Februari 2008

Åkestam Holst tog en klar seger med sina täppta ord för Nezeril. God tvåa blev Goss för en annorlunda kampanj för Langley Travel. DDB Stockholm drömkampanj för McDonalds knep en hedrande tredjeplats.

Av: linus.fremin@resume.se

Byråtoppen

1. (3) DDB Stockholm 34
2. (6) Åkestam Holst 17
3. (5) Goss 11
4. (4) Lowe Brindfors 10
4. (–) Publicis Stockholm 10
6. (12) Grey Stockholm 8
7. (–) Valentin Byhr 6
8. (9) ANR BBDO 5
9. (–) Maria Fredriksson & Jonas Ekstrand 4
10. (15) Peacock 3
11. (2) Forsman & Bodenfors 2
12. (–) Wesc 1

Resultat denna omgång

1 T äppta djur, Nezeril, Astra Zeneca Åkestam Holst
2. Sommarresor, Langley Travel Goss
3. Vakna, McDonalds DDB Stockholm
4. Åsnan, Skoda DDB Stockholm
5. Guldägget – din chans att stiga i rang, Sveriges reklamförbund Le Bureau
6. Krockdockor är vi allihopa, Folksam ANR BBDO
7. Bara för stockholmare, Metro Living Scholz & Friends
8. Friskytten, Folkoperan Lowe Brindfors
9. Bollhavet, Playground Åkestam Holst
10. Köpställen, Eurocard SWE

1 Täppta djur

Kund: Nezeril/Astra Zeneca Byrå: Åkestam Holst

Åkestam Holst tog hem vinsten i Månadens print med sin kampanj för nässprejen Nezeril. Annonserna är en fortsättning på en reklamkampanj med samma koncept som gick i höstas. På annonserna ser man ett antal ord skrivna som de skulle låta om man vore förkyld. Till exempel ”panda” blir ”padda” och ”mula” blir ”bula”.
– Vi ville att man skulle få känslan att vara förkyld genom att läsa orden. När man sedan hamnar på sista bilden känner man hur förkylningen lossnar, medicinen har verkat, säger Fredrik Josefsson, ad på Åkestam Holst.
För att hitta ordparen som skulle ”ge en förkylning” samtidigt som de var roliga skapade man ett program som hittade ord med m, n och v i den svenska ordlistan.
– Det är de bokstäverna som ger effekten. Det var även viktigt att hitta ord som hade dubbla betydelser, både det riktiga ordet och förkylningsordet, för annars faller idén lite, säger Fredrik Josefsson.
Kampanjen har gått i magasinet Vi föräldrar, riktat till föräldrar med barn, då dessa oftare än andra smittas av vanliga förkylningar från dagis och skola.
Juryn gillade förutom konceptet själva utförandet, hur tänkte ni?
– Tidigt i arbetsprocessen testade vi illustrationer där allt hade samma stil, men det kändes mer intressant att ha dem lite olika. Djuraffischen ser lite ut som en gammal skolaffisch. Det gör att man luras lite extra att läsa orden högt.
Det känns som när man skulle lära sig att läsa när man var liten …
– Ja, som om man ska lära sig något nytt, som ett helt nytt språk och det var ju lite tanken, säger Fredrik Josefsson.

Uppdragsgivare: Anna Persson
Arbetsgrupp: Fredrik Josefsson, Lars Holthe och Johan Baettig ad:ar, Kenna Magnusson och Marcus Wallander ad-assistenter, Hanna Björk copy, Torbjörn Krantz original, Birthe Jörgensen projektledare, Helena Holmberg produktionsledare och Jimmy Gustavsson illustratör


2 Sommarresor

Kund: Langley Travel Byrå: Goss

Goss gick hem med silvret i Månadens print för sin kampanj för resebyrån Langley Travel. Syftet var att lyfta fram Langley Travels specialveckor, som inkluderar bland annat akvarell, pilates och jollesegling. I annonserna blockeras vyn av bland annat en pilatesboll eller ett segel, Bara i kanterna anar man palmerna och allt annat som förknippas med en solsemester.
– Vi ville komma bort från klyschstranden med glada leende människor, säger Johan Good, projektledare på Goss.
Det är ganska ovanligt för en researrangör att inte visa själva resmålen, såg ni några risker med det?
– Jo, men vi ansåg att det var värt det. Vi ville bara komma bort från det typiska. Annars blir det mer en tävling om bästa bilden på en strand.
Annonserna är väldigt rena från copy, hur tänkte ni kring det?
– För målgruppen handlar det mycket om att resa i fantasin. Här får man börja den resan redan i annonsen. Vi lämnar tolkningen till läsaren i stället för att göra den själva, säger Johan Good.

Uppdragsgivare: Gunnar Nyström
Arbetsgrupp: Michael Schultz, Ulrika Good och Elisabeth Berlander copy, Mattias Frendberg, Albin Larsson, Gunnar Skarland, Jan Eneroth och Mimmi Andersson ad, Louise Christiansson, Elin Andreasson och Lena Björklund Henriksson original, Malin Berggren, Karolina Mindhammar och Anna Troglin produktionsledare, Monica N Persson och Lena Kling operativa projektledare, Johan Good, Stig Lundstedt och Fredrik Toreskog projektledare och Robert German web director, Anton Renborg fotograf.


3 Vakna

Kund: McDonalds Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm fortsätter att skörda framgångar med sina drömkampanjer för McDonalds ekologiska kaffe. Tidigare i år kom de tvåa i Månadens film och etta i Månadens radio.
– Det känns väldigt kul och som att vi har hittat helt rätt, säger Magnus Jacobsson copy på DDB Stockholm.
Printannonsen består av en seriestrip som ska illustrera en drömsekvens. Två figurer går i skogen för att sedan falla på en grismage. Sedan äter de picknick på ryggen av en val. En riktig dröm med andra ord.
– Vi tänkte hur man skulle kunna hamna i ett drömtillstånd genom att kolla på en annons. En serie tyckte vi var det bästa alternativet och den blev väldigt fin, säger Magnus Jacobsson.
Hur är det att jobba med ett sådant stort varumärke som McDonalds?
– Det har varit kul ända sedan jag och min partner började jobba med dem. Jag har inte känt av det hierarkiska McDonalds som man har hört talas om. Det är kul att de vågar göra så, ursäkta klyschan, groundbreaking kommunikation som nu.

Uppdragsgivare: Carolina Windels
Arbetsgrupp: Andreas Dahlqvist cd, Fredrik Simonsson ad, Magnus Jacobsson copy, Giuseppe Cristiano illustration, Pärmartin Jonsson grafisk designer, Pelle Josephson kundansvarig, Lotta Westerberg projektledare och Michael Bugaj produktionsledare

Se alla bidrag



Lista