Februari 2013

Lowe Brindfors klibbiga annons för Försäkringskassan föll juryn i smaken och toppade omgången. På andra plats hittar vi Garbergs förlängda arm för Fortum. Trea kom Volts alternativa domedagsannons för Peugeot.


Andreas Rågsjö Thorell


1 Snorpussen
Kund: Försäkringskassan Byrå: Lowe BrindforsFörsäkringskassan har ett rykte om sig att vara svår a tt få tag på och reta gallfeber på vabbande föräldrar. I Lowe Brindfors uppdrag ingår det att förändra bilden av myndigheten som byråkratisk. Men även regelverket hjälper till.

Från och med årsskiftet togs kravet på intyg från dagis eller skola när föräldrar vabbar bort. I linje med Försäkringskassans arbete att bli mindre krångliga ligger också appen "Mina Sidor" där användaren vabbar direkt i mobilen. Lowe Brindfors annons för appen togs fram i samband med Bonnier Tidskrifters tävling Nya uppslag och gick i Family Living.

– Det fanns ingen br ief. Vår första tanke var att barn gärna pussas och att en skulle vara sjukt snorig eftersom barn ofta är fysiskt orädda i en miljö där bakterierna flödar. Försäkringskassan är en modig kund, säger Desiré Engström, copywriter på Lowe Brindfors.

Annonsen ville illustrera barns avslappnade inställning till snoriga dagiskompisar. Uppslaget som illust­rerade två barn som putar efter en puss, varav en snorig, var ihopklistrat.

– Snor rymmer mycket symbolik som alla kan identifiera sig med och det kändes bra att göra något viktigt utifrån någonting så pass banalt. Vi är väldigt nöjda med hur bilderna blev. En kul grej med annonsen är att pojken som inte är snorig ser lite missnöjd och skeptisk ut.
Printannonsen kompletterades med utomhus­annonsering och radiospotar.

Så tyckte jurynAndreas Englund, art director, Granath/Havas
Charmig lösning som "lätt fastnar".

Niclas Fors, art director Ord&Bild

Borde sitta som ett smäck i målgruppen. Aldrig har väl snor känts så charmigt och intressant.


Maria Wester, Saatchi & Saatchi Stockholm

Äckligt charmig och det gillar man, alla fattar och ler

FaktaUppdragsgivare: Ann-Sofi Blomkvist, Sara Myrin och Teresa Janonius
Arbetsgrupp: Pelle Holm projektledare, Desiré Engström, Tim Scheibel och Mårten Forslund kreatörer, formgivare Jesper Kewenter, planner Henrik Sjödin, Cecilia von Uexkull och Annika Appeltofft producenter, Petrus Olsson foto, Lina Svensson producent, CD Rickard Villard
Mediebyrå: Carat


2 Styr hemmet bortifrån
Kund: Fortum Byrå: GarbergsEn bransch med lågt engagemang och ett bolag med förtroende i botten som lanserar en ny tjänst. Det var förutsättningarna när Garbergs skulle kampanja för Fortums nya applikation där elkonsumenten kan styra sin elförbrukning i mobilen. Annonsen "Styr hemmet bortifrån" är specialanpassad för Metro med en arm som sträcker sig från avslappnade miljöer till hemmets strömbrytare över ett uppslag.

– Det var en speciallösning som fungerade på ett roligt sätt. Här kunde vi utnyttja två annonsytor på ett sätt som passade den givna publikationen och tydligt visar vad tjänsten bygger på, säger Per Forssberg copywriter på Garbergs.

Vid flipperspelet, på tandläkarmottagningen och på semestern – tre miljöer som fick bilda kuliss åt kampanjens tematik. Arbetsgruppen valde en bildlösning i stället för att detaljerat beskriva tjänsten som fjärrstyr elförbrukningen i hemmet via en roter.

– Vi ville inte göra annonsen alltför komplicerad. I grunden handlar det om att kunna styra elkonsumtionen i hemmet när du är borta och då var det här ett kul sätt att vinkla tjänsten. Här illustreras applikationen väldigt bokstavligt, säger Per Forssberg.

Vilken är den största utmaningen med att jobba med en kund med så pass sargat förtroende?
–Fortum har hög kännedom gentemot konkurrenterna vilket gör att vi inte behöver arbeta med att förklara Fortums verksamhet. Den här kampanjen vänder sig inte till den breda allmänheten utan är en konsumentteknisk lösning som riktar sig till teknikintresserade.

Så tyckte jurynAndreas Englund Art director Granath/Havas
Jag gillar när två mindre annonsytor tillsammans kan skapa något som blir mer påfallande än en helsida. Det är kreativt.

Niclas Fors, art director Ord&Bild
Befriande enkelt, tydligt och folkligt

 Rickard Villard, Lowe Brindfors
Skojigt sätt att använda mediet. Gillar stående halvsidorna mer än äkta helsidorna

Maria Wester, Saatchi & Saatchi Stockholm
Fint användande av mediautrymmet och snabb som attan.

