December-januari 2012

Även i print plockade King hem det mesta med en förstaplacering för Historiska felrekryteringar och en tredjeplats med Julklappstips. Lowe Brindfors kampanj för Balettakademien trängde sig in på andraplatsen.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

1 Historiska felrekryteringarKund: Poolia Byrå: KingPoolias historiska printlösningar, signerade King, gick hem ho s juryn.
– Fantastiskt kul! säger Katarina Fredén, marknadschef på Poolia.
Konceptet grundar sig på att det är väldigt dyrt för företag att rekrytera fel.
– Att vi dramatiserade detta genom just historiska exempel berodde på att det var ett roligt och lättillgängli gt sätt att göra det på, som de flesta i målgruppen kunde känna igen sig i.

Vad kände du som marknadschef när byrån presenterade idén?
– Vi kände  alla att detta var en ny vinkel på en gammal sanning, En felrekrytering kan stå dig dyrt. Vi har le tat efter en emotionell positiv koppling till vikten att faktiskt rekrytera rätt person till rätt plats och få sin verksamhet att nå sina mål.

Ni skämtar också med Jesus felrekrytering av Judas i kampanjen. Att skämta med kristendomen, några reaktioner?
– Vi hade förväntat oss en storm, men det blev bara en vindpust. En handfull personer har hört av sig och varit upprörda. Till och med tidningen Dagen skrev en rolig krönika om kampanjen.

Hur ser fortsättningen ut på kampanjen?
– Vi kommer fortsätta i samma anda. Det kommer förhoppningsvis dyka upp nya felrekryteringar som det går att skoja om en lång tid framöver.  Vi kompletterar sedan 22 december kampanjen digitalt och vänder oss till arbetssökande tjänstemän genom testet på tidernasrekrytering.se. 

På två veckor hade 60 000 personer gjort testet, i dag är det 100 000. Vi ska arbeta vidare digitalt med kopplingen till LinkedIn under året.
Så tyckte jurynJonas Frank, Saatchi
Printarna känns lite ojämna. Men det alstert som är bra, är riktigt bra.
Det aning lutade tornet i Pisa. Snett, nja kanske lite! Sjukt roligt. Reklam som funkar på mig.
Jävligt dumt men jävligt roligt. Så ska det få lov att vara ibland. Bjud på ett skratt och ni har lyckats fånga mig.

Fredrik Gustafson, Blomquist
Att berätta en historia i print kräver en del. Poolia lyckas tack vare ett smart urval av situationer med hög igenkänningsfaktor.
Stark kampanjidé där filmerna verkligen går att göra bra annonslösningar på.

Petter Lublin, Lowe Brindfors
”It’s funny because it’s true” som Jerry Seinfeld brukar säga. Riktigt bra konceptidé som ger Poolia en väldigt tydlig position. Vasaskeppet är min favorit. Lutande tornet i Pisa blev ju trots allt en succé just på grund av dåligt arbete. Ett litet minus till de övertydliga citaten, känns som man skulle kunna fått fram samma idé men lite elegantare.

Markus Lindsjö, The Fan Club
Kombinationen av en tydlig idé riktigt bra utförd funkar. Poolia lyckas dessutom med konstycket att göra mig glad samtidigt som jag känner grav avundsjuka. Klar vinnare på min lista.
FaktaUppdragsgivare: Katarina Fredén & Henrik Söderbäck
Arbetsgrupp: ad:s Alexander Elers & Nima Stillerud, copywriter Pontus Ekström, cd Frank Hollingworth, projektledare Philip Berman, produktionsledare Lena Ivarsson, Foto Petrus Olson/Adamsky, Retusch & 3D C2 Sthlm
Mediebyrå: MEC


2 TuggummitKund: Balettakademien, Byrå: Lowe BrindforsStreetdance. Balett möter gatan. Det var krocken i Lowe Brindfors kampanj för Balettakademien.  ”Konst i printform”, ansåg juryn som röstade fram bidraget till silverplatsen.

