April 2013

Lite Attentions kupp med Kung Markatta för att stjäla uppmärksamhet från kung Carl Gustaf på hans födelsedag var ett grepp som föll juryn mest på läppen.


Krister Berntsson


1 Länge leve kungen
Kund: Kung Markatta Byrå: Lite AttentionAtt kidnappa kung Carl Gustafs födelsedag för att sälja in Kung Markatta gjorde onekligen kunden lite nervös. Men som plåster på såren skickade Kung Markatta en varukorg till Slottet och hovet har inte hört av sig och varit sura.

– Kung Markatta är en underbar kund att jobba med och de gillar våra idéer även om det kan bli lite ner vöst i början, säger Malin Wikerberg, cd och copy på Lite Attention.

Byrån Lite Attention är drygt ett år gammal och Kung Markatta är en av deras första kunder. Briefen var att skapa kommunikation kring företagets ekologiska­ profil, som har hamnat lite i skymundan under de 30 år som Kung Markatta har funnits i butikshyllorna.

Idén att stjäla kungens födelsedag kom ganska tidigt när Lite Attention fick uppdraget att skapa uppmärksamhet för Kung Markattas 30-års­jubileum.

– Det är viktigt att sticka ut i ett sådant läge, säger Malin Wik erberg. Det är inte många som jublar över att ett företag fyller år annars.
Annonsen gick på Carl XVI Gustafs födelsedag och dagen därpå och enbart i Expressen/GT/KvP.

– Vi fick stor uppmärksamhet för en så kort period, säger Malin Wikerberg.

Även i tidigare kampanjer för Kung Markatta har humorn varit viktig. Tidigare i år lanserades ett PK-test på Facebook där man kunde ta reda på hur politiskt korrekt man var.

– Om man kallar sig "kungen av ekologiskt" så kan man inte vara för stel i sin kommunikation. Då blir det för pretentiöst. Det man gör måste ha glimten i ögat.

Så tyckte juryn Stephanie Moradi, copy ANR BBDO:
Snyggt, enkelt och med glimten i ögat. En bra och värdig vinnarannons, helt enkelt.

Ya-sin Chahimi, Copywriter, Klirr Stockholm:
Så länge Sverige haft statsöverhuvuden har folket alltid gjort sig rolig på deras bekostnad, så även i det här fallet. Det lustiga är att det funkar varje gång. Lösningen för tankarna till vår tids gatukonst. Den får mig att vilja citera Mattias Alkberg "Jag har bestämt mig, Kungen bestämmer".

Maria Wester, formgivare Saatchi & Saatchi:
In your face bildlösning som är förvånansvärt snygg och där produkten får ta en självklar plats i centrum utan att det blir krystat.

Johanna Hofman-Bang, ad, Forsman Bodenfors:
Tydlig och enkel annons, med fint hantverk och iögonfallande bildlösning.

 

Fakta Arbetsgrupp: Linda Renulf projektledare, Nina Israelson produktionsledare, Malin Wikerberg cd/copy, Paola Pellettieri ad/copy, Lina Andersson ad, Åsa Tordenmalm originalare, Christer Grimshorn media, Malin Lauterbach fotograf, Mia Anderberg stylist, Thomas Persson retusch


2 Operasäsongen 2013/14
Kund: GöteborgsOperan Byrå: Forsman & BodenforsUppdraget var egentligen att kommunicera att Göteborgsoperans abonnemangsbiljetter skulle släppas, men Forsman och Bodenfors i Göteborg hade en annan idé.

– Vi ville hellre fokusera på de starka föreställningar som skulle sättas upp under säsongen, säger Maria Fridman, ad på projektet. Om man bara talar om att det släpps säsongsbiljetter så blir det mest en kommunikation till de som redan är frälsta. Det tog lite övertygande och mycket diskussioner både med Göteborgsoperan och internt, men Forsman och Bodenfors lyckades få igenom sin idé. Annonserna visar stjärnsångarna osminkade på bild och kontrasterar med text om föreställningarna.

– Det var just den där kontrasten som vi ville köra på, säger Maria Fridman. Och det blev mycket lyckat. Annonserna fungerade väl både i dagspress och i magasinsformat. Förutom branschtidningarna Opus och Opera, gick kampanjen också i SJs tidning Kupé och i Göteborgsposten.

Men en liten budget ställer sina speciella krav. – Vi hade inte pengar att göra någon egen plåtning av sångarna så vi var hänvisade till bilder vi fick från deras agenter, säger Maria Fridman. Det krävdes en hel del retusch för att få ett gemensamt tilltal på bilderna.


Så tyckte jurynStephanie Moradi, copy ANR BBDO:
Inbjudande rubriker i ett klassiskt reklamutförande. Många fick direkt associationer till hur annonser gjordes och såg ut förr i tiden, och ibland ska man helt enkelt inte krångla till det i onödan.

Ya-sin Chahimi, Copywriter, Klirr Stockholm:
Att säga att man älskar en annonslösning är kanske att ta i. Jag kan ha gjort det när jag såg bidraget under jurydiskussionen. Det finns något suggestivt över annonsen. Bilden drar in mig för att leda mig vidare ner genom rubriken till sista ordet i brödtexten. Den säljer kanske inte fler biljetter till föreställningen, men jag vet vad jag får för drama om jag köper en.

