Februari 2007

I februariomgången av Månadens print vann SJ:s uppslagsannons ”Minimal miljöpåverkan” producerad av King med god marginal. Tvåa kom Nezerils ”Tunnel” av Åkestam Holst. Även Telia Soneras jättevepa av Stor­åkers tog sin in på pallen.

Av: Sara Uhlin

Tio-i-topp Februari

1 Minimal miljöpåverkan
SJ/King
2 Tunneln
Nezeril/Åkes tam Holst
3 Vepa Arlanda
Telia Sonera/Storåkers McCann
4. Yoga och segling
Langley Travel/Goss
5. Volkswagen Golf R32
Volkswagen/DDB Stockholm
6. Ovanligt snygga högtalare
Pause Ljud & Bild/Åkestam Holst
7 Wasametoden
Wasabröd/Forsman & Bodenfors
8. Liten men manlig
Svenska McDonalds/DDB Sthlm
9. Mindre problem
Volvia/Jerlov
10. KNZ Rocks
Jozo Salt/JerlovAlla bidrag

Byråtoppen 2007

1 Åkestam Holst 27
2 King 22
3 Goss 16
4 Waters Widgren 10
5 Forsman & Bodenfors 9
5 DDB Stockholm 9
6 Storåkers McCann 8
7 Saatchi & Saatchi 7
8 Jerlov 3

1 SJ visar tågets minimala miljöpåverkan med subtila spår

KUND: sj BYRÅ: king

SJ och byrån King kom på första platsen med god marginal före Nezeril och Telia Sonera i Månadens print. Av hela femtio bidrag var det ”Minimal miljöpåverkan” som fick de sammanlagt högsta poängen av Resumés printjury.
Jämfört med bil och flyg har tåg minst miljöpåverkan. SJ och King hakar på tåget och satsar på att visa att det är ett miljövänligare alternativ i ett samhälle där miljön och växthuseffekten i dag är viktiga frågor.
Delar av juryn pekar på risken att man missar rälsen. Maria Ling, chef för marknadskommunikation på SJ, menar att det i så fall skulle bero på tidningarnas tryck.
– Den tappar nog inte sin funktion även om man skulle missa rälsen, men ser man den dras det nog lite extra på smilbanden, tror hon.
– Annonsen visar miljön i Sverige och den miljö vi vill behålla. Vi vill hindra växthuseffekten från att förstöra vår jord. Därför satsar vi på att berätta att det är ett av de miljövänligaste valen är att åka tåg. Många väljer att åka med oss i dag, det går vansinnigt bra för SJ just nu, berättar Maria Ling.
Om folk har påverkats av allt prat om växthuseffekten och väljer tåg med tanke på miljön, eller om det beror på andra faktorer som fritt internet ombord eller att resorna går snabbare har SJ inget svar på.
– Många företag har också en policy internt, som säger att de ska välja att åka miljövänligt, detta har vi också vunnit på.
Annonsen har varit publicerad i tidningen Affärspress men kommer snart också att synas i restaurangguiden White Guide.
– Annonsen ”Minimal miljöpåverkan” har glimten i ögat. Vi har satsat på flera annonser där vi talar om miljöfördelar. Denna står ut lite från de andra, den är skojig, tycker Maria Ling på SJ.

Fakta

Uppdragsgivare: Maria Höglund och Maria Ling
Arbetsgrupp:
Ad Josephine Wallin & Tommy Carlsson, copy Niclas Carlsson & Christian Karlsson, projektledare Chrisroffer Ramfors, produktionsledare Lena Ivarsson, original Traffic



2 Nästunnel till paradiset roar

KUND: nezeril byrå: åkestam holst

Andra placeringen i Månadens print tog Astra Zenecas Nezerilannons ”Tunneln”, gjord av Åkestam Holst.
– Vi har jobbat länge med Åkestam Holst och tagit fram annan reklam med dem tidigare, säger Anna Persson, produktchef på Nezeril.
Annonsen gick under den värsta perioden för täppta näsor för att framhäva Nezerileffekten – bara varannan svensk använder nässprej när de är förkylda.
– Annonsen visar på ett enkelt och tydligt sett hur Nezeril verkar. För oss är det också en utmaning att stärka varumärket, berättar Anna Persson.
– Annonsen är främst gjord för tävlingen Nya uppslag, säger Lars Holthe, ad på Åkestam Holst.
– Vi ville dramatisera Nezerileffekten på ett nytt och spännande sätt som skiljer sig från tidigare annonser. Alptopparna är en bra metafor för Nezerileffekten, den friskaste luften finns i alperna.
– Den skapar en motorväg rätt upp i hjärnbarken, liksom. Snabb och relevant bildmetafor, menade en av jurymedlemmarna.
Andra förstod inte storheten i att en tågtunnel skulle vara en metafor för en näsa.

Fakta

Uppdragsgivare: Jens Lindberg
Arbetsgrupp: Ad Johan Baettig & Lars Holthe, Kjell Månsson projektledare, Anna Nolendorfs produktionsledare, Kens Broman formgivare, C2 repro

3 Jättevepa grym synvilla

KUND: telia sonera BYRÅ: storåkers mccann

– Den ser vikt ut på riktigt, säger några ur Resumés printjury. Storåkers McCanns rekordstora vepa för Telia Sonera gillade juryn. Den 400 kvadratmeter stora vepan på Arlanda riktar sig främst till företagare.
– Vepan är inte bara reklam utan funkar också som ett vindskydd, säger Kers­tin Åhström på Telia Sonera.
Vepan, som är en del i en större kampanj har varit upphängd sedan innan julhelgen och ska hänga kvar ändå fram mot vårkanten.
– Placeringen på Arlanda valdes med tanke på målgruppen – företagare. Den når ut på flygplatsen. Vi har även annan reklam på flygplatser som ljuslådor och har också flera gånger befunnit oss på Arlanda och demonstrerat och förklarat vad vi har att erbjuda kunden.
Reklam i dags- och affärspress och på internet har också varit en del i kampanjen som enligt Telia Sonera varit framgångsrik.
– Vi vill ge mobila lösningar. Många använder mobil eller dator för att skicka viktig affärsinformation. Vi vill med tjuvtittandet på vepan visa att vi har skydd. Meddelanden du skickar kommer inte på avvägar hos oss, säger Kerstin Åhström.

Fakta

Uppdragsgivare: Kerstin Åhström
Arbetsgrupp: Ad Sofia Ekelund, copy Björn Hjalmar, produktionsledare Linda Rundqvist, projektledare Jörn Arnell, original Nico Paredes, repro/tryck Delling Group, retusch Franco Rongione

Se alla bidrag



Lista