Februari 2014

King och SJ sammanfogade tre städer i en bild – ett vinnande drag. Forsman & Bodenfors tog hem de resterande pallplatserna för sina annonser för IQ respektive Volvo Trucks.


Andreas Rågsjö Thorell


1 Våra priser gör Sverige mindre
Kund: SJ Byrå: KingKing valde att låta landmärken från Stockh olm, Malmö och Göteborg rymmas på samma motiv för att visa att prislappen krymper avstånden mellan städerna. För ett par år sedan kom Citypaketet med en liknande lösning i sin b2b-kampanj.

– Det är alltid svårt att veta om man har hittat en unik idé. Just den kampanjen hade jag aldrig hört talas om och vi hade inte valt denna idé i fall vi visste att det fanns en snarlik lösning, säger Josephine Wallin, ad på King.

Att kommunicera SJ:s erbjudande är ett genomgående uppdrag för arbetsgruppen på King. I vissa kampanjer har man nöjt sig med en copy be stående av enbart prislappen medan byråns kampanjer 2012 fokuserade på SJ som ett miljövänligt transport­alternativ. Men priskommunikation kommer alltid att vara en central del enligt Josephine Wallin:
– Vi ska förtydliga SJ:s billiga biljetter, det vill vi inte dribbla bort med kompli cerade idéer. Samtidigt måste vi försöka hitta ett sätt att nå ut i bruset och det tycker jag vi lyckades med genom bildlösningen.

Annonserna gick i DI Weekend, Aftonbladet, GT, Kvällsposten, Expressen, Metro Stockholm, Göteborg och Metro Skåne, och kombinerades med film, utom­hus och digital marknadsföring.

Trots att annonsen är bildburen var Josephine Wallins ansvar som ad i arbetsgruppen inte större än vid mer copy­tunga kampanjer. Lösningen var ett resultat av kollektivt arbete under hela den kreativa processen.

– Vi har suttit med den här typen av briefer väldigt många gånger. Så vi går alltid igenom en uppsjö av idéer just i jobben för SJ. Att valet föll på just den här annonsen bygger på att den tydligt illustrerar SJ:s priser faktiskt kan korta avstånden mellan storstäