December-januari 2014

Löftesbrott från Pressbyrån, Friskis & Svettis burgare och Ung Cancers tomhet var juryns val i årets första omgång.


Andreas Rågsjö Thorell


1 Nyårslöftet
Kund: Pressbyrån Byrå: Åkestam HolstDe fem annonserna i Åkestam Holsts Pressbyrå-kampanj "N yårslöftet" gick i DN med en veckas mellanrum. Uppdraget var att slå ett slag för Pressbyråns nyttigare mellanmåls­alternativ. Under en period­ där hälsohetsen är som som störst i landet.

– Januari är fylld med reklam för träningskedjor, hälsosamma produkter och bantnin gsmetoder. Vi ville göra det på ett annorlunda sätt där vi samtidigt som vi lyfter fram hälso­samma mellanmål också visar på att Pressbyrån är som folk är mest. Det här är en kampanj som följer mönstret för människors beteende i samband med ett nyårslöfte, säger byråns copy Fil ip Laurent och fortsätter:

– Folk skaffar sig nyårslöften när året ska börja. Löften som tummas på mer och mer. Jag tror att många kan känna igen sig i den här kampanjen. Statistik visar att del flesta överger sina löften ganska snabbt, vilket dramaturgin i kampanjen speglar.
Från att ha lovat att bara annonsera för de nyttiga delarna av utbudet bröts löftet ner vecka efter vecka. I det sista budskapet ber Pressbyrån om förlåt och förklarar att det inte gick att hålla sig längre. Proteinshaken har bytts ut mot kanelbullar och wienerbröd.
Csr-experten Per Granqvist var en av dem som tyckte att Åkestam Holsts kampanj var bedrägeri.

– Det var några upprörda röster, men merparten av reaktionerna har varit positiva. Många känner igen sig och vi vet att många fått upp ögonen för Pressbyråns nyttiga utbud. Försäljningen av nyttiga mellanmål ökade med 25 procent under perioden och Press­byrån tänker fortsätta satsa på nyttiga alternativ. Vi hoppas Per Granqvist kan glädjas lite åt det.

Så tyckte jurynOskar Skott, art director, ANR BBDO
Kul idé och roligt skrivna! Utbudsreklam som ändå lyckas ge personlighet till varumärket.

Marcus Enström, CD, Familjen Pangea

Ännu en kreativ lösning från Pressbyrån som lyfter deras utbudsbredd. En riktigt störande första annons som följs upp av en serie insiktsfulla budskap. Nyårslöften är svåra att hålla och vi är ju alla människor trots allt. Kanske borde man ha skippat "stämpel-symbolen".

Mia Löfgren, copywriter, Food & Friends

Först blev jag förvånad, sen lite arg och till sist väldigt glad. Mänskligt, igenkännande och en modig kund.

Sofie Pexer, art director, Vinter

Smålustig och "reklamig" storytelling i annonsserien – hade kanske fått bättre effekt om alla annonser hade suttit utspridda i en och samma tidning..

 

Fakta Arbetsgrupp: Johan Landin ad, Filip Laurent copy, Sara Clewemar projektledare, Bella Lagerquist produktionsledare, Patrik Karlsson planner, Sara Bellafesta formgivare


2 Hamburgare
Kund: Friskis & Svettis Byrå: VoltI Volts senaste kampanj för Friskis&Svettis väljer byrån en okonventionell väg för att locka till träning: En hamburgare bildad av träningsredskap.

– Många andra träningskedjor visar stereotypa exempel på människor som tränar. Vi ville komma bort från det och göra någonting annat. Att knyta an till nyårslöftet utan pekpinnar. Att kunderna kan fortsätta att äta hamburgare och bli starka och friska ändå.

För att nå Stockholmarna gick annonsen i Metro och i Mitt-i-tidningarna där Friskis Sthlm har föreningar. Bildlösningen togs fram av Bsmart där flera vikter och en handdukformade en hamburgare.

– Vi provade lite olika motiv. Utomhus gjorde vi en även en glass, men hamburgare passade bäst i print. Vid plåtningen använde vi svarta vikter, vilket gjorde att vi fick färglägga dem i efterbearbetningen. Handduken, som illustrerar ostskivan, har dock behållit sin ursprungliga orangea färg.

Jörgen Berglund är främst nöjd med annonsens tydlighet:
– Jag gillar att den är så snabb, tydlig och att man associerar den till snabbmat samtidigt som Friskis & Svettis varumärke gör att det inte finns någon tvekan om avsändaren. Annonsen är ett tydligt exempel på hur Friskis särskiljer sig från konkurrenterna, fortsätt ät vad du vill men träna gärna.


Så tyckte jurynOskar Skott, art director, ANR BBDO
Rent, snyggt och smart. En av två bra Friskis & Svettis-kampanjer i den här omgången.

Marcus Enström, CD, Familjen Pangea
Med en avskalad, enkel visuell lösning framgår budskapet mycket tydligt. Skönt! Jag kan unna mig något jag gillar OM jag tränar och rör på mig. Färgsättningen känns dock lite "photoshop".

Mia Löfgren, copywriter, Food & Friends
Det känns som om jag sett den här överallt. Tydlig, enkel och helt pekpinnebefriad.

Sofie Pexer, art director, Vinter
Smart, enkel och snabb annons som ställer ytterligheterna mot varandra.

