December - januari 2009

Förra årets kungar i Månadens print rivstartar det nya tävlingsåret. DDB Stockholm inleder med två topplaceringar för sina älsklingskunder McDonalds och Skoda. På bronsplats tog sig F&B upp med Unicefs ”lyxklappar”.

Av: Linus Fremin

Se alla bidrag här

Printtoppen 2009

1 (1) DDB Stockholm 35
2 (6) King 16
3 (2) Forsman & Bodenfors 12
4 (7) Storåkers McCann 6
5 (4) Grey Stockholm 3
6 (–) Rewir 2
7 (3) Lowe Brindfors 1

1 McCasanova

Kund: McDonalds Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm var, som alla vet vid det här laget, förra årets kungar. I årets första omgång av Månadens print lyckas de än en gång kliva överst på prispallen. De lyckades i det här fallet att ragga upp juryn med en raggningsannons.
– Det känns givetvis underbart. Men jag antar att underbart är kort och stålsätter mig inför en kreativ lågkonjunktur, säger Magnus Jakobsson, copy på DDB Stockholm och 2008 års mest belönade copy i Månadens kampanj.
Annonsen är DDB Stockholms bidrag till Bonnier Tidskrifters reklamtävling Nya uppslag. Den berättar historien om en loserkille som försöker ragga upp tjejer i kön på McDonalds med de bästa (eller sämsta beroende på hur man ser på det) raggningsreplikerna som han kan komma på. Det som börjar med ”Hej sötnos. Ursäkta, jag har tappat mitt telefonnummer, kan jag få ditt?” slutar i beställandet av en Big Mac och en ensam färd hem.
– Annonsen är av humoristisk identifikationstyp med allvarliga undertoner. På ytan handlar den om roliga, berusade raggningsrepliker. I ett djupare perspektiv bevittnar vi en ensam mans desperata kamp mot ensamhetens vedermödor. Men McDonalds finns alltid där, som en liten tröst i natten, säger Magnus Jakobsson.
Hur kom ni på den här idén?
– Rent sociologiskt så är det alltid intressant hur vi människor närmar oss varandra, då i synnerhet under berusning. Något som vi ville ta fasta på, då många ”blöta” kvällar faktiskt slutar just på McDonalds.
De här raggningsreplikerna, hur många har ni använt själva?
– Personligen har jag aldrig använt raggningsrepliker. Om sanningen ska fram så är jag en väldigt blyg person som gömmer mig bakom en djupt ironisk fasad, säger Magnus Jakobsson.

Fakta

Uppdragsgivare: Staffan Ekstam
Arbetsgrupp: Magnus Jakobs­son copy, Fredrik Simonsson ad, Johan Holmström cd, Pelle Josephson projektledare och Emma Joneby produktionsledare, Matilda Ruta illustratör och Patrik Oscarsson originalare
Mediebyrå: OMD


2 Cheaper speed

Kund: Skoda Byrå: DDB Stockholm

Vad vill man ha av en bil? Att den har en gas, en broms och en ratt är väl antagligen några kriterier. Att den är säker och bekväm några andra. Att den är billig är troligtvis ett plus för de flesta bilköpare. Det finns oändligt många saker att trycka på när man ska göra reklam för ett bilmärke.
DDB Stockholm verkar ha hittat helt rätt i sin kommunikation för Skoda. De fortsätter ta pallplatser för bilmärket, denna gång för sitt bidrag till Bonnier Tidskrifters reklamtävling Nya uppslag.
– Vi hade pratat om hur vi på enklast möjliga sätt visar att bilen ger mycket för pengarna. Det här kände vi var en tydlig och enkel idé som speglade Skoda väl, säger Henrietta Lundblad, copy på DDB Stockholm.
Vissa i juryn trodde att folk utanför reklamvärlden kanske inte skulle fatta den, hur tänkte ni kring det?
– Vi hoppades att folk skulle fatta, vi tycker att splashen är en tydlig symbol för rea.
Hur kändes det som copy att det var så lite text?
– Haha! Men det är ju så att ju mindre text man behöver använda desto bättre. Det tyder på att det är en så pass tydlig idé att den inte behöver förklaras.

Fakta

Uppdragsgivare: Åse Lindberg
Arbetsgrupp: Pelle Josephson projektledare, Andreas Dahlqvist cd, Viktor Arve ad, Henrietta Lundblad copy, Cattis Håkansson produktionsledare, Patrik Oscarsson originalare och Johanna Karsten retusch
Mediebyrå: Mediacom


3 Kampanjnamn

Kund: Unicef Byrå: Forsman & Bodenfors

Vid första anblick är det lätt att tro att det är NK:s sortiment som det görs reklam för. Men så fort man tittar lite närmre och börjar läsa inser man att det är något mer allvarligt än en vanlig glättig utbudsannons. I Forsman & Bodenfors bidrag som belönades med en tredjeplats är det Unicefs gåvo­shop som kommuniceras.
– I den nya gåvoshoppen såldes produkter som skickades till behövande barn. Köpte man till exempel sex liter högenergimjölk så skickades sex liter högenergimjölk till de som behövde det mest, säger Robert Lund, copy på Forsman & Bodenfors.
Hur kom ni på den här idén?
– Vi hade flera olika idéer som kretsade kring julklappar. I utbudsannonsen kände vi att det blev en härlig krock att paketera dessa livsviktiga julklappar på samma sätt som ett lyxigt varuhus skulle ha gjort.
Många i juryn pratade om att det är en balansgång att göra reklam för välgörenhetsorganisationer, hur tänkte ni kring det?
– Visst är det en balansgång. Det får inte kännas för hopplöst och tungt men det är såklart viktigt att inte skämta bort det heller. Just därför var det bra att ha något så konkret som en gåvoshop att jobba med, säger Robert Lund.

Fakta

Uppdragsgivare: Anna Ryott
Arbetsgrupp: Andreas Engstrand projektledare, Yara Anttila produktionsledare, Silla Levin ad, Jacob Nelson och Robert Lund copy, Robin Dafnäs formgivare, Magnus Kennhed byråproducent och Pelle Bergström fotograf
Produktionsbolag: Againstall­odds, Josh Thorne producent, Niklas Rissler och Derek Picken regissör
Webbyrå: Winstondesign
Postproduktion: Stopp
Musik/Ljud: Music Super Circus/Red Pipe
Repro och original: Factory F&B
Mediebyrå: Maxus

Se alla bidrag här



Lista

1. McCasanova, McDonalds DDB Stockholm
2. Cheaper speed, Skoda DDB Stockholm
3. Julkampanj, Unicef Forsman & Bodenfors
4. Jan Guillou 169 kr, Åhléns King
5. Hela historien, Dagens Industri Storåkers McCann
6. Monogram, Liljevalchs King
7. Bakom kulisserna, Åhléns King
8. Gott nytt år, Procter & Gamble Grey
9. Pub as fashion week, Pub Rewir
10. Julannons SvD, Nordiska Kompaniet Lowe Brindfors