Årets bästa print 2007

Håll i hatten – King var bästa byrå i print 2007! Det kickade ner Forsman & Bodenfors från förstaplatsen, en förstaplats som F&B har dominerat de senaste sju åren.

Kinggänget med Josephine Wallin och Hedvig Bruckner i spetsen får lön för mödan. Foto: Isabelle Ödesjö.

King samlade poäng på exempelvis sin fina uppslagsannons för SJ med rälsen i tidningsvecket och resten bara skog, skelande snygghunken för We som behöver solglasögon och Marlborospoofen för A non smoking generation. Men mesta vinnarhästen för King under 2007 var Åhléns, som hamnade på pallplats tre gånger under året. Byrån tog över uppdraget från Ogilvy, som då hade haft det i tolv år. Resultatet och konceptet ”Tusen möjligheter” har på mindre än ett par år blomstrat.
F&B var näst bäst i print, och DDB Stockholm trea. DDB förlorade nyligen OLW till Åkestam Holst, men har mängder av starka varumärken kvar bland uppdragen. McDonalds till exempel, som under 2007 köpte reklam för 254 miljoner kronor brutto. Trots massorna av kedjans utbudsreklam finns utrymme för fina vinnarannonser som ”Glad midsommar”, där rader av sill och nubbe leder till hamburgare på McDonalds. Vi får hoppas på fler finingar som den under 2008.

Maria Lindholm
maria.lindholm@resume.se

Printtoppen 2007

1 (6) King 87
2 (1) Forsman & Bodenfors 66
3 (5) DDB Stockholm 51
4 (2) Lowe Brindfors 50
5 (10) Goss 44
6 (2) Åkestam Holst 42
7 (7) Storåkers McCann 37
8 (9) Garbergs 20
9 (–) ANR 19
10 (8) Waters Widgren 16
12. Saatchi & Saatchi 13
12. Grey Stockholm 13
14. Admire 10
15. Trackster 9
16. Peacock 7
16. Ogilvy 7
18. Abby Norm 4


Lista