Augusti-september 2012

Snabb samtids- och konkurrentkritik fick Norwegians annons från Garbergs att lyfta till toppen. En stilstudie från Apoteket och F&B tog andraplatsen medan knappa 140 centimeter räckte till en tredjeplats för Liseberg och Valentin & Byhr.

Fredrik Hazén

1 The Businesshen's Airline
Kund: Norwegian Airlines Byrå: GarbergsDet fina med Garbergs annons för Norw egian var att den lyckades med två saker samtidigt, tyckte juryn. Dels knöt det könsneutrala "hen" an till en dagsaktuell diskussion, dels lyckades det jämställdsmedvetna i tonträffen bli en tydlig känga mot de största konkurrenterna, Ryanair och SAS, vars kommunikation är mer stereotyp res pektive tradtionell.

– Grundinsikten för annonsen är att det växer fram en ny typ av affärsresenärer vid sidan av den traditionelle mannen i grå kostym. Fler och fler kvinnor finns i affärslivet och många unga framgångsrika entreprenörer väljer luvtröja i stället för kav aj. Norwegian vill visa att de är ett alternativ för alla och att de är ett modernt flygbolag, säger Sebastian Smedberg, ad på Garbergs.

Att juryn såg annonsen som en känga mot Ryanair och SAS är en naturlig del av Norwegians strategi menar han, även om själva annonsen inte gjordes med just de specifika varumärkena i åtanke.

– Norwegian jobbar med en high-low-strategi – hög kvalitet till ett lågt pris. Vid sidan om att de har den modernaste flygplansflottan handlar mycket av kvalitetsaspekten om att vara lyhörd för nya behov från kunderna. Och som i det här fallet, att kommentera aktuella händelser och ämnen när det är relevant.

Är det klokt att som varumärke ta ställning i en debatt som är så infekterad som hendebatten?

– Ambitionen har inte varit att göra ett inlägg i debatten utan att förmedla att Norwegian följer samtiden och visa på vinsten med mångfald. Sedan är det naturligtvis roligt att printannonser, som kräver att man renodlar budskap och gör dem tydliga kan fungera som en språngbräda för vidare diskussion i sociala medier, säger Sebastian Smedberg.

Så tyckte juryn

Peter Lublin, Lowe Brindfors
Enkel och extremt vältajmad annons som sitter i DN samma dag som HEN-gate exploderar i media. Norwegian känns plötsligt som ett modernt alternativ i en gammaldags bransch.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Smart och snabb. På en sekund är flygbolaget modernt, här och nu. Bra att något så knepigt som ett flygbolag hugger på något aktuellt. Denna annons gör att jag bara kommer längre och längre ifrån sas.se

Sara Paborn, Tackolov
Man märker hur stark och uppmärksammat en annons kan bli när den vågar ta kraft av det som händer ute i samhället just nu.

Fredrik Gustafsson, Blomquist
Norwegians bidrag innehåller tre avgörande ingredienser: Ett vältajmat införande, ett glimteniögatinlägg i samhällsdebatten och en känga till konkurrenten SAS (som ju utnämnt sig till "The Businessman's Airline"). Konge!

FaktaKund: Norwegian Airlines Byrå: Garbergs
Arbetsgrupp: Erik Dagnell, Johan Van Der Schoot copy, Sebastian Smedberg ad, Johan Baettig digital cd, Johanna Juhlin planner, Åsa Scherman produktionsledare, Anna Frick projektledare, Beatrice Sztanska formgivare, Roger Blomqvist originalare



2 Sportskador
Kund: Apoteket AB Byrå: F&B
Juryn tyckte att månadens tvåa var en enkel idé som var snyggt utförd och lockande att titta på. Att den inte heller var så orginell, utan tvärtom byggde på en väldigt typisk bild av sportreklam gav också pluspoäng. Det oväntade och krampaktiga slutet blev därmed desto roligare.

- Vi utgick från hur cool sportreklam typiskt sett utformas. Men här börjar det pampigt och tufft men slutar i smärta och förnedring, säger Joakim Blondell som är ad på Forsman & Bodenfors

Syftet med annonserna är att lyfta Apotekets sortiment gentemot i manliga elitmotionärer, ofta personer med lite högre krav på sitt sportutövande och som gärna satsar lite för hårt.

- Målgruppen var män och i och med att vi ville anspela på tuff sportreklam var det viktigt att den fick en sån känsla
Skadorna som skådespelarna simulerar kommer från en enda tagning, och åstadkoms genom att man tog flera bilder per sekund.

Så tyckte juryn Peter Lublin, Lowe Brindfors
Min solklara etta denna månad. Riktigt snyggt foto, enkel ide, fin copy och bra utfört. Hatten av.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Hantverk, hantverk, F&B. Aj vad ont denna tennis annons gör. Gillar bara tennis annonsen.De andra stressar mig. Gillar inte att det ska behövas sparkas.

Sara Paborn, Tackolov
Underfundigt, snyggt utfört. Man vill titta på den länge.

Fredrik Gustafsson, Blomquist
Snygg lösning som tar klassisk skateboardfotografering ett steg vidare. Kul och oväntad bildsekvens.

