April 2008

Storåkers McCanns ruttnande banan för Moderna Museet slog DDB Stockholms äppelhamburgare för McDonalds i Månadens Print. Bronset tog Grey Stockholm hand om för sin kampanj för Manpower.

Byråtoppen 2008

1 (3) DDB Stockholm81
2 (6) Åkestam Holst 21
3 (12) Grey Stockholm16
4 (4) Lowe Brindfors 15
4 (7) Storåkers McCann15
6 (9) ANR BBDO11
6 (5) Goss11
8 (–) Publicis Stockholm 10
9 (2) Forsman & Bodenfors 9
9 (1) King 9
11 (18) Jerlov 6
11 (–) Valentin & Byhr 6
13 (–) Maria Fredriksson & Jonas Ekstrand 4
14 (15) Peacock 3
15 (–) Milk 2
16 (–) Jung von Matt 1
16 (–) Wesc 1
Se alla bidrag

1 Andy Warhol

Kund: Moderna Museet Byrå: Storåkers McCann

Storåkers McCann vann månadens print med en rutten banan.
Det låter konstigt, men inte när man vet vad den gör reklam för. Nämligen den legendariska konstnären Andy Warhol och utställningen om honom på Moderna Museet.
Juryn var lyrisk över bidraget.
– Genialisk enkel, man fattar direkt budskapet. Det är reklam man blir sur på att man inte kom på själv, sa Amalia Pitsiava i juryn.
Andy Warhol-utställningen ”Andra röster, andra rum” pågick mellan februari och början av maj.

Från skivomslag
Det var 40 år sedan den senaste Andy Warhol-utställningen på Moderna 1968. På utställningen kunde man se allt från de kända popkonstverken, teckningar till filmer och tavlor.
– Det var en lite annorlunda utställning, stökig och mer hardcore liksom. Utmaningen inför vernissagen var att få fram just den känslan, säger Hanna Belander, copy på Storåkers McCann.
Bananen i annonsen kommer från ett välkänt skivomslag som Andy Warhol gjorde till The Velvet Underground & Nico.
– När det gäller den här annonsen handlade det egentligen bara om att få fram att det var sista veckan av utställningen. Och eftersom vi använde den välkända skivomslagsbananen som dr inför vernissagen, var det bara en kul grej att använda den igen, fast den här gången som skrumpen.

Hur kändes det som kreatör att göra något om en sån känd och utpräglad konstnär som Andy Warhol?
– Man fick superpanik. Det finns knappt något mer ångestfyllt än sådana här uppdrag. I början är det som att allt låser sig. Men sedan släpper paniken och då är det ju bara roligt.

Hur har det gått för utställningen?
– Det har gått jättebra. Jag tror Moderna Museet kan ha varit lite oroliga för att Andy Warhol skulle kännas uttjatad. Men de är nog väldigt nöjda med besökarantalet, säger Hanna Belander.

Fakta

Michael Storåkers projektledare, Jonas Frank ad, Hanna Belander copy och Anna Wallin produktionsledare
Fotograf: Emil Larsson/Adamsky

2 Pommes & burgare

Kund: McDonalds Byrå: DDB Stockholm

Hyllningarna verkar aldrig vilja ta slut för DBB Stockholms McDo­nalds­kampan­jer. Nu tar de ett silver i månadens printomgång.
Syftet med annonsen var att uppmärksamma konsumenterna på att man numera alltid får frukt eller grönt i sitt Happy Meal. Detta genom att visa en morot och ett äpple fast i form av de klassiska McDonaldsprodukterna ham­burgare och pommes frites.
– Vi provade om det funkade. Vi ville koppla till något McDonalds är känt för, nämligen hamburgare och pommes frites, säger Patrik Emt, ad på DDB Stockholm.
Hur gick det att sätta ihop äppelhamburgaren?
– Det gick bra. Det gick åt många äpplen. Men vi jobbade med en väldigt duktig fotograf och det blev väldigt snyggt i slutändan.
Ni har vunnit pris efter pris för era McDonaldskampanjer, hur fortsätter man utvecklas med en sådan medvind?
– Det är en stor kund och många är inblandade. Det finns därmed ett måste med i bilden. När det börjar gå bra inspireras man att fortsätta vara kreativa. Dessutom är McDonalds en väldigt bra kund som själv vill utvecklas, säger Patrik Emt.l.

Fakta

Uppdragsgivare: Olli Kilpi
Arbetsgrupp: Patrik Emt ad, Mattias Manitski copy, Andreas Dahlqvist cd, Daniel Liljas grafisk formgivare, Pelle Josephson kundansvarig, Carolin Wallman projektledare, Åsa Hallberg produktionsledare och Henrik Bonnevier fotograf.

3 Olika lön lika arbete

Kund: Manpower Byrå: Grey Stockholm

Grey Stockholm tog tredjeplatsen med sin annons för Manpower. Byrån har det senaste året lyft fram orättvisor på arbetsmarknaden i kampanjerna för bemanningsföretaget. I det vinnande bidraget är det löneskillnaderna mellan män och kvinnor som lyfts fram.
– Manpower är marknadsledande. Vi har valt att fokusera på övergripande frågor för att visa att Manpower tar frågorna på allvar och vill leda diskussionen framåt, säger Sture Söderlund, copy på Grey Stockholm.
I annonsen står det ”Den här annonsen lät vi Jossan skriva istället för Sture. Borde arvodet vara 20 procent lägre då?”.
Hur kom det sig att ni valde det här greppet?
– Det var lite lustigt. Vi hade tagit fram all statistik och gjort en annons. Jag bad Jossan, Josefine Adner, att kolla på den. Jag sa något i stil med ”för det blir ju billigare eftersom du är tjej”. Där och då föddes idén till annonsen.
Vad har Manpower fått för reaktioner på era kampanjer?
– Fantastiskt bra. Varumärket har stärkts i alla mätningar. Det nyskapande med de här kampanjerna är ju att det är just Manpower som är avsändaren. Uppdragsgivare: Joakim Mörnefeldt
Arbetsgrupp: Josefine Adner och Sture Söderlund copy, Lars Hörnström ad, Magnus Wistam projektledare och Cecilia Linde produktionsledare.

Se alla bidrag



Lista

1. ”Andy Warhol”, Moderna Museet, Storåkers McCann
2. ”Pommes frites & hamburgare”, McDonalds, DDB Stockholm
3. ”Olika lön för lika arbete”, Manpower, Grey Stockholm
4. ”VD utan samvete”, A Non Smoking Generation, King
5. ”Forskarrapport”, Systembolaget, Forsman & Bodenfors
6. ”Telefonklotter”, Telia Sonera, Storåkers McCann
7. ”Vroom Vroom”, Volkswagen Personbilar, DDB Stockholm
8. ”Gift dig rikt”, Hyresgästföreningen, ANR BBDO
9. ”Krama en kamrat”, GAIS, Milk
10. ”Abonnera på en egen stol”, Kungliga Operan, Jung Von Matt