December-januari 2015

Hängivna tomtefans signerad Garbergs och NK fick flest röster i årets första omgång. Tvåa kom F&B med barn på flykt för Unicef, trean Sturm & Drang och Nordens Ark räddade utrotningshotade fåglar.


Yasmine Winberg


1. Julens största stjärna
Kund: NK Byrå: GarbergsFör de flesta stockholmare är NK:s julskyltning ett vä lkänt fenomen när det börjar närma sig juletid. När Garbergs skulle locka fler klappköpare till varuhuset blev resultatet en annons föreställande barn som fans. Idolen? Jultomten.

– Den är rätt självförklarande. Idén bygger på idoldyrkan runt popartister med besatta fans s om skriker och svimmar. Vi tyckte att det var kul att lyfta fram att barnens störste stjärna är jultomten, säger Per Forssberg, copy på Garbergs.
Idén kom snabbt och för att få inspiration till ansiktsuttryck och känsla plockades intryck från publikbilder på konserter med världsartister.

– Vi tittade på hur folk såg ut när The Beatles var i Sverige och gjorde en take på det. Med barnen är det också ett fenomen. Det står ungar och kollar in i fönstren dygnet runt under hela december.
Att annonsen knep guldet bevisar att Garbergs fick till det, tycker Per Forssberg.

– Det är en väldigt enkel idé och ibland är det det enda som behövs, även om enkla idéer också kan vara farliga. Till 90 procent handlar det om utförandet – att få en bra känsla i bilden, bra casting, bra kostym och en bra rubrik. Ibland vill man hitta ett nytt sätt att berätta det som alla vet: julen börjar på NK.


Så tyckte juryn
Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Ett bra jobb. Som AD känner jag hur det säkert var på plåtningen. Bra att få till alla barnen och hitta detta skottet av säker sjukt mycket bilder. En bra jul print utan att visa julen. Printen visar med andra ord två bilder i en bild. Min etta.

Edvin Holm, Hill Marketing
Fantastiskt hantverk, otroligt bra foto. Härligt att göra en helsida på något som kanske är värdsligt i vuxenvärlden men det största som hänt för ett barn. Rolig vinkel att visa besökarna och deras reaktion istället för att visa det man faktiskt marknadsför.
Fakta 
Garbergs
Projektledare: Jan Lindforss
Produktionsledare: Elisabeth Philipson/Åsa Scherman
AD: Erik Dagnell/Johan Wilde
Copy: Per Forsberg/Rebecka Osvald
Formgivare: Beatrice Sztanska/Jessica Carenfelt

Samarbetspartners
Fotoproducent: Helena Modin/Eugenia Hildestrand, Miine Produktion
Fotograf: Karolina Henke
Stylist: Kattis Lindoff
Retusch: Joanna Ågren, Mirage Imaging
Repro: Linjepunkt
Mediabyrå: Scream


2 TomtenKund: Unicef Byrå: F&BUnder fem års tid har Forsman & Bodenfors gjort julkampanjer för Unicefs gåvoshop som är till för de som vill donera till exempel vaccin och filtar. Inför årets kampanj ville man uppmärksamma att fler barn än någonsin är på flykt.

– Med tanke på konflikterna i till exempel Syrien och Ukraina har flyktingströmmarna i modern tid aldrig varit större än nu. Därför var det viktigt att uppmärksamma att många barn tvingats fly från sina hem. Vi ville illustrera att tomten kommer till ett ställe där det inte finns några barn kvar, säger Jacob Nelson, copywriter på Forsman & Bodenfors.

Annonsen hör ihop med en reklamfilm för Unicef som spelades in i en förfallen herrgård på Muskö söder om Stockholm.

– Det är samma idé som filmen. Det är intressant att blanda in tomten i en sådan här allvarlig situation. För några år sedan gjorde vi en annan kampanj för Unicef som handlade om att tomten inte åker till fattiga länder. Den fick mycket kritik, framför allt från amerikanskt kristet håll där folk menade att vi gjort tomten elak. Här är tomten inte elak – utan snäll, säger Jacob Nelson.

Han är nöjd med annonsen.

– Framför allt är vi nöjda med att Unicef samlade in mer pengar än någonsin.


Så tyckte juryn
Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Det här med välgörenhet ger automatiskt en extra titt. Det förväntas att vara bra. Denna gång rätt svalt i mitt tycke. De borde jobbat mer med scenografin. Den är för overklig.

Edvin Holm, Hill Marketing
Gripande bild som talar för sig själv. Bra förlängning av kampanjen, framförallt till filmen.