 

 

 

FaktaArbetsgrupp: Jörgen Berglund ad, Petter Nylind copy, Louise Wallgren projektledare, Åsa Stjärnquist originalare
Foto: Bsmart

 

3 En tom annons
Kund: Ung Cancer Byrå: frilansCopywritern Anders Malm och art directorn Andréas Silverblad gick sista terminen på reklamskolan i Göteborg i höstas. Under praktiken på byrån Milk fick duon sitt alster "tom annons" såld till organisationen Ung cancer. Ursprungligen var annonsen ett examensprojekt.
– Vi ville göra en klassisk print med ett starkt budskap. Idéen med att göra en dödsannons dök upp ganska tidigt under diskussionen. Det sjuka att man får betala för en annons när ens barn har dött

Med printen i form av en dödsannons omgiven av tomma platser ville man visa att Ung Cancer gör skillnad och samtidigt visa vad organisationen står för under parollen "Fuck Cancer". Annonsen gick som helsida i GT den 18 december och fick stor spridning i sociala medier med 19 000 likes på Facebook. Efter publiceringen har många anhöriga och cancersjuka hört av sig och berömt initiativet.

– Det är känsligt att klampa in på ett område som cancersjuka ungdomar med en dödsannons, men vi kände att vi ville göra något starkt. I efterhand har vi sett att allmänheten förstått vad vi vill säga med annonsen.

Efter praktiken gick Andréas Silverblad till DDB i Göteborg medan Anders Malm frilansar. Hittills har det inte blivit några uppföljande uppdrag för Ung cancer, deras annons kommer däremot snart att dyka upp i flera lokala magasin.

– Även om det inte var en omständighet vi tänkte på gav annonsen extra effekt av att gå i en kvällstidning som normalt inte har dödsannonser. Det drog uppmärksamhet till sig.


Så tyckte juryn Oskar Skott, art director, ANR BBDO
Starkt att lyckas beröra med ett positivt budskap. En bra grundidé som skulle lyfta med lite mer puts i hantverket.

Marcus Enström, CD, Familjen Pangea

Ett av få bidrag som faktiskt utnyttjar printformatet riktigt bra. Jag tror att detta får läsaren att stanna upp och reflektera. Man gillar annonsen och hatar verkligen cancer.

Mia Löfgren, copywriter, Food & Friends

Ett smart och berörande sätt att utnyttja printens egenart och kraft.

Sofie Pexer, art director, Vinter

En annons som jag inte bara bläddrar förbi – tankeväckande. Den utnyttjar dagstidningen som media väldigt bra.

FaktaUppdragsgivare: Jennie Elheim
Arbetsgrupp: Anders Malm copy, Andréas Silverblad ad


Hedvig Hagwall Bruckner

Ingen vill vara i späkningsbraschenSom vanligt börjar året med annonser om träning, nyttigheter och andra dåliga samveten. Men en av kampanjerna tog en annan vändning och blev precis som i verkliga livet lite mer lös i reglementet efterhand.

Smart tyckte vi i juryn och belönade Pressbyrån med en första plats.

Jag blev själv provocerad av den första annonsen "Aldrig mer reklam för onyttiga saker". Jag tänkte "Hur nyttig är en macka då?" och andra arga argument mot den jobbiga januarikänslan, där allt ska vara hälsosamt. Så jag tog emot de alltmer vacklande annonserna med glädje – vad skönt att Pressbyrån fattar att de inte jobbar i späkningsbranschen utan mellanmålsbranschen, och att den måste få innehålla så väl bullar som äpplen.

En annan aktör som har fattat att späkning inte är grejen är Friskis & Svettis. I stället för att sälja träning som vägen till den smala, perfekta kroppen, visar de att en drivkraft kan vara att man vill äta hamburgare.

Att det var så man borde se på motionerandet förstod jag när jag hörde en intervju med författaren "Slas". Han boxades varje morgon "för att kunna kröka". Bra insikt! F&S ska dessutom ha en klapp på axeln för sina platsannonser med vitsiga rubriker som "Gillar du att ha många medicinbollar i luften". Fint på de annars så tråkiga platssidorna.

Ung Cancers visuella tydlighet uppskattades av juryn och gav dem en tredjeplats.

Nästa omgång ligger semlor i tiden – dags att träna!

Hedvig Hagwall Bruckner är copywriter på King



Lista

1)    Pressbyrån, Åkestam Holst, ”Nyårslöftet”
2)    Friskis & Svettis, Volt, ”Hamburgaren”
3)    Ung cancer, frilans, ”En tom annons”
4)    Friskis & Svettis, Volt, ”Den flåsiga rekryteringskampanjen”
5)    Bergströms ur, Zellout, ”En evighetsaffär”
6)    Fortum, Garbergs, ”Allt blir lite finare med julbelysning”
7)    Naturhistoriska riksmuseet, Pool, ”Släktträff”
8)    Rädda barnen, Lowe Brindfors, ”23-dec”
9)    Sjöräddningslandskapet, Forsman & Bodenfors, ”Skridskoåkare”
10)     Metro, Jung von Matt, ”Metrojobb. När du behöver ett nytt jobb. Snabbt”
Fastighetsbyrån, Forsman & Bodenfors, ”Skaldjursbufféer och Hjärtkirurg”
LG, M&C Saatchi, ”A new Curved sensational discovery”

Jury


Hedvig Hagwall Bruckner (ordf)


Peter Eriksson



Eva Mandelqvist


Marcus Enström


Mia Löfgren


Arvid Nittve


Sofie Pexer



Ya-Sin Chahimi
 
Anna Jensen
 
Leo Magnusson