DDB bäst på print 2008

Ingen kunde rå på DDB Stockholm när de slog rekord i Månadens print. Ingen byrå har varit så överlägsna i Månadens kampanjs historia.

Printtoppen 2008

1 (3) DDB Stockholm 136
2 (2) Forsman & Bodenfors 59
3 (4) Lowe Brindfors 48
4 (12) Grey Stockholm 27
5 (6) Åkestam Holst 27
6 (1) King 20
7 (7) Storåkers McCann 19
8 (–) Jung von Matt 17
9 (–) Vale ntin & Byhr 16
10 (5) Goss15 11 (8) Garbergs 14
12 (9) ANR BBDO 11
13 (–) Publicis Stockholm 10
14 (–) Ester 8
14 (–) John Doe Worldwide 8
14 (–) Svensson 8
14 (–) Sveriges Television 8
18 (–) RBK 7
18 (18) Jerlov 6

Kundtoppen print

1. McDonalds 18
2. Skoda 11
3. Apoteket 8

BIG TASTY. Jättehamburgaren i november var en av DDB:s högvinster för McDonalds ...

DDB Stockholm har ända från 2008 års första omgång varit den enda byrån att räkna med i Månadens print. Innan sommaren hade de skapat ett nästan ointagligt försprång. Under hösten var det lite mer knapert med pallplatser, men de avslutade året med en sista vinst.
Sammanlagt har DDB under 2008 radat upp tre vins­ter, fyra andraplatser och två tredjeplatser. Det är ett facit som ingen byrå har uppnått i någon kategori i Månadens kampanjs historia.
Dessutom är byråns Lennart Claesson den mest belönade ad:n i printkategorin.
Hur känns det Lennart?
– Det var väldigt skoj! Det passar bra till mitt namn –  print och Lennart! Som förr i tiden, då print var den enda kanalen som existerade och unga människor hette Lennart.
Vad gör du rätt?
– Jag jobbar med en copywriter som heter Stefan. Han är hjärnan bakom allt. Tror det är hemligheten.
Vad gör att det har gått så bra för er i print?
– Några måste ju kämpa för att inte print utrotas helt, tror att det kan vara vi.

* 493 printbidrag tävlade totalt 2008.

Bästa copy & ad print

Copy: Johan Olivero F&B, och Stefan Gustavsson DDB
AD: Lennart Claesson, DDB.



Lista