Fakta
Produktionsledare: Lena Birnik
Copywriter: Jacob Nelson
Art director: Johanna Hofman-Bang, Agnes Stenberg-Schentz
Byråproducent: Magnus Kennhed
Planner Researcher: Amelie Sandström
Formgivare: Nina Andersson
Music Superviser: Jenny Ring
Original: F&B Factory
Foto produktbilder:
Fotografering stilleben: Pelle Bergström / Skarp Agent
Stylist stillbild: Lotta Agaton / Link Deco
Retusch: Bildinstitutet

Stillbild tomte:
Photographer: Christian Haag / Rockson
Retouch: Viktor Brittsjö och F&B Factory



3 Angry birds
Kund: Nordens Ark  Byrå: Sturm & DrangNär Sturm & Drang skulle ta fram en annons för Nordens Ark ville man göra något annat än att bara skriva "Utrotningshotade fåglar". Därför kom idén från en klassiker – affischer på arter som många säkert känner igen från sin skoltid.

Att sedan koppla ihop det med "Angry Birds" – succéspelet – beskriver copywritern Olof Gustafsson som en "skön twist". Att direkt översätta referensen till svenska kom på tal, men blev aldrig aktuellt.

– Den roliga effekten blir bättre om man använder det engelska uttrycket. Så det här blev verklighetens arga fåglar. Man tar ett skönt begrepp och vrider till det helt enkelt, säger Olof Gustafsson.

Annonsen blev även en plansch som numer säljs hos Nordens Ark.
– Vi hade på känn att den skulle bli omtyckt. Nu får de in pengar på det sättet också. Det har blivit en rolig spin-off. Att just använda en djurplansch är alltid spännande om man gör en twist. Det finns så många sådana här affischer med fåglar, fiskar, blommor och flora. Vi tänkte skoja med formen och tillsammans med "Angry Birds" i ett striktare typsnitt blev det en rolig effekt, säger Olof Gustafsson.


Så tyckte juryn
Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Arga fåglar. Ja varför inte. En självklar idé. Har lite svårt att blanda engelska med svenska. Vore roligare om de skrivit ARGA FÅGLAR. Folk skulle fattat.

Edvin Holm, Hill Marketing
Klockaren rubrik för att locka de unga läsare och i sin tur engagera hela familjen i ett viktigt men kanske bortglömt ämne. Fint hantverk även här ett retro-formspråk som känns modernt.

FaktaArbetsgrupp: Olof Gustafsson copywriter, Björn Eklind ad, Joseph Engman projektledare, Dan Zetterström illustratör


Hanna Björk
Sjundeplatsen engagerade mestI årets första omgång av Månadens print var lägsta­nivån hög, men de riktiga topparna lyste med sin frånvaro. Jurydiskussionerna handlade dock varken om toppen eller om botten, utan om ett bidrag som till slut hamnade någonstans mittemellan.

M&C Saatchis flaggannons för Norwegian var i blåsväder redan när den publicerades, och fick fart på samtalen även i juryrummet. Det tog inte lång tid förrän ordet "plagiat" dök upp. Jag tror dock att det sällan handlar om rena plagiat. Kanske har kreatörer inspirerats lite väl mycket av andra alster, eller så är det helt enkelt ett oberoende dubbelskapande.
Vad som ligger närmast sanningen i just det här fallet spelar egentligen mindre roll.
Vi som jury ska bedöma bidragen utifrån fyra olika kriterier: kreativitet, tydlighet, utförande och relevans. Att annonsen är både tydlig, relevant och väl utförd enades vi om ganska snabbt. Men för den kreativa höjden är det betydligt svårare att motivera en hög poäng.

Det är inget fel i att inspireras av en meme, det är till och med smart skulle jag säga. Just därför är det extra olyckligt att arbetsgruppen inte hade gjort lite snabb research för att undersöka förekomsten av liknande annonslösningar. Det räcker tyvärr att bildgoogla "print ad flag" och upptäcka de två första sökträffarna. Efter att ha gjort det så tror jag inte att man som kreatör är speciellt sugen på att producera just den annonsen. Igen.


Hanna Björk är creative director på Åkestam Holst



Lista

1) NK – Julens största stjärna – Garbergs
2) UNICEF – Tomten – Forsman & Bodenfors
3) Nordens Ark – Angry Birds – Sturm & Drang
4) Berättarministeriet – Fler män borde bli ministrar – King
5) Mc Donald's – Tappat hakan – DDB Stockholm
6) Svenska Spel – Oddset – DDB Stockholm
7) Norwegian Air Shuttle – Flag of the flags – M&C Saatchi

Jury Print

  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Fredrik Kirkfjell
  • Oskar Pernefeldt
  • Isaac Bonnier
  • Tove Andersson
  • Henrik Ljungström
  • Hanna Belander
  • Jonas Frank
  • Anna Jansson
  • Ida Jagerfelt
  • Martin Sööder
  • Julia Elfgren
  • Hanna Björk
  • Jonas Frank
  • Ludvig Ehrenstråle
  • Maria Hilmersson
  • Marcus Hägglöf
  • Ida Backman
  • Edvin Holm
  • Kristian Sahlberg
  • Hanna Belander
  • Staffan Lönner
  • Ebba Korlöf Sundberg