April 2010

Med en ”kunglig” annons för fler minimonarker lyckades Jönköpingsbyrån Ny Reklam ta sig överst på pallen. John Does förrådsröj för Blocket och Sturm & Drangs udda annons i ”Byråvalsguiden” belönades också.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

Se alla bidrag här

1 Lycka till

Kund: Monark/Cycleurope Byrå: Ny Reklam

< p>Förstaplatsen i april­omgången går till Jönköpingsbaserade byrån Ny Reklam med sin udda kärleksannons för cykelmärket Monark.

Med payoffen ”Sverige behöver fler Monarker” ville cykelmärket lyckönska det blivande brudparet, samt det som förhoppningsvis komma skall – ett barn.
– Självfallet ville Monark skicka en lyckönskning inför bröllopet, med förhoppning om att nya monarker fortsätter eriksgatan genom Sverige, oavsett om de är tillverkade i Varberg eller på Haga slott, det här blev ett lite gulligt sätt att kunna göra den hälsningen på, säger Björn Johansson, cd på Ny reklam:
– Det här var en relativt ­liten kampanj, som knyter an till de övriga kampanjer med kärleksanknytning som vi har gjort tidigare för Monark, säger Björn Johansson.

Det känns som att det är väldigt inne med bröllopsannonser just nu?
– Ja, fast kampanjen gjordes inte direkt riktat mot bröllopet, utan var mer ett gyllene tillfälle att kommunicera till en monark med Monark.

Ni tänkte inte på att utforma cykeln i en ännu mer rojalistisk anda?
– Näe, vi hade de tankegångarna, men det kändes som att det blev för mycket. Tanken var att lyfta fram vårkänslor och kärlek som är i luften, samt lyfta fram cykeln, men att i annonsen få den att kännas liten, därav också den stora ytan runtomkring cykeln.

Hur har kampanjen tagits emot?
– Överlag tror jag de flesta har skrattat till och tyckt att det har varit en söt annons.

Har någon från hovet hört av sig?
– Haha, nej, inte än i alla fall, säger Björn Johansson.

Så tyckte juryn

Jenny Berg, Ruth:
– I vimlet av bröllopsannonser hit och dit är den här faktiskt ganska fin. Men cykeln kunde varit lite sobrare om den nu ska passa en liten kunglighet.

Mikaela Friberger, Mikaela & Helena Reklambyrå:
– Vi kommer att spy på bröllops­relaterade annonser inom kort, men den här måste få beröm. Den är vågad och inte så lite kravställande. Hovet hade aldrig godkänt den.

Heikki Lampinen, DNX:
– Heter man Monark får man väl ha bröllopstema, annars tveksamt. Smågulligt och enkelt.

Patrik Spång, Jerlov:
– Kunglig gnuggning är ju populärt dessa dagar. Har själv försök klämma ihop ett glassmärke med brudparet. Men här har man onekligen namnet på sin sida. Den här annonsen är söt, inget annat.

Johannes Ivarsson, WW\TBWA:
– Inte min vinnare i en väldigt svag omgång. Ligga-skämtet om att Sverige behöver fler monarker är väl smågulligt, men nja...

Frida Wigström, Klirr Stockholm:
– Tröttsamt med alla bröllops­anspelningar i reklamen just nu.
Men den här lyckas ändå komma in i hjärtat genom att på ett sött sätt anspela på den kungliga reproduktionen.

Mats Utberg, B9 Stockholm:
– Referenser till kungligt bröllop i medier och reklam ... Hmm. ”It’s gonna get worse, before it gets better” för att citera Barack Obama. I det bruset står Monark ut på ett väldigt sympatiskt sätt, och heter du Monark känns det som du kan komma undan med mer än äran i behåll. Klart bäst i en svag omgång. En jurykollega påpekade en liten detalj, som nu även retar mig: Punkten i Lycka till-sigillet, varför?

Fakta

Uppdragsgivare: Robert Sumberesi
Arbetsgrupp: Björn Johansson cd, Linda Karlsson copy, Erik Palm copy, Daniel Snälls original, Carina Sandberg projektledare


2 Vad har du att sälja?

Kund: Blocket Byrå: John Doe Wrldwide

I John Does senaste kampanj för Blocket fokuserade byrån på säljsajtens effekt, i år ville byrån därför komplettera effektivitet med faktumet att genomsnittssvensken har en massa saker som bara står och tar upp plats i förråd, garderober och garage.

Till grund för kampanjen låg en undersökning som visade på att folk i genomsnitt har prylar som inte längre används till ett värde av 24 139 kronor, pengar som man skulle kunna göra något roligare för tänkte byrån och utvecklade annonserna utifrån detta.

Och kampanjen fun­gerade bra. Blocket satte nytt annonsrekord under kampanjperioden.
– Mer exakta siffror är tyvärr hemliga, berättar Johan Bränström, ad på John Doe Worldwide.

Jag hörde att ni har fotat kampanjen och inte ”fuskat” via Photoshop. Hur mycket arbete räknat i timmar ligger bakom annonserna?
– Vi har inte, vilket kanske är tur, räknat ut exakt hur många timmar som vi har lagt på just bilderna, men det tog ganska lång tid att hitta på bildlösningar som fungerade hela vägen från ”papper-och-penna”-skiss till Photo­shopskiss till skarpa bilder. Att hitta saker/prylar i rätt storlek och färg var ett kapitel för sig, men vi hade hjälp av en duktig inspicient, silvertejp och ståltråd har också varit ovärderligt, säger Johan Bränström.

