April 2011

Flyttade annonser för utsatta barn föll juryn i smaken och Goss vann med Göteborgs Räddningsmission i Månaden print. Tvåa blev TBWA:s kampanj för Danske Bank och Saatchi & Saatchi tog brons med Gainomax.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:

Goss hade ett bra samarbete med GP så att annonserna sku lle hamna på exakt rätt sidor.

1 Tillfällig adress

Kund: Göteborgs Räddningsmission Byrå: Goss

Goss förde över dr-konceptet för Göteborgs Räddningsmission till print. Kampanjen i Göteborgs-Posten hyllades av juryn som gav den en förstaplats i Månadens print april. Under de 6–7 år som Goss har sam­arbetat med frivilligorganisationen har byrån hela tiden fokuserat på att skapa idéer som illustrerar problematiken för de utsatta barnen i Göteborgsområdet. Man har tidigare skickat ut direkt­reklam som har gått direkt tillbaka till avsändaren. < br /> – Med kampanjen vill vi illustrera hur flyktingbarnen flyttas runt. Jag tror att det blir extra påtagligt i printkampanjen där läsaren får hitta annonsplatserna själva, säger Gunnar Skarland, art director på Goss.

Uppdraget har
två ben. I förs­ta hand ska man göra folk uppmärksamma på ­Göteborgs Räddningsmissions verksamhet och i andra hand ska kampanjerna få folk att öppna plånboken. Med pro bono-kunder gäller andra budgetvillkor än i samarbetet med kommer­siella aktörer.
– Det gäller att försöka hålla nere kostnaderna och hitta annorlunda lösningar. I det här fallet var det ett stort samarbete med GP. Det var inte en lätt uppgift för dem att bestämma exakt vilka sidor som vi skulle använda. Men vi hade hela tiden en bra dialog, säger Gunnar Skarland.

Annonsen gick först över fyra olika sidor i GP i slutet av mars. Responsen har varit övervägande god och resultatet med insamlade pengar är inte fastställt än. Att uppdrag för välgörenhetskunder ofta blir prisade har vi tidigare uppmärksammat i Månadens tävlingarna och Gunnar Skarland vidhåller att det är emotionellt tacksamt att göra reklam för kunder som Göteborgs Räddningsmission.
– Jag tror att det är enklare att träffa folk rakt i hjärtat med en reklam för en välgörenhetskund än till exempel för smör. Reklam för smör kan vara fantastisk, men den kan inte bli lika känslomässigt som för en organisation som hjälper utsatta barn, säger Gunnar Skarland.

Så tyckte juryn

Ulrika Dalin, Lowe Brindfors:
– Den funkar tror jag, läser man första annonsen följer man med till sista och då känt av att ha flyttats runt.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
– Skönt att få belöna månadens vinnare för bland annat ett av belöningskriterierna i denna tävling. Utnyttjandet av mediet. Vilket Gbg:s Räddningsmission har gjort väl i sin annonsföljetong.

Mattias Jersild, Out of Office:

– Genomarbetad lösning som vågar vara lite krävande för läsaren. Bra!

Malin Wikerberg, The Fan Club:

– Engagera och involvera. Check.

Fakta

Uppdragsgivare: Malin Ekelund
Arbetsgrupp: Mattias Frendberg, Gunnar Skarland, Jan Ene­roth och Mimmi Andersson ad:ar, Michael Schultz, Ulrika Good och Elisabeth Berlander copywriter, Stig Lundstedt, Fredrik Toreskog och Johan Good projektledare, Monica N Persson och Lena Kling operativa projektledare, Louise Christiansson formgivare webb, Lena Björklund-Henriksson och Elin Thorsby originalare
Mediebyrå: Har ingen


Danske Bank vill locka entreprenörer och tror på ambitionen som drivkraft.