Printkampanjens syfte var att skapa intresse kring Balettakademiens kurser i streetdance och få anmälningar till den.
 
Detta var den första delen av tre i en kampanj som belyste Balettakademiens kursverksamhet utanför den klassiska baletten. (Streetdance, jazzdans och modern dans).
– Syftet var att bygga kännedom om att Balettakademien faktiskt har andra danskureser än balett, säger ad Kalle dos Santos på Lowe Brindfors.

Var det några problem när ni gjorde annonsen?
– Nej då, det var en dans på rosor.
Så tyckte jurynJonas Frank, Saatchi
Min etta. För mig är detta konst om man plockar bort den lite ängsliga typografin. Så vacker bild. Man ser att det är en begåvad fotograf som tagit den.

Men tyvärr så harmoniserar inte typografin med bilden. Det kunde, det kunde blivit så bra om de jobbat mer men typografin. 

Fredrik Gustafson, Blomquist
Titta ordentligt på trottoarplattorna nästa gång ni är ute och går i stan. Näst efter fimpar är tuggumi det vanligaste skräpet. Min personliga favorit tack vare fotot. Tyvärr räckte det inte till vinst då den stora loggan drog ner betyget.

Hedvig Bruckner, King
Det här var en av mina favoriter. Fint foto och tydlig, relevant bildlösning. Tycker att det är precis den fördomen man har både om “skitig” streetdance och “fin” balett. Snyggt.

Markus Lindsjö, The Fan Club
Smart, kul och snygg. Klassiskt bildgåtemanér som ändå känns fräscht. Dock är bilden rätt många gånger vassare än typografin och det gör att jag är något tveksam till silverplatsen. Utan tvekan har den dock i toppen att göra.
FaktaArbetsgrupp: ad:s Josephine Wallin & Kalle dos Santos, produktionsledare Mikaela Rönnberg & Margareth Ekstrand-Almér, original Calle Reimers, foto Bisse Bengtsson, art buyer Ulrika Dalin, retusch Kristian Ekeblom, make up Mona Lanneskog, copy Nicklas Carlsson


3 JulklappstipsKund: Lotto Byrå: King”Vad ska du köpa i julklapp?” Frågan gör sig påmind varje år lagom till jul.

I julas slog Lotto till i sin prinannons genom att erbjuda julklappstips till hela svenska folket.

Vad sägs om en ”egen ö till svärmor för 18 miljoner”, ”iransk kaviar till katten för 43 000”, eller en bandgrävare till svärfar för 3,5 miljoner.

Det var några av julklappstipsen för att uppmärksamma att Drömvinsten var uppe i 124 miljoner kronor.

Juryn gillade printannonsen men hade svårt att inte jämföra den med filmen Farsta-Thailand.

”Insiktsfull, med bra copywriting, men där man kanske borde tagit i lika mycket i gåvorna, och inte gett ”vanliga” saker ”till henne och honom”.
Att man fick en rolig och annorlunda relation till pengar gillades dock av samtliga.
Så tyckte jurynJonas Frank, Saatchi
Hej Svensson här har du din jävla annons för Lotto!
Jag skratta gott åt raden, en fin teckning av Carl Larsson.
Så där tänker jag ofta själv. Vad skulle jag köpa om jag vann en massa pengar. Man glider oftast in på helt absurda saker.
Jag har funderat på om jag inte skulle köpa en travhäst eller kanske världens dyraste hamburgare. Eller den där appen som bara är som en diamant och kostar miljoner.
Man kan inte göra något med appen. Men du har råd att köpa den. Ja, herre gud vad massa kul jag skulle köpa. I helgen är det jag som spelar på Lotto.
Tack för det arbetsgruppen på KING.

Fredrik Gustafson, Blomquist
Trevlig idé, att bjuda när man vunnit. Annonsen bjuder verkligen in till läsning av det finstilta. Roliga bildtexter till passande presenter. Klart mamma ska ha en teckning!