Så tyckte juryn

Jenny Berg, Ruth:
– Tyvärr har man sett idén och utförandet för många gånger för att kunna gå i gång. Men visst, det passar ju bra för Blocket. Inte särskilt spännande dock.

Mikaela Friberger, Mikaela & Helena Reklambyrå:
– Tydlig och bra, men inte så kul.

Heikki Lampinen, DN:
– Okonstlat, träffsäkert, med genomtänkta detaljer.

Patrik Spång, Jerlov:
– Att bygga en bild av prylar är inte nytt. Men vem bryr sig om nytt – det här handlar om begagnat. Och det är oerhört relevant. Tydlig tanke rakt igenom, med substans.

Johannes Ivarsson, WW\TBWA:

– Bra och relevant tanke. Påminner om mitt eget förråd. Och i projektet ”rensa förrådet” är ju faktiskt Blocket nästa och bästa anhalt.

Frida Wigström, Klirr Stockholm:
– Väldigt autentisk känsla: verkligen sådant som finns i folks garderober och förråd. Kul att bilden inte gjordes ”snyggare”. Får mig att tänka på en grundlig vårrensning.

Mats Utberg, B9 Stockholm:
– Bra reklam bygger ofta på en insikt som får folk att ändra eller börja ett beteende. Och Blocket får mig att fundera över vad jag har i gömmorna. Utförandet kan renodlas och bli effektivare. ”Vad har du att sälja?” vid logotypen är onödig. Bättre att mottagare tänker det, än att avsändaren säger det. Men det är väl en del av någon grafisk profil, kan tänka.

Fakta

Uppdragsgivare: Anna Björklund, Marie Horneman
Arbetsgrupp: Tommy Gottberg projektledare, Christoffer Lundström copywriter, Johan Bränström ad, Fredrik Blomberg cd, Giustina Guariglia produktionsledare, Anders Mjöbring och Carl-Fredrik Andersson webbproducenter, Jenny Dozai, Peas & understanding foto


3 Byråvalsguiden

Kund: Sturm & Drang Byrå: Sturm & Drang

Med en egen­annons i Resumés Byråvalsguiden” tar Sturm & Drang hem tredjeplatsen. På 400 tecken ville byrån lyfta fram sig själv och testa hur väl medieutrymmet fungerade i verkligheten i kontrast till säljarens lovord.
– Vi tyckte det kunde vara ett kul sätt att använda mediet och kanalen på. Försöka sticka ut fast man inte köper ett helt uppslag, säger Joseph Engman, copy på Sturm & Drang, och fortsätter.
– Det här är ett exempel på hur vi brukar tänka för att få ut maximalt oavsett kanal, med lite glimten i ögat.

Arbetade ni fram lösningen tillsammans på byrån, eller hur gick det till?
– Vi i arbetsgruppen tog fram ett förslag som de andra gillade.

Hur många är det som har hört av sig efter införandet?
– Det är en intresserad uppdragsgivare som har ringt hittills, men vi väntar med spänning på fler samtal.

Så tyckte juryn

Mikaela Friberger, Mikaela & Helena Reklambyrå:
– Det är alltid kul att driva med säljare men den hade nog inte placerat sig om omgången hade varit starkare. Sätt i gång och ring för de har nog inte fått så många samtal.

Heikki Lampinen, DN:
– Träffsäkert i rätt miljö. Gör mig glad och nyfiken.

Patrik Spång, Jerlov:
– Svårt att göra en annons för sig själv. Och lite jobbigt att betala, ­eftersom man i vanliga fall får betalt. Men här snuvade de Resumé. Två införanden till priset av ett, ett i ”Byråvalsguiden” och ett här. Grattis.

Johannes Ivarsson, WW\TBWA:
– Rolig drift med annonssäljaren riktat mot en väldigt smal målgrupp. Tacksamt med self promotion kanske, lite roligt i alla fall.

Frida Wigström, Klirr Stockholm:
– Väldigt intern. Endast rolig för oss är i branschen. Men charmig.

Mats Utberg, B9 Stockholm:
– Lite kluven till self promotion. Lätt att hamna i floskler om kreativitet etc. Berättar på ett lite naivt, upplyftande sätt att byrån är besatt av resultat/effekt. Nästan helt befriad från bransch­floskler. Skulle dock gått hela vägen och tagit bort det här med ”Förutom kreativitet”. Bra jobbat, men inte med på min topp 3-lista.

Fakta

Arbetsgrupp: Joseph Engman och Olof Gustafsson copy, Björn Eklind ad

Se alla bidrag här



Lista

1 Lycka till, Monark, Cycleurope Ny Reklam
2 Vad har du att sälja?, Blocket John Doe Worldwide
3 Byråvalsguiden, Sturm & Drang Sturm & Drang
4 Syntest, BK Häcken Miami Guerrilla Agency
5 Den skrynkliga annonsen, Plastikkirurggruppen Tracks­ter
6 Nu är det dags att välja sida!, Majblommans riksförbund Sturm & Drang
7 SWAT, Teknikdelegationen Futurniture
8 Bullshit Bingo, Riksmedia Hultén Reklambyrå
9 Fjädern, Leksand Sommarland Spenat
10 Litet mynt, stor nytta, Dammsug Sverige Mikaela & Helena Reklambyrå