2 Ambition welcome

Kund: Danske Bank Byrå: TBWA

När bankreklam tenderar att bli generisk och svårpositionerad ville TBWA göra något annat med Danske Bank. Kampanjen föll juryn i smaken och gav den silver i Månadens print. År 2011 har alla svenska småbanker fusionerats under Danske Bank-koncernen. Med ”Ambition welcome” ville TBWA positionera Danske Bank som de ambitiösa entreprenörernas bank. Man riktar sig till de mest aktiva kunderna.
– Uppdraget var att bygga upp banken som ett premium­varumärke. Det klassiska är att rikta sig till kunderna med mest pengar. Men historiskt har inte de svenska provinsbankerna byggts av kapital. De har startats av entreprenörer och lockat kunder med entreprenörsattityd, säger Håkan Engler, planner på TBWA.

Håkan Engler har arbetat med åtta olika banker. Han tyckte det var viktigt att lyfta fram det entreprenöriella för att positionera Danske Bank i ett landskap där väldigt lite särskiljer storbankerna.
– Vi tror att ambition är en starkare kraft än pengar och tradition. Utifrån det ville vi positionera Danske Bank, säger Håkan Engler.

Danske Bank vill med kampanjen kommunicera sina specialkompetenser och visa att man är en vass bank. En bank som ligger närmare entreprenörskulturen än den tjänstemannakultur som präglar storbankerna.
– Med banker är ut­maningen att göra något emotionellt på något som i grunden är ganska torrt, ­säger Håkan Engler.

Så tyckte juryn

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
– Äntligen en bank som vågar säga något annat än drömmar om bostäder och räntetjafs. Att utgå från att vi alla föds med samma förutsättningar är ödmjukt och respektfullt mot målgruppen.

Mattias Jersild, Out of Office:
– Kampanjens olika enheter skiftar väldigt, men några av dem är värdiga andraplatsare. Skönt att de lyfter budskapet ovanför produktnivå.

Ulrika Dalin, Lowe Brindfors:
– Det tydliga och enkla, speciellt i Häagen-Dazs-annonsen, får mig att tro på Danske Banks ambition.


Malin Wikerberg, The Fan Club:
– En ojämn kampanj, men vissa enheter var riktigt bra. Vill se mer av den här sortens storytelling i print.

Fakta

Uppdragsgivare: Camilla Dahl, Sofia Bergfors, Ulrika Huss och Malin Rexvik
Arbetsgrupp: Robert Schelin projektledare, Håkan Engler planner, Ulrika Sörensen produktionsledare, Alexander Fredlund och Arvid Wennel ad:ar, Kalle Håkanson och Johannes Ivarsson copywriter, Fanny von Pongrácz formgivare
Mediebyrå: Mediacom


Gainomax kör på konceptet ”Bananas are for monkeys!” och försäljningen har gått upp 500 procent.

3 Gainomax Protein Bar

Kund: Norrmejerier Byrå: Saatchi & Saatchi

Ett koncept som funkar. Saatchi & Saatchi håller fast vid ”Bananas are for monkeys!” i sina kampanjer för Gainomax. Enkelhet när den är som bäst tyckte juryn som belönade kampanjen med en tredjeplats i Månadens print april. År 2006 startade samarbetet mellan Saatchi & Saatchi och Norrmejerier. Det blev startskottet på ett reklamkoncept och en framgångs­saga. ”Bananas are for monkeys!” har drivit upp försäljningen med 500 procent. På Norrmejerier kallar man det ”apeffekten”.
– Devisen i konceptet är rolig. Det blir tydligt att en banan inte räcker till för en idrottande, säger Amalia Pitsavia, copy på Saatchi & Saatchi.

Det finns inga planer på att överge det vinnande konceptet.
– Det går att utveckla temat hela tiden. För en liten aktör som Norrmejerier är det viktigt att hålla fast vid ett vinnande koncept, säger Amalia Pitsavia.

En vänskaplig gest mellan apa och människa i ett omklädnngsrum. Det var i samband med lanseringen av Norrmejeriers nya Gaino­max Protein Bar som Saatchi & Saatchi lade ut kampanjen. Uppslagsannonsen gick som helsida i Hälsa & Fitness och andra träningstidningar.
– En print ska vara snabb och sluta cirklarna. Den här visar tydligt att proteinbaren är för människor och banan är till för apor, säger Amalia Pitsavia.

