Feb 2009

Storåkers McCann följer upp silverplatsen i Nya Uppslag med en vinst i Månadens print. Deras enkla, men stora, sidhänvisning för TeliaSonera charmade omkull juryn.

Av: Linus Fremin

Dela sidan:

Se alla bidrag här

Printtoppen 2009

1 (1) DDB St ockholm 49
2 (7) Storåkers McCann 26
3 (2) Forsman & Bodenfors 18
4 (6) King 16
5 (10) Goss 15
6 (3) Lowe Brindfors 13
7 (-) Le Bureau 4
7(-) Ruth 4
9 (4) Grey Stockholm 3
10 (–) Rewir 2

1 s. 52 s. 53

Kund: TeliaSonera Byrå: Storåkers McCann

Det är inte alltid lätt att navigera var man är någonstans. Vare sig det är i Alperna, i Stockholms innerstad eller i ett magasin. Storåkers McCann vinner i Månadens print med sin fiffiga annons för Telia­Soneras GPS-tjänst i mobilen. Det var byråns bidrag till Bonnier Tidskrifters tävling Nya Uppslag, där de kom tvåa.
– Det var ett sant kollektivt arbete. Det tog en fredag då vi satt med en massa olika briefer från kunder och spånade. Det här var en idé som faktiskt tillfaller alla oss kreatörer, säger Martin Johansen, copy på Storåkers McCann.
Hur ofta sitter ni alla kreatörer och kreerar tillsammans?
– Ibland. Det är oerhört givande när det finns tid över.
Annonsen är så enkel den kan bli. Sidhänvisningarna är tryckta stort och tydligt på varje sida för att visa läsarna var de är. GPS i tidningen med andra ord.
– En simpel idé som dess­utom inte kostar. Det är enkelheten som gör att alla förstår den.
I januari stod det klart att Storåkers McCann tappar Teliakontot till DDB Stockholm. Om några månader har byrån gjort sin sista kampanj för en av sina största kunder. Just därför tycker Martin Johansen att det är kul att de vinner Månadens för telejätten.
– Det är roligt att göra något bra ända in i mål.

Fakta

Uppdragsgivare: Dennis W Larsson
Arbetsgrupp: Henric Almquist, Jonas Frank, Klaudia Carp, Mitte Blomkvist, Ola Von Bahr, Patrik Reuterskiöld, Peter Eriksson och Sofia Ekelund ad, Björn Hjalmar, Brita Zackari, Christian Heinig, Hanna Belander, Martin Johansen och Mia Cederberg copy, Anders Westman original och Anna Wallin produktionsledare


2 Guadeloupe

Kund: Langley Travel Byrå: Goss

Goss har startat året bra i Månadens med vinst i dr, andraplats i alternativ media och nu en andraplats i print. Bidraget ”Guadelope” för resebyrån Langley Travels nya destination Guadelope i Väst­indien.
– Vi var lite trötta på schablonbilder på sand och palmer i reklam för resmål. Då kom vi fram till den grå mentala almanackan, säger Mattias Frendberg, ad på Goss.
– Det är den mentala bilden av hur vädret är här hemma i Sverige. Guadelope är en oerhörd kontrast till det. Färgspektret innehåller allt det som är Guadelope med hav, solnedgång och drinkar. Det blev en ny vändning på tropiktemat.
Det var ju lite oroligheter på Guadalope nyligen, hur känns det då att gå ut med annonsen?
– Det är aldrig kul. Det var allvarligt givetvis, men det är på rätt väg nu. Langley påverkades, men nu är det rullning på det igen, säger Mattias Frendberg.

Fakta

Uppdragsgivare: Gunnar Nyström
Arbetsgrupp: Michael Schultz, Ulrika Good och Elisabeth Berlander copy, Mattias Frendberg, Albin Larsson, Gunnar Skarland, Jan Eneroth och Mimmi Andersson ad, Elin Andreasson och Lena Björklund Henriksson original, Louise Christiansson formgivare, Anna Troglin produktionsledare, Monica N Persson och Lena Kling operativa produktionsledare, Johan Good, Stig Lundstedt och Fredrik Toreskog projektledare och Robert German web director


3 Tunga barn

Kund: Rädda Barnen Byrå: Lowe Brindfors

Barn som bär så tunga hemligheter att gungställningen går sönder eller att de lämnar djupa avtryck i snön. Det är idén bakom Lowe Brindfors kampanj för Rädda Barnen.
– Vi träffade två barnpsykologer som jobbar för Rädda Barnen. De sade att förs­ta gången barn kommer till dem och lättar sina hjärtan om vad de har varit med om så ser man en fysisk skillnad hos dem. Det är som en tyngd lyfts från deras axlar, säger Aron Levander, copy på Lowe Brindfors.
– De orden fick oss att spinna vidare och då kom den visuella biten ganska snabbt.
Kampanjen menar att över 200 000 barn i Sverige utsätts för våld eller sexuella övergrepp i hemmet. Försvinnande få av dem får någon form av hjälp. Rädda Barnen vill belysa problemet och arbetar för att alla barn ska ha någonstans att vända sig för att ha möjlighet att lätta sina hjärtan.
– Vi ville gärna undvika att överdramatisera något som redan är hemskt. Vi tyckte det var bättre att låta mottagaren själv tänka efter, säger Aron Levander.

Fakta

Uppdragsgivare: Louise Gauffin
Arbetsgrupp: Pelle Lundquist ad, Aron Levander copy, Anna Laestadius projektledare, Anna Tanser produktionsledare, Jeanette Andersson original, Peter Alendahl fotograf, Ulrika Dalin art buyer och Andreas Lindström Bildinstitutet retusch

Se alla bidrag här



Lista

1. s. 52 s. 53, TeliaSonera Storåkers McCann
2. Guadeloupe, Langley Travel Goss
3. Tunga barn, Rädda Barnen Lowe Brindfors
4. En del av Göteborg, McDonald’s DDB Stockholm
5. Snackis, Tele2 Forsman & Bodenfors
6. Top secret, McDonald’s DDB Stockholm
7. Herre på täppan, TV6 Le Bureau
8. Glad alla hjärtans dag, Häst- och hundhuset Ruth
9. Ett mer integrerat samhälle, McDonald’s DDB Stockholm
10. Femlingar, Volkswagen Ruth