Februari 2006

Det blev en oavgjord närstrid i februariomgången av Månadens print. Förstaplatsen delades mellan Puma och Skoda och på tredjeplatsen, en poäng efter, kom Saab. Alla tre enkla, visuella lösningar. Juryn var dock kluven till Skodaannonsen som flera påpekade hade en idé som har använts förr.

Tio-i-topp Februari

1 The new breed
Puma/Åkestam Holst
1 Styrelsen
Skoda/DDB Stockholm
3 Vroom
Saab/Lowe Brindfors
4 Kalles ägg
Abbas Kalles Kaviar/F&B
5 Ovanligt små högtalare
Pause Lj ud & Bild/Åkestam Holst
6 Släng inte
Oddset/Waters Widgren
7 Offside
Canal Plus/Garbergs
8 Stoppa terrorn
Restaurang Khan Salar/Ubik/Milk
9 Veckans Nyheter
Dagens Nyheter/Garbergs
10 It’s a denim
RNB Solo/Wa ters Widgren

Tio-i-topp 2006

1 Lowe Brindfors 26
2 Åkestam Holst 21
3 Forsman & Bodenfors 16
4 DDB Stockholm 10
5 Saatchi & Saatchi 7
5 King 7
7 Goss 6
7 Waters Widegren 6
7 Garbergs 6
10. Ubik/Milk 3

1 The new breed

Kund: Puma Byrå: Åkestam Holst

Alla tre topplaceringarna i februariomgången av Månadens print är uppslagsannonser först framtagna för att delta i den kreativa reklamtävlingen Nya uppslag som Bonnier anordnar. Tävlingsbidragen fick inte ha publicerats i ett annat sammanhang innan, men får användas på eget bevåg efteråt. Ena förstapristagaren, Puma, gjorde ett annonsuppslag för sin livsstilsko ur kollektionen V-series. Lösningen visar hur skorna som Pumaungar diar Pumaloggan. Juryn var helt överens om att detta var en snygg, snabb och utmärkt annons. Enda invändningen var att den lilla loggan uppe i högra hörnet kunde ha skippats.
– Det här är en premiärannons för just den här skon. Jag vet inte om den kommer användas fler gånger i andra sammanhang, säger Nicko Hasselström , kundansvarig för Puma på Åkestam Holst.
– Det här är den första annonsen som är livsstilsbetonad, annars så handlar allt vi gör om lagsport, fortsätter han. Pumareklamen som går bredare just nu är inför VM. Den kommer gå fram till sommaren och turneringen.
– Vi ser med tillförsikt på framtiden. Puma är det varumärke som har flest sponsrade lag av alla, som Italien, Tjeckien, Paraguay, Egypten och Elfenbenskusten säger Nico Hasselström.

Vinnaren i Nya uppslag kommer att avslöjas den 22 mars, men både Puma, Skoda och Saab kan ta åt sig ära redan nu.Puma och Åkestam Holst har tidigare i år vunnit Månadens film och är nominerad till guldägg i film.

Uppdragsgivare: Antonio Bertone
Arbetsgrupp: Andreas Ullenius ad, Johan Söderberg ad, Lars Holthe ad, Maria Fredriksson copywriter, Sara Kolbäck copywriter, Nico Hasselström projektledare, Lotta Linde produktionsledare, Ylva Krantz, originalare och Petrus Olsson, fotograf


1 Styrelsen

Kund: Skoda Byrå: DDB Stockholm

I annonsen "Styrelsen" för Skoda syns porträtt av elva gubbar i mörk kostym och röd slips, alla med olika ansvarsområden för Skoda. Mitt bland dem finns en tolfte person, en clown, med titeln "The guy who prices our cars". Juryn var kluven till annonsen, som de å ena sidan tyckte var väldigt bra, rolig och effektfull för Skoda – men å andra sidan påpekade flera att de sett liknande idéer tidigare. En gång i en amerikansk film för ett klockmärke, där killen som sätter priserna kallas idiot, och en gång i en omvänd annons där det finns en kostymgubbe bland ett gäng clowner. Detta satte i gång diskussion i juryn vad man egentligen ska premiera. Även om det handlar om en slump är det "tough luck", den som kom först kom först.

Samtidigt måste man se till varje enskilt fall. Här fanns ingen exakt "förlaga", liksom att vi tidigare har låtit vinnande bidrag som har fått samma kritik stå kvar som vinnare (Brindfors Nintendo "Prison", F&B:s Volvo "Klammer") är Skoda klart godkänd som förstapristagare.
– Vi har inte fått höra det från annat håll tidigare. Däremot var det någon här på byrån som också fick den referensen när de såg annonsen men vår bedömning är att det är två olika idéer på ett liknande budskap: orimligt billigt, säger Andreas Dahlqvist , cd på DDB Stockholm, Skodas byrå för Sverige. Skodas övergripande payoff är "Simply clever". Det finns en gemensam plattform, men i stort jobbar Skoda med olika byråer lokalt.
– Tanken är att Skoda ska vara ett smart köp som H&M och Ikea.
Dramatiseringen är att man får en välbyggd bil för ett bra pris jämfört med andra prestigemärken, säger Andreas Dahlqvist. Annonsen har gått i Veckans Affärer och DI weekend. Fler införanden kommer.

Uppdragsgivare: Lina Ivarsson
Arbetsgrupp: Lennart Claesson ad, Martin Lundgren copywriter, Andreas Dahlqvist creative director, Niclas Melin projektledare, Åse Sällberg produktionsledare, Jan Wiklund retusch/original och Magnus Klackenstam fotograf


3 Vroom

Kund: Saab Byrå: Lowe Brindfors

Saabs annons "Vroom" är en oneshot, också skapad för tidigare nämnda tävling. I ett vidsträckt ljust landskap med stor himmel i bakgrunden står det "Vroom" på vänster sida, medan bilen redan har hunnit över till höger sida. Juryn tyckte annonsen var enkel, tydlig och snygg. Flera uppskattade också att man har "återgått" till den stora idén om att Saab härrör från jetplan, med rovdjurskampanjen i åtanke. I jämförelse med filmerna tyckte man också att printen var ännu bättre.
– "Born from jets", eller "Jetplan i generna" är konceptet vi jobbar med på alla marknader, berättar Pelle Holm , projektledare på Lowe Brindfors.
– Det är en enkel idé där man leker med överljudshastigheten på ett enkelt och charmigt sätt säger Pelle Holm. Annonsen var först införd i Teknikens värld. Saab går dock kontinuerligt i print.
– Vi har en relativt kort lista på fyra fem titlar som vi brukar gå i med image- och varumärkesbyggande reklam, säger Pelle Holm, och utesluter inte att "Vroom" kommer att användas fler gånger framöver.
I övrigt rullar Saab vidare med de kampanjer som drogs i gång i början av året. Specifik annonsering kommer gå upp kring månadsskiftet i samband med Stockholms bilsalong. Då kommer Saabs konceptbil Aero X att premiärvisas i Sverige, den har tidigare enbart visats i Genève.

Uppdragsgivare: Magnus Lindbäck
Arbetsgrupp: Richard Grönlund ad, Baris Berktan ad, Per Sundin copywriter, Pelle Holm projektledare, Tina Jarlerud projektledare, Anna Adolfsson produktionsledare, Patrik Andersson, originalare och Adrian Burt, fotograf



Lista