April 2007

En knallbrun albino och Rättvisemärkta chokladkakor fick samma poäng i månadens omgång. Men eftersom bara en kan vinna så avgjordes kampen genom att den som hade fått flest tiopoängare fick bli enväldig segrare.
Och det blev Piz Buin.

Hanna Hellquist hanna.hellquist@resume.se

Albino

Uppdragsgivare: Simon Storey
Arbetsgrupp: Tove Langseth ad, Olle Langseth copywriter, Marie Klinte projektl edare, Anna Tanser, Lotta Nannmark, produktionsledare, Jesper Kewenter original, Markus Ohlsson fotograf, Mehrnaz Ensafmanesh planner, Caroline Agné art buyer. Richard Grönlund.

1 Buins bruna brud hårfin vinnare

KUND: piz buin BYRÅ: lowe brindfors

Vithårig, rödögd och jättebrun. Piz Buin fäster till och med på albinohud. Smart och iögonfallande av Lowe Brindfors, tyckte juryn.
– Vi ville kommunicera vilken funktion produkten har, att man faktiskt kan bli brun utan sol, säger Olle Langseth, copy på Lowe Brindfors. Men vi ville göra det med en tydligare idé än vad som är vanligt i sådana här annonser, det brukar mest vara någon som står på en båt och ser brun ut. Samtidigt ville vi behålla en tydlig modekänsla.
– Vi hittade en modell som inte är albino på riktigt men som har samma säregna utseende som albiner brukar ha. Lite drag av en rymdvarelse helt enkelt.
Lowe Brindfors pitchade för det internationella reklamuppdraget för solkrämstillverkaren Piz Buin i november förra året.
– Vi håller på med en globalt ganska stort konceptarbete för Piz Buin som ska vara klart till sommaren. Det här är en första annons på temat ”Self tan. För alla hudtyper” som ligger lite mellan det nya och gamla konceptet, säger Håkan Engler, byråchef på Lowe Brindfors.
Första kampanjen bestående av annonser går i magasin och dagspress. Kampanjen vänder sig till kvinnor i åldern 25–55 år men Håkan Engler påpekar att de för den sakens skull inte vill stöta bort män.

Bananer i din butik

Uppdragsgivare: Alice Bah Kuhnke
Arbetsgrupp: Mitte Blomqvist ad, Mia Cederberg copywriter, Desirée Mozart projektledare, Malin Almqvist produktionsledare, Therese Bohlin strateg/planner, Eric Moretti original

2 Rättvisa varor på pallen

KUND: rättvisemärkt BYRÅ: storåkers mccann

Ibland räcker det med att flytta handen en halv decimeter åt vänster i fruktdisken för att göra skillnad. Det räckte till en andraplats för Rättvisemärkt och Storåkers McCann.
– Det är första gången som vi satsar så stort på att nå en större allmänhet, säger Ola Höiden, kommunikationsansvarig på Rättvisemärkt.
Utomhusreklamen med budskapet ”Kampen mot barnarbete pågår just nu för fullt bland chokladkakorna i din butik” och två andra texter visades i storstäderna samt Karlstad, Norrköping, Uppsala och Umeå under två veckor i april. Samtidigt annonserades det i dagspress, magasin och webb och ute på gator och torg delade medlemmar ut information och lät folk provsmaka olika produkter.
- Under kampanjen ville vi lyfta fram de värden konsumenten bidrar till genom att köpa Rättvisemärkt, till exempel att barnarbete motverkas och att demokratiutveckling främjas. Samtidigt ville vi visa att det idag finns ett stort utbud av Rättvisemärkt på den svenska marknaden, inte bara kaffe.
Hur har det gått?
- Jag har själv tidigare fått leta efter våra produkter i butiken men nu finns det ett helt annat sortiment och det är dessutom bra skyltat. Det är tydligt att sortimentet har ökat och att produkterna exponeras bättre nu.

ICA 90 år

Uppdragsgivare: Jonas Levin
Arbetsgrupp: Lotta Ågerup ad, Pontus Thorén copywriter, Anna Magnusson produktionsledare, Bollen projektledare, Patrik Andersson original, Oscar Falk/Lund Lund, Sofia Ranthén stylist/Lund Lund

3 Rakt i jubileumsfällan

KUND: ica BYRÅ: king

Ica stigar vidare och firar sitt 90-årsjubileum med en Stig i olika tidsåldrar.
– Det har blivit en hel del research, både bildmässigt och copymässigt, säger Lotta Ågerup, ad på King. Vår stylist Sofia Ranthén har dragit ett tungt lass när hon skulle klä Stig i nio olika Icamunderingar.
Är det svårt att göra jubileumsannonser?
– Inställningen i branschen är ju att det är den omöjliga annonsen, men det kan ju vara okej att prata om sig själv och sin historia, så länge man gör det med viss självdistans.
Så ni var inte rädda för gå i jubileumsfällan?
– Nej. Vi gick rakt i den. Vi svalde den med hull och hår!

Se alla bidrag



Lista