December-januari 2010

Efter en jämn och hård fajt vann slutligen Lowe Brindfors med Victor Rydberg gymnasiums tolkning av ”Dracula”. DDB Stockholm gjorde en dubbel och rodde hem såväl andra- som tredjeplatsen.

Tero Marjamäki

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2010

1 (1) DDB Stockholm 27
2 (3) Lowe Brindfors 23
3 (2) Forsman & Bodenfors 12
4 (–) RBK 7
5 (–) Jung von Matt 4
6 (–) Volt 2

1 Dracula

Kund: Victor Rydberg gymn. Byrå: Lowe Brindfors

Snygg, snabb och enkel. Det var juryns enväldiga röst krin g vinnarbidraget signerat Lowe Brindfors. Uppdragsgivaren var Victor Rydberg gymnasium.
– De hörde av sig och ville skapa uppmärksamhet, locka besökare och sälja biljetter till rockföreställningen ”Dracula” som de satte upp tidigare i år, säger Peter Laurelli, copy på L owe Brindfors.
– Vi tyckte uppdraget lät utmanande och spännande, fortsätter han.

Hur kom ni fram till denna lösning?
– Vi försökte ta kraft ur ”Dracula” med allt vad det kännetecknar, samt den traditionella schablonbilden av gymnasietiden – ungdomar med tandställning. Den här lösningen kändes enkel, ren och oväntad. Tanken var att man direkt ska se och förstå vad det är för något, men att man ändå får lägga ihop den sista kopplingen själv.

Hur löste ni det rent tekniskt? Det måste ligga en hel del retusch bakom?
– Det var faktiskt en tjej i gymnasieålder som hade tandställning som var modell, sedan så har vi givetvis restuscherat en hel del. Fotografen Peter Alendahl har också gjort ett toppenjobb.

Hur har reaktionerna varit?
– Det är en hel del som har kommenterat kampanjen och tyckt att det här var en rolig lösning. Publiktrycket har också varit hårt, och de har också fått sätta in extraföreställningar.

Så tyckte juryn

Jenny Berg, Ruth:
– Snygg, snabb och enkel. En klassiskt bra annons helt enkelt.

Heikki Lampinen, DN:
– Rätt i målgruppen, rätt i tiden, gediget hantverk, enkelt och slagkraftigt med humor.

Patrik Spång, Jerlov:
– Har varit rädd för vampyrer i hela mitt liv. Men det här var ju otroligt gulligt och väldigt snyggt. Så snyggt att jag gav den högsta poäng.

Rosita Johnson, Mockupstudio:
– ”Snyggt jobbat”, som de brukar säga på TV4. Klockren identifikation med målgruppen, bra tajm­ning, snyggt foto, bra typografiskt hantverk. Kvalitet rakt igenom helt enkelt.

Mikaela Friberger, Mikaela & Helena:
– Härlig bild och rätt in i vebon för målgruppen, dock inte min etta.

Johan Bränström, John Doe Worldwide (suppl):
– Stark bildlösning. Mina ögon fastnade omedelbart på den och lockade till läsning. Detta trots att vampyrtrenden börjar stå en upp i halsen med ”Twilight”, ”Vampire diaries”, ”True blood” med mera.

Albin Wendel, Eight:
– En bra idé, väldigt väl utförd. En absolut värdig etta, även om det inte var min personliga favorit.

Josefine Adner, Grey:
– Jag måste säga att jag är lite förvånad. Den är cool och gör jobbet, men en vinnare? Nej.

Fakta

Uppdragsgivare: Christer Johansson, Agnes Steinwall Berman
Arbetsgrupp: Rickard Villard och Martin Bartholf cd, Alexander Fredlund, Patrik Westerdahl, Petter Lublin och Lina Elfstrand ad, Peter Laurelli och Stefan Pagreus copy, Charlotte Cederström projektledare, Margaretha Ekstrand-Almér och Jesper Kewenter original, Peter Alendahl fotograf, Richard Grönlund retusch


2 Lilla uppslaget

Kund: Skoda Sverige Byrå: DDB Stockholm

Silvret går till förra årets giganter i print, DDB. Som flera gånger förr premieras man med kunden Skoda.

Hur löd uppdraget?
– Det här var en del i en större kampanj som gick i början av förra året och som vi spann vidare på. Konceptet ”ju mindre påverkan, desto bättre för miljön” har varit ledordet och det som vi utgått från även i printannonsen, det vill säga, hur kan vi göra annonsen så miljövänlig som möjligt?, säger Stefan Gustafsson, copy på DDB.

Lösningen blev ett uppslag, fast i mycket mindre format än ett traditionellt uppslag. Men, det var inte alldeles säkert att lösningen skulle gå att genomföra, ett par tidningar tackade nej till annonslösningen.
– Det var lite kämpigt och vi fick ringa runt till en rad olika tidningar, säger Stefan Gustafsson.

Hur mycket planering ligger bakom att uppslaget ligger inbäddat i en artikel som blickar in i 2020?
– Haha, faktiskt ren flax.
Hur har kampanjen gått?
– Överlag har hela miljö­bilskonceptskampanjen gått bra. Folk tycks ha tagit till sig budskapet att Skoda bygger såväl välutrustade som miljö­vänliga bilar. Även försäljningen pekar uppåt.

