkestam Holst, Pressbyrån, "Bamse av John Ajvide Lindqvist"