 

FaktaUppdragsgivare: Fortum, Charlotte Lindevall/ Daniel Sjödin
Arbetsgrupp:
Petter Ödeen cd, Lotta Mårlind & Erik Dagnell ad:ar, Per Forssberg copy, Karin Roberts formgivare, Karin Roberts och Roger Blomquist-Ranft original, Malin Boustedt produktionsledare, Jan Lindforss projektledare. Fotograf: Bisse Bengtsson/Adamsky. Retuschör: Hayri Er/Haytouch Pr-byrå: Springtime Mediebyrå: Mindshare

 

3 Peugeot 508 RXH – apokalypsen
Kund: Peugeot Byrå: VoltI höstas aktualiserades jordens undergång som ett samtalsämne. Enligt mayaindianernas kalender skulle det svartna den 21 december. I en kontext där filmer skildrade livet efter döden, Walmart försökte kränga "survival kits" och magasinet Filter skrev om hur vi förbereder oss för apokalypsen gick Volt med en uppslagsannons för kunden Peugeot i konkurrerande Icon i februari. Annonsen för Peugeot 508 RXH tävlade i "Nya uppslag" och arbetsgruppen tog utgångspunkt i att bilen har vad som krävs för att du ska klara livet under och efter apokalypsen.

– Vi tog fasta på ett antal egenskaper hos bilen som att den är bränslesnål och har kylbart handskfack. Sedan placerade vi egenskaperna i berättelser från det apokalyptiska landskapet. Det var sjukt modigt av kunden att vi fick göra på det här sättet, säger Petter Nylind copywriter på Volt.

Det var art directorn Karl Andersson som kom på idéen med att koppla bilens funktioner till jordens undergång. Petter Nylind gjorde sedan rubriker och små berättelser kring undergången såsom att ett kylbart handskfack är optimalt i tider av organbrist. Ett drömjobb enligt honom själv. Denna copytunga annonsen lämpade sig också bra för ett texttätt magasin som Icon.

– Annonsen är anpassad för en läsare som är van att läsa längre reportage. Då är man mer beredd på copytunga annonser, avslutar Petter Nylind.

Så tyckte jurynAndreas Englund, art director, Gratath/Havas
Välgjord annons i trevligt manér som man lätt ägnar en extra minut. Ovanligt då den generella bilannonseringen annars är snabb och likriktad i sitt utryck.

Rickard Villard, Lowe Brindfors
Min favorit denna gång. Annorlunda sätt att framhäva bilens säljargument, dessutom fint hantverk i både text och form.

Niclas Fors, art director Ord&Bild
Extremt målgruppsanpassad och med ett gott hantverk. Att annonsen dessutom lyckas att bryta mot alla branschnormer gör ju inte saken sämre.

Maria Wester, Saatchi & Saatchi Stockholm
Alltid härligt att se lite annorlunda bilreklam, speciellt när man leker med ett aktuellt samtalsämne och lägger ner lite extra hantverk i utförandet.

FaktaArbetsgrupp: Petter Nylind copywriter, Karl Andersson ad, Anton Lipovskoy kreatör, Patrik Oscarsson originalare,
Gabriela Brandén produktionsledare, Ursula Borg projektledare


 Rickard Villard
Reklam är död. Länge leve reklam.Kanaler och budskapen i dem är fler än någonsin och reklamtröttheten är enorm. Om vi inte besvarar det genom att anstränga oss till det yttersta så gör vi inte vårt jobb.

PR-kuppen för Marabou BLACK är utan tvekan ett intressant svar på ovan och med tanke på uppmärksamheten så är kampanjen en succé. Men trots att F&B ofta imponerar så hade jag lite svårare att lyfta på hatten denna gång.

Människor tror redan att reklam är att ljuga. Visst, vi kanske inte alltid säger hela sanningen (det tar vi en annan dag) men det känns ändå lite motigt att hylla en kampanj som helt bygger på en lögn. I det korta perspektivet får kampanjen uppmärksamhet och det säljs säkert mer lakritskakor. Men långsiktigt tror jag att den här typen av kampanjer kan skjuta hela branschen i foten.

Reklam-skepticismen borde bemötas på ett annat sätt, nämligen genom att respektera människors tid. Kanske kan man likna det med någon som klingar i glaset på en fest. Alla känner till spelreglerna, man ber om uppmärksamhet och stör när gästerna är uppenbart upptagna av något annat. Att ha något vettigt att säga blir då helt avgörande och krav på förberedelse och paketering blir extremt hög. Gör man det dåligt blir det tydligt att man stör. Gör man det riktigt bra så kommer gästerna inte tycka att det stör, snarare fortsätta prata om det under kvällen, nästkommande dagar, ja kanske t o m i månader. Och vem vet, de kanske t o m kommer se fram emot nästa gång det klingar i glaset.
Min övertygelse är att folk gillar bra reklam, men har lite svårare för en lögnhals.

Rickard Villard är ecd på Lowe Brindfors


Lista

1. Snorpussen, Försäkringskassan, Lowe Brindfors
2. Styr Hemmet bortifrån, Fortum, Garbergs
3. Peugeot 508 - apokalypsen, Peugeot, Volt
4. Chateauneuf du svettis, Friskis&Svettis Stockholm, Volt
5. The Useful Posters, Acne R&D, Acne R&D
6. Saatchi Sockholm is Open, M&C Saatchi Stockholm, M&C Saatchi Stockholm
7. Skidbacken, Ica, King
8,9,10:
Sjungande fisken, ESSVE, Falck & Co
Alla Hjärtans, McDonalds, DDB Stockholm
Coldy halsspray, SWE

Jury


Rickard Villard (ordf)


Frida Wigström



Andreas Englund


Stephanie Moradi


Emil Jonsson


Johanna
Hofman- Bang


Peter Liedholm



Hanna Belander


Niclas Fors


Maria Wester


Emil Frid