Så tyckte juryn

Jenny Berg, Ruth:
– Rolig lek med mediet. Den sticker ju ut. Miljövänligt?

Patrik Spång, Jerlov:
– Jag beundrar varumärken (och människor) som håller sina löften och lever som de lär. Det lyckas Skoda med. Även om idén kanske inte tål en alltför grundlig analys ...

Heikki Lampinen, DN:
– Konsekvent agerande i annons­utformningen, lev som du lär!

Rosita Johnson, Mockupstudio:
– Kul att mediet på ett relevant sätt blir bärare för hela idén. Om vår uppgift är att premiera inte bara kreativ reklam, utan även intelligent, så är detta ett lysande exempel. Min personliga favorit.

Johan Bränström, John Doe Worldwide (suppl):
– Effektfull och iögonfallande. Av alla uppslagsannonser som tävlade utnyttjade denna mediet bäst. Fräschare än att låta saker försvinna i mittvecket.

Albin Wendel, Eight:
– Min absoluta favorit. Beundransvärt enkel och avundsvärt bra!

Josefine Adner, Grey:
– Det här är ju vinnaren. Ett litet uppslag med stor genomslags­kraft ,intelligent kampanj där inte bara bilen utan även mediet är lite mer miljövänligt.

Tobias Carlson, Le Bureau:
– En kort och miljövänlig kommentar: Skoda var min favorit.

Fakta

Uppdragsgivare: Mikael Hertzman
Arbetsgrupp: Andreas Dahlqvist cd, Lennart Claesson ad, Stefan Gustafsson copy, Pelle Josephson projektledare, Ida Tenggren produktionsledare, Patrik Oscarsson formgivare/original, Karl Wilström planner


3 Rödluvan och vargen

Kund: Teliasonera Byrå: DDB Stockholm

Det flyter på för DDB som även tar bronset. Denna gång med Telia. Uppdraget var att göra en kampanj för Telias abonnemang riktat till barnfamiljer. Till hjälp tog man den klassiska sagan om Rödluvan och vargen.
– Vi tänkte, vad händer om man placerar modern teknik i sagornas värld, vad skulle då hända med förloppet i dem? Hade de förlöpt på ett annat sätt? Det var lite av den krocken som vi spelade på i kampanjen, säger Olle Langseth, copy på DDB.

Hur kom ni på just sagotemat?
– Trygghet i vardagen är viktigt för många öräldrar, och det ville vi lyfta fram på ett lite sympatiskt och varmt sätt. Sedan kändes det ganska naturligt med ett sago­manér i det här sammanhanget när målgruppen är just familjer med barn, säger Olle Langseth.

Jenny Berg, Ruth:
– Grymt utförande, rolig copy. Gillar krocken saga–ny teknik.

Patrik Spång, Jerlov:
– De flesta har funderat på vilken hemskhet vi skulle förhindra om vi kunde resa i tiden. Tänk vilken hjälte man skulle bli. Lite så känner jag. Telia blir hjälten.

Rosita Johnson, Mockupstudio:
– Skolboksmanér kan lätt bli präktigt, men denna lyfter. Lysande kaxig och avväpnande copy.

Mikaela Friberger, Mikaela & Helena:
– Underbar! Berättar något som vi redan vet på nytt sätt. Avslappnad, kul copy som kontrasterar bra.

Johan Bränström, John Doe Worldwide (suppl):
– Ingen favorit, men bra hantverk.

Albin Wendel, Eight:
– Först tänkte jag lite för långsamt, men ändrade mig när jag läste den egentligen korta, välskrivna copyn.

Josefine Adner, Grey:
– Att föreslå mobilabonnemang till barn kan lätt bli osmakligt men så här charmigt och smart blir det plötsligt oemotståndligt.

Tobias Carlson, Le Bureau:
– Träffsäker i tonen och bra copy.

Heikki Lampinen, DN:
– Det krävs mod att använda en klassisk saga och skicklighet för att lyckas.

Fakta

Uppdragsgivare: Ulrika Norström, Carole Lindmark
Arbetsgrupp: Fredrik Lund ad, Andreas Dahlqvist cd, Olle Langseth, Linus Östholm, Tove Eriksen Hillblom copywriter, Thomas Brenemark projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Patrik Pagréus original, Fredrik Tjernström, Agent Bauer illustratör


Folkets röst

V. Rydbergs Gymn. 77%

Skoda 15%

Telia 8%


Resumés läsare gillar också vampyrer, förkrossande seger för Lowe Brindfors. 986 röstade.


Se alla bidrag här



Lista

1. Dracula, Victor Rydberg gymnasium Lowe Brindfors
2. Greenline – lilla uppslaget, Skoda DDB
3. Rödluvan och vargen, Telia DDB
4. Exportsuccé, Fokus RBK
5. Vi tror på handling, E.ON Sverige Forsman & Bodenfors
6. Rekryteringsannons, Tele2 Forsman & Bodenfors
7. I allra sista minuten, Ticket Jung von Matt
8. Friendsstrumpan, Friends Lowe Brindfors
8. Veterantennis, Sveriges Tennisveteraner Volt
10. Pizzan, IQ Forsman & Bodenfors