FaktaProjektledare Daniel Smedfors
Produktionsledare Jessica Sjölin
Art Director Joakim Blondell
Copywriter Johan Holmström
Formgivare-Designer Nina Andersson
Kundansvarig Leif Sorte

 


3 Livet börjar vid 140
Kund: Liseberg Byrå: Valentin & ByhrI Månadens trea från Valentin & Byhr jobbar byrån med längdgränsen för många åkattraktioner på Liseberg som det bärande temat. Juryn hyllade igenkänningsfaktorn och de känslor som annonsen väckte.

- Tanken med annonsen är att tända en inre dröm eller önskan om nöjesparken och visa hur just gränsen 1.40 centimeter öppnar upp Liseberg, säger Andreas Kjellgren som är cd på Valentin & Byhr.

Han menar att annonsen riktar sig framförallt till föräldrar och tror att de kan känna igen sig i dels sin egen upplevelse från när de var barn, men också i den längtan som deras barn har att växa över den åtråvärda gränsen.

- Det är en imagebyggande annons för Liseberg, vilket är roligt eftersom vi annars jobbar mest med utbudsannonsering om olika attraktioner. Att vi gjorde just en imageannons har mycket att göra med att Liseberg inte hade någon större ny attraktion just i år

Själva utformningen på annonsen är effektsökande med ganska små medel, men Andreas Kjellgren lyfte också fram vad som hände utanför bild.

- Vi tog en del olika foton på olika barn. Vissa var glada, andra surare. Men det är bara ögonen och halva huvudet som syns. I bilden vi valde finns det lite riv i blicken, som nästan känns lite irriterat trots att flickan som är med var jätteglad. Jag blev förvånad över vilken skillnad det blev när man kapade och vilka känslor som bara ögon kan förmedla visuell, säger Andreas Kjellgren.Så tyckte juryn Peter Lublin, Lowe Brindfors
Lite småkul men väcker inga större känslosvall.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Gullegull annons. Blir varm i bröstet av den. Denna längtan har jag själv haft.Fast kanske mer då för att fylla 15 och få köra skiten ur en Zündapp KS 50.

Sara Paborn, Tackolov
Den gick rakt till hjärtat på mig.

Fredrik Gustafsson, Blomquist
Drömmen om livets första bergochdalbaneåk, tänk att få göra som de stora barnen. När magkänslan bestämmer är det här rätt. Min vinnare..

FaktaAd: Zeynep Sahin
Copy: Jessica Toreld
Cd: Andreas Kjellgren
Foto: Rob Vanstone
Retusch: Jonathan Höglund
Strategisk projktledare: Martin Ahlgren
Operativ Projektledare: Cathrin Borgersen
Modell: Alma, 128 cm




Hen hamnar högst för hajpen

Anna Qvennerstedt


Månadens vinnare i print ser inte så mycket ut för världen. Det finns andra bidrag som har mer helgjutet hantverk. Man skulle också kunna invända att "hen" hamnar i ett olyckligt sammanhang när rubriken är på engelska.
Ändå ger jag Norwegian tio poäng. Dels är det imponerande att annonsen satt i tidningen redan dagen efter DN:s märkliga henutspel. Dels och framför allt får den mitt högsta betyg för vad den åstadkom:

Uppmärksamhet. Snack. Delningar. Långt utanför annonsens normala spridningsfält. Och inget medieval hade passat bättre för just det här budskapet, just den här gången. Hoppingivande för hela printmediet, på något sätt.
Hedvig framhåller ännu en sak som är smart här: en av Norwegians främsta konkurrenter inom lågprisflyg är Ryanair, som har profilerat sig med sexistisk reklam och allmänt läskiga värderingar. Genom den här utryckningen gör Norwegian klart att de står för något helt annat, vilket känns välbehövligt.
Vad mera? Jo, en tredjepristagare som delar juryn. Är det verkligen vettigt av Liseberg att påstå att livet BÖRJAR vid 140? Är inte rätt många besökare kortare än så? Fast å andra sidan, ungarna kommer nog ändå. Och det är väl hajpen man vill åt. Känslan av att det inte finns något roligare i världen än det där som Liseberg har och som man inte får tillgång till förrän man är nästan lika lång som Malou von Sivers.

Anna Qvennerstedt, är copy på F&B och printordförande


Lista

1. Norwegian, The Businesshens Airline, Garbergs
2. Apoteket, Sportskador, Forsman & Bodenfors
3. Liseberg, Livet börjar vid 1.40, Valentin & Byhr
4. McDonalds, Hitta slantar, DDB Stockholm
5. Johnér Bildbyrå, Webb priser, John Doe Worldwide
6. Tele 2, Rekrytering, Forsman & Bodenfors
7. Polar Music Prize, Marie Ledin, McCann Stockholm
8. Musikaliska, Vive La Musique, A Perfect World
9. Rådhuset Uppsala, Det Eikperiska Systemet, Zellout

Jury


Anna Qvennerstedt 
Juryordförande


Wilhelmina Gabriele



Jonas Frank



Hedvig Hagwall
Bruckner


Emmeli Österdahl


Enis Püpülek


Petter Lublin


Fredrik Gustafson


Markus Lindsjö

Sara Paborn