Maria Wester, formgivare Saatchi & Saatchi:
Ett trevligt sätt att ge operasångarna utrymme samtidigt som man skapar nyfikenhet för föreställningarna..

 

FaktaUppdragsgivare: Lena Jaksch
Arbetsgrupp: Maria Fridman & Staffan Forsman ad, Björn Engström & Elisabeth Christensson copy, Hanna Westberg formgivare, Susanna Thorslund projektledare, Åsa Pedersen produktionsledare. Original: F&B Factory

 

3 Sol utan brun
Kund: Tradebanco Byrå: BerntzonBylund"Brun utan sol" har varit ett svenskt begrepp på det som på engelska kallas "self tanning products" sedan tidigt 60-tal. Så när BerntzonBylund fick uppdraget att jobba med Hawaiian Tropics solkräm med hög solskyddsfaktor kom idén nästan av sig själv.

– Det var bara att vända på orden så att det blev "sol utan brun", säger Yasin Lekorchi, ad på BerntzonBylund. Frasen är så inarbetad så man måste titta två gånger innan man förstår att det handlar om något annat. Och då blir det ett bra genomslag.

Normalt förknippar man Hawaiian Tropic med brunbrända kroppar på stranden, men istället valde byrån att satsa på enkelhet och ett rakt budskap baserad på en rolig ordlek. – Hawaiian Tropic är ett väl etablerat varumärke inom solprodukter, men det finns en uppfattning att de bara har produkter som man blir extra brun av, säger Yasin Lekorchi. Därför är annonsering för att förmedla högt solskydd en viktig del av kommunikationen. För oss är det jätteskönt att det finns en möjlighet att få driva de bästa idéerna.


Så tyckte jurynStephanie Moradi, copy ANR BBDO:
Helt genial print för ett varumärke som annars ständigt förknippas med rubrikens raka motsats. Att den inte var precis lika rolig att titta på som den snabba och fyndiga rubriken stör mig inte. Hatten av.

Ya-sin Chahimi, Copywriter, Klirr Stockholm:
Vet inte om den är genialisk eller om man bara tagit den enkla vägen. Någon annan får bestämma. Kungen kanske?

Maria Wester, formgivare Saatchi & Saatchi:
Genom att vända bak och fram på copyn vänder den bak och fram på vår uppfattning om varumärket och dess produkter, innan man hinner vända blad. Snabb och smart.

Johanna Hofman-Bang, ad, Forsman Bodenfors:
Ordlek som får en att läsa rubriken en extra gång. Bra sätt att med humor använda sig av det egna varumärkets "bagage".

FaktaArbetsgrupp: Yasin Lekorchi ad, Martin Stadhammar copy, Isa Svärd original


Rickard Villard
You had me at the plastmappSlututställningar och det skickas cargocollectivelänkar till förbannelse. Kvaliteten på alla dessa casefilmer gör att jag nästan skäms över våra egna.

Men. Jag saknar en sak. Vem är du bakom den snygga Vimeofilmen med den perfekta VO:n? Vad har du gjort tidigare i ditt liv? Varför vill du jobba med kommunikation och vart är du på väg? Dörröppnaren är ofta dina fina jobb, men egentligen är vem du är och hur du resonerar mycket mer avgörande än din cargolänk.

Vi på Brindfors har försökt träffa så många som möjligt, men det är massor vi inte ens har hunnit svara ännu (passar på att be om ursäkt till alla er här). Men av alla dem som vi har träffat är det en som har utmärkt sig.

Inte genom fina studentpriser eller förbättra-världen-idéer utan för att du tydligt gick en annan väg. Du vek aldrig upp datorn och tryckte aldrig på play. I stället berättade du vem du var, vart du vill och varför du vill börja hos just oss. När du sedan metodiskt, insiktsfullt och tydligt gick igenom dina lösningar, inramade i en rätt trist plastmapp, var jag hooked. Det fanns bra energi, ett stort personligt engagemang och att du har större passion för ditt nyfunna yrke än många andra framgick tydligt. Att själva mappvisningen snarare blev en diskussion än presentation ger dig pluspoäng då det också gav en liten preview av hur det är att jobba med dig.

Smart spelat Rikard Linder, välkommen till Spårvagnshallarna.

Rickard Villard är ecd på Lowe Brindfors


Lista

1. Kung Markatta, Länge leve Kungen!, Lite Attention ABGöteborgsoperan/ 2. Lena Jaksch, Operasäsongen 2013/2012, Forsman & Bodenfors
3. Tradebanco, Sol utan brun, BerntzonBylund
4. Flygbussarna, Drömresmål, Acne Advertising
5. IQ, Vad dricker ditt barn i kväll?, Forsman & Bodenfors
6. Nordiska Kompaniet, Du är vad du ger, Garbergs
7. Kvällspressen Impact, Vänd inte blad, The Band/Y&R
8. McDonald's, Väderburgaren, DDB Stockholm
9. McDonald's, McDonald's Bostadsannonser, DDB Stockholm
10. Falu Rödfärg, Ett svenskt underverk, Lundberg&Co

Jury


Rickard Villard (ordf)


Frida Wigström



Andreas Englund


Stephanie Moradi


Emil Jonsson


Johanna
Hofman- Bang


Peter Liedholm



Hanna Belander


Niclas Fors


Maria Wester


Emil Frid