Så tyckte juryn

Mattias Jersild, Out of Office:
– På 50-talet förutspåddes att människor snart skulle äta piller till middag i stället för biff med lök. Det har lyckligtvis inte infriats ännu, men Norrmejerier gör det bästa möjliga av en i mina ögon ganska dum idé.

Leon Phang, Jung von Matt:
– Det här var min favorit. Som planner måste man ju bara gilla en roligt utförd idé som bygger på ett långsiktigt uthålligt och insiktsdrivet koncept.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
– Kampen mot bananer fortsätter och jag hyllar uthålligheten hos både byrå och kund. En bra vidareutveckling.

Ulrika Dalin, Lowe Brindfors:
– Lyckad och tydlig fortsättning på det injobbade spåret att bananer är för apor och att Gainomax är bättre när man tränar.

Malin Wikerberg, The Fan Club:
– En bra produktannons i ett väl genomarbetat och konsekvent reklamkoncept.

Fakta

Uppdragsgivare: Rikard Höög
Arbetsgrupp: Gustav Egerstedt ad, Amalia Pitsavia copywriter, Maria Wester ad-assistent, Jonas Björlin projektledare, Marie Nodbrink produktionsledare, Alexander Crispin fotograf
Mediebyrå: Mediacompany

Se alla bidrag här

Se alla bidrag här

Analys av Andreas Kjellgren: Lika smart som en apa

Ett uttryck som har börjat användas flitigt senaste tiden är begreppet smart reklam. Och debatten verkar vara huruvida smart reklam är kreativ, nytänkande, prisvärd för kunden eller bra användande av mediet. Och visst, skit samma. Men bra reklam är i alla fall när kommunikationen får betraktaren att känna sig lite smart. Det görs massvis av reklam som får oss att bli dummare och dummare. Antingen skriker man köp, köp köp utan att på något sätt förklara varför. Förmodligen med strategin att om jag bara tjatar tillräckligt länge så köper du. Eller så fyller man kommunikationen med så mycket information och olika budskap att man känner sig som en förskoleelev för att man inte förstår vad de egentligen vill säga till mig.

Jag antar att detta är ett tecken på avsaknad av mod. Att man inte vågar tro på sin målgrupps förståelse, sin produkt eller varumärke. Hängslen, livrem eller dumstrut.

Två bra exempel på smart reklam ur mottagarens perspektiv är månadens tvåa Danske Bank och trean Gainomax.

Banken för att det får mig att känna mig begåvad. De har med respekt och enkelhet fått mig att tro att man inte måste vara Einstein för att bli framgångsrik eller behöver hemliga ingredienser för att sälja glass. Bara jag tror på mig själv. Det är ett skönt budskap som skapar likeing för varumärket.

Gainomax smarthet ligger i något annat. Budskapet är apenkelt. Ät inte bananer! Varför då? För att vår produkt är bättre. Sedan är det upp till mig att tro på dem. Här ligger smartheten i självförtroendet hos produkten. Det andas lite ”skit i det om du inte vill”. Och då är det klart att man vill testa. Man är väl smartare än en apa.



Lista

1. Annons med tillfällig adress, Göteborgs Räddningsmission Goss
2. Ambition Welcome, Danske Bank TBWA
3. Gainomax Protein Bar, Norrmejerier Saatchi & Saatchi
4. M10, BIC Nordic Sunny side up
5. Cykeln är störst, Tvåhjulsmästarna Matador Kommunikation
6. Fiskargubben, Awesome Rags Svensson
6. City här & nu, City Skåne Guts & Glory
8. Bidragsansökan, Majblommans Riksförbund Sturm & Drang
9. Alternativ påskdiet, Gille Guts & Glory
10. Läskiga citat, Svensk Byggtjänst TOL/Tackolov