December-Januari 2007

Det var inget snack när Resumés printjury möttes för första gången i år. Solklar etta blev Waters Widgrens kampanj för betal-tv-kanalen Canal Plus. ”Den är så bra att man nästan blir förbannad” löd en av kollegernas omdöme.

Av: Bernt Hermele

Tio-i-topp Januari

1. Sport vs Film
Canal Plus/Waters Widgren
2. Solglasögon
We/King
3. Japan
Langley Travel/Goss
4. För att hästar ger allt
ATG/Åkestam Holst
5. Julevangeliet
Playground/Åkestam Holst
6. Energy bar
Gainomax/Saatchi & Saatchi
6. Du skulle sova bättre ...
Ikea/Forsman & Bodenfors
8. Hitta.se
Hitta/King
9. Proppskåpet
Stroke Riksförbundet/Saatchi & Saatchi
10. Hiding hair
Bula/GossSe alla bidrag

Byråt oppen 2007

1. Åkestam Holst 13
2. King 12
3. Waters Widgren 10
4. Goss 9
5. Saatchi & Saatchi 7
6. Forsman & Bodenfors 5

1 giganternas kamp – sport vs film – vann juryns hjärta

KUND: canal plus BYRÅ: waters widgren

Canal Plus utkämpar ett stenhårt marknadskrig med Viasat på den nor­diska betal-tv-marknaden. Före jul skulle Canal Plus lansera nya separata film- och sportkanaler.
– Vi skapade ett nytt erbjudande där kunden kunde välja mellan renodlade film- eller sportkanaler eller både och, säger Jenny Tidbeck, nordisk kommunikationschef på Canal Plus.
På byrån Waters Widgren samlade projektledaren Per Oholt arbetsgruppen för att gnugga geniknölarna.
– Tanken var att göra en kampanj där sport och film skulle tävla om tittarnas gunst.
På temat ”Kampen har börjat. Nu kan du välja bara sport eller bara film” tog byrån fram sju förslag, varav fyra sedan fick grönt ljus.
– För att få en snabb förståelse jobbade vi med tydliga motsättningar och tydliga filmkaraktärer, säger Per Oholt.
Lösningen blev att Hajen angriper hockeyspelare, King Kong ruskar om en fotbollspelare (byråns copy Kalle Widgren fick agera fotomodell), rymdskeppet från ”Judgement day” angriper Globen och en ”Top gun”-pilot anfaller en fotbollsarena.
– Att jobba med kända filmtitlar som representerar filmgenren på ett klassiskt sätt kändes naturligt, säger Jenny Tidbeck.
– Kampanjen har en filmisk känsla med en skön ton. Du hajar snabbt vilket har lett till att kampanjen har gått hem, säger Per Oholt på Waters Widgren.
Och på Canal Plus är de nöjda.
– Det har funkat jättebra. Vi har slagit våra säljmål och ligger tio procent över jämfört med samma period förra året, säger Jenny Tidbeck på Canal Plus.
Samarbetet med Waters Widgren är nytt och den här kampanjen är det första konkreta resultatet.
– De har ett fantastiskt bra team med en bra mix av kompetenser och erfarenheter, säger Jenny Tidbeck.
Kampanjen, som är nordisk, har gått på stortavlor, i t-banan, som film och tidnings­annonser.
I vår kommer en ny kampanj.

Fakta

Uppdragsgivare: Jenny Tidbeck, Taina Malén, Ana Rodrigo
Arbetsgrupp: Enis Püpülek ad, Kalle Widgren copywriter, Per Olholt projektledare, Annika Molnár produktionsledare, Fredrik Holmberg grafisk formgivare, Robert Schelin planner, Johan Warden m fl fotograf, Reptil City retusch/3D, Traffic faktor/original


2 Snygg Skelare säljer brillor

KUND: we BYRÅ: king

Klädmärket We har länge kört på spåret att vara ett alternativt klädmärke med skateboard och aktivister. Lite farligt underground sådär. We brukar göra den mesta reklamen själv, bland annat sin katalog. Dessutom lägger den en stor del av marknadsföringsbudgeten på egna event.
Men när We ville marknadsföra sina solglasögon gick frågan till King, som valde ett nytt angreppssätt. Byrån visar upp en vältränad man à la Icas Snygg­Lars. Men den vackra ytan störs av en grav skelning.
– Det är kul att göra en annons som visar att man kan bli lite snyggare med hjälp av ett par solglasögon. Det finns ingen vetenskaplig KTH-metod bakom den här annonsen, utan vi har följt en magkänsla, säger Jonas Yrlid, projekt­ledare på King.
Det här rör sig onekligen mer om en imageannons än produktannons och den har hittills publicerats en gång i tidningen Veckorevyn.
– Vi har jobbat till och från med We sedan starten. De är inte en traditionell kund som har jättetydliga kampanjer, säger Jonas Yrlid, på King.
Det ironiska greppet föll uppenbarligen Månadens print-juryn på läppen som röstade fram annonsen till en andra­plats.

Fakta

Uppdragsgivare: Pontus Karlsson
Arbetsgrupp: Tommy Carlsson ad, Christian Karlsson copywriter, Jonas Yrlid projektledare, Catharina Erlandsson produktionsledare, Patrik Andersson formgivare original-TCO, Calle Stolz fotograf, Mods Retusch


3 längden höjer utförsåkning

KUND: langley travel BYRÅ: goss

Langley Travel vill vara skidåkarnas resebyrå framför andra, med exklusiva skidresor till bland annat Alperna, Sibirien, Marocko och Iran.
– Vi har haft ett fantastiskt genomslag för våra kampanjer med stor uppmärksamhet i medierna, säger Fredrik Öhgren, marknadschef.
Nu har man adderat Niseko i Japan till resmålen. Ett snödjup på arton meter garanterar obegränsat med puderåk. Priset per person uppgår till knappt 20 000 kronor och då ingår också en egen guide till gruppen på tolv personer.
– Vi ville på ett snabbt, varmt och charmigt vis leka med skillnader i längd på européer och japaner i den här tredje vinterkampanjen för Langley. Vi vill också vara ett alternativ till övrig reklam som ofta är skidporr, säger Fredrik Toreskog, projektledare på Goss.
Annonsen med de korthuvade japanerna har gått i rese- och livsstilsmagasin, Fly Nordics ombordtidning samt en tidning för advokater.
– Advokater reser ju också, säger Fredrik Öhgren.
Dessutom går den på webben och som dr.

Fakta

Uppdragsgivare: Fredrik Öhgren
Arbetsgrupp: Mattias Frendberg, Emil Jonsson, Gunnar Skarland, Jan Eneroth, Mimmi Andersson ad, Michael Schultz, Ulrika Good, Elisabeth Berlander copywriter, Johan Good, Stig Lundstedt, Fredrik Toreskog projektledare, Monica N Persson, Lena Kling operativa projektledare, Karolina Mindhammar produktionsledare, Louise Christiansson, Elin Andreas­son, Lena Björklund Henriksson original

Se alla bidrag



Lista