Petter Lublin, Lowe Brindfors
Enkel och rolig lösning på gammal brief. Känns som en bra vinkel att prata om givmildhet i Lottosammanhang istället för det gamla vanliga med att köpa svindyra prylar till sig själv. Dock hade jag väldigt gärna sett en printlösning på den fantastiska ”Farsta station” filmen.

Markus Lindsjö, The Fan Club
Alla som någon gång köpt bostad vet att belopp över miljonen alltid bara känns som siffror;  för mycket pengar blir alltid abstrakt. Därför gillar jag Lottos strategi att dramatisera vinsten, istället för att bara locka med olika antal miljoner, väldigt mycket. Det är kul att tänka sig att  köpa en grävmaskin på 40 ton och en fin teckning av Carl Larsson.
FaktaArbetsgrupp: ad Alexander Elers, copy Pontus Ekström, ad-assistenter Daniel Hallberg & Axel Lokrantz Månson, produktionsledare Sofia Beme, projektledare Lina Söderqvist, retusch Sofie Isaksson/Svenska Spel, formgivare Kristian Alvströmer/Svenska Spel
Produktionsledare: Lotta Westerberg/ Svenska spel


Jag tror det blir kul det härAnna QvennerstedtJag minns hur jag någon gång på 90-talet fick hjärtklappning av printutställningen i Cannes. En stor härlig källare full av reklam jag önskade att jag själv hade kommit på.

Och jag minns 2002. Jag tror att det var då TBWA Paris vann Grand Prix i Cannes med en Playstationannons som hade en luddig idé men som var omöjlig att förbise ändå. Det blev jag också inspirerad av. Att annonser kunde vara så mycket mer än en klurig bildgåta eller en kul rubrik.

Det var då.

Sedan dess har jag många gånger muttrat över printtävlingar, särskilt de internationella. Man försöker hålla huvudet kallt, men när juryveckan är över har man ändå delat ut guld till en klurig rebusannons som handlar om att myggmedlet dödar myggor, tvättmedlet tvättar rent eller att ficklampan lyser i mörkret. Snyggt och generiskt och så oerhört avlägset det jag trodde mitt jobb handlade om: Att göra nån slags skillnad och skapa snack och förändring.

Det ska bli intressant att se var vi står med printannonser 2012. Annonsmediet förtjänar ett bättre öde än att drunkna i rea-på-köttfärs. Och man skulle verkligen vilja komma ur den obehagliga känslan av att printtävlingar premierar en enda slags annonser, gjorda av reklamare för andra reklamare. 

Så hur var årets första omgång? Den var ju faktiskt bra. Några riktigt bra idéer. Några exempel på imponerande hantverk. En trevlig och kompetent jury som inte tyckte alldeles likadant om allt. Jag tror att det blir kul det här.

Anna Qvennerstedt är copy på Forsman & Bodenfors


Lista

1 Historiska felrekryteringar, Poolia, KING
2 Tuggummit, Balettakademin, Lowe Brindfors
3 Julklappstips, Lotto, KING
4 Svettis, Friskis & Svettis, Volt
5 Ett annat land, Ving, Forsman & Bodenfors
6 Pappa skall bara gå ut och köpa tidningen, Aftonbladet, Svensson
7 Näringsvärde, Canal Digital, TBWA
8 Jul.zip, Mobilia köpcentrum, The Fan Club
9 Frankhjälpen, Tele2, Forsman & Bodenfors
10 Sedan 1897, Vademecum, The Fan Club
.

Jury


Anna Qvennerstedt 
Juryordförande


Wilhelmina Gabriele



Jonas Frank



Hedvig Hagwall
Bruckner


Emmeli Österdahl


Enis Püpülek


Petter Lublin


Fredrik Gustafson


Markus Lindsjö

Sara Paborn