April 2006

Också aprilomgången av Månadens print blev en jätteomgång med hela 63 bidrag. Vann gjorde Forsman & Bodenfors första kampanj för sportkedjan Stadium, näst därefter Storåkers McCanns fiffiga bästatäckningkampanj och på tredjeplats Gröna Lund och Åkestam Holsts engelsktalande öppningsannons.

Tio-i-topp april

1. The city is your stadium
Stadium/Forsman & Bodenfors

2. Täckning
Telia Sonera/Storåkers McCann

3. Premiär i helgen
Gröna Lund/Åkestam Holst

4. High Quality Piercing
East Street P iercing/Saatchi & Saatchi

5. Vad tycker du?
SL/Leo Burnett

6. Analplugg
RFSU/King

6. Lanseringskampanj
If/Leo Burnett

8. Förlåt mig-brev
Lafa/Ester

9. Star Alliance
SAS/SWE

9. Vårens vita sneake rs
Intersport/ANR

9. Världens humorkväll
Unicef/Forsman & Bodenfors

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 47
2. Åkestam Holst 38
3. Lowe Brindfors 26
4. DDB Stockholm 18
5. Saatchi & Saatchi 17
6. SWE 14
7. King 12
8. Leo Burnett 11
9. Storåkers McCann 9
10. Goss 6
11. Waters Widgren 6
12. Garbergs 6

1 stadiums löparkampanj gick i mål

KUND: stadium BYRÅ: forsman & bodenfors

Många av månadens tävlingsbidrag var riktiga packar med mängder av enheter, Stadium en av dem. Forsman & Bodenfors fick Stadiums uppdrag under hösten förra året och det här är det första stora samarbetet. Briefen var en kampanj om löpning men idén "The city is your stadium" ledde ännu längre. Tillsammans med Stadiums butiker över hela Sverige har man prickat ut löparbanor genom alla städer, närmare bestämt 33 stycken. Alla anpassade efter underlag, backar och annat för bästa träning liksom att de alla passerar en Stadiumbutik som vätskekontroll. På de olika enheterna presenterar man också karta över banan och modeller som pekar åt rätt håll "Spring ditåt!"

I de största städerna utrustades också banorna med olika alternativa lösningar med fuktsvampar, publikbilder, platser att stretcha och riktiga löpare.

– Vi ville visa hur enkelt det är att bara knyta på sig skorna, gå ut och börja springa, allt finns serverat. Enkelheten känns äkta och genuin, säger projektledare Ann Spennare Bengtsson .

Flera av butikens olika löparskor puffade man extra för under kampanjen, och de specifika erbjudanden har man sålt bra av. Peter Gherke fotade kampanjen.

– Det roliga är att detta är första gången vi jobbar tillsammans med Stadium. Vi har försökt förmedla känslan och förverkliga det de ska uppfattas som, ett trovärdigt företag med koll. Vi fick också fantastiskt engagemang från de olika butikerna som gjorde att vi kunde jobba mycket integrerat, säger Ann Spennare Bengtsson.

Kampanjen gick över hela Sverige under vecka 15 och 16 utomhus. Man följde också upp i annons, i alla butiker, liksom på en kampanjsajt.

Uppdragsgivare: Peter Janefjord och Thomas Jonasson
Arbetsgrupp: Andreas Malm, Pål Jespersen , Pål Eneroth, ad, Rebecka Osvald, Jørgen Gjærum, copywriter, Ann Spennare Bengtsson, projektledare, Jenny Karlsson, produktionsledare, Jerry Wass, Mikko Timonen, formgivare, Mathias Appelblad, web director, Martin Sandberg, web producer, Annki Bryhn Jansson, planner, Peter Gherke, fotograf
Produktionsbolag: B-Reel
Repro: Linjepunkt
Original: Factory F&B – Annika Becksén Strandelius, Erna Wulff, Lena Ivarsson
Övriga F&B: Jimmy Wulff, Helena Lignell


2 oavbrutet samtal på tvåan

KUND: telia sonera BYRÅ: storåkers mccann

Telia Sonera gör en av landets mest igenkända reklam. Filmerna håller man dock isär från printen som har helt olika manér.

I den här printkampanjen puffar man för att Telia enligt en undersökning i tidningen Mobil fortsätter ha landets bästa täckning. Snackiga samtal utskrivna i rött mot vit botten låter man löpa i mönster över stortavlor för att i tunnelbanan sedan ge sig i väg längs väggarna och upp längs rulltrappan. Poängen är "Prata utan avbrott med Sveriges bästa täckning". Kampanjen har också gått exempelvis på flygplatser där samtalstexten har löpt över bagagebanden. Olika kartor har skapats för olika städer.

– Förut har vi mest talat om bästa täckning i tv, men nu är det i print. En ny film på temat kommer snart också. Det vi talar om här är att man ska kunna prata oavbrutet. Förutom dålig täckning kan det också bli låg kapacitet när många ringer samtidigt, men Telia har väldigt bra kapacitet. Förut hade Telia ibland högre priser än konkurrenterna, men det har vi inte längre, vilket också gör att man kan tala oavbrutet. Kampanjen har gått bra och det är många som kommenterat den, berättar Marta Tiberg , reklamchef på Telia Sonera.

Uppdragsgivare: Jeanette Sundbom
Arbetsgrupp: Sofia Ekelund, ad, Christian Sundgren, copywriter, Lars Staffas, projektledare, Pernille Nylén, produktionsledare, Nico Paredes/Annakari Bonna, originalare


3 gröna lund på engelska

KUND: gröna lund BYRÅ: åkestam holst

Textlösningen i Gröna Lunds lättigenkännerliga färg och stil lyder "Big opening of Grona Lund this weekend. (if you already made other plans don’t tell your kids)".

Annonsen är startskottet inför Grönans mest reklamintensiva period.

– Tanken här var att skoja lite med föräldrar som talar engelska över huvudet på sina barn när de inte vill att de ska förstå vad de vuxna talar om. det är ju ett trick som funkar på barnen upp tills de når en viss ålder, säger Kenneth Adenskog , projektledare för Gröna Lund på Åkestam Holst.

Annonsen har gått i morgon- och kvällspress liksom kring Gröna Lund och på Djurgårdsfärjan.

Nu i början av säsongen går man tungt i press för att under stora turistsäsongen, efter att skolorna har slutat, skifta mer till utomhus.

– Vi kommer inte lämna marknaden under hela sommaren, det kommer bli en åtta–nio kampanjer för Gröna Lund totalt. Just nu har vårkampanjen gått upp som handlar om att Grönan är stängd på måndagar och tisdagar och vilka alternativ man har då, säger KennethAdenskog.

Det här är andra året som Åkestam och Gröna Lund jobbar tillsammans.

Uppdragsgivare: Kicki Svensén
Arbetsgrupp: Andreas Ullenius, ad, Maria Fredriksson, copywriter, Sara Kolbäck, copywriter, Kenneth Adenskog, projektledare, Anna Nolendorfs, produktionsledare, Torbjörn Krantz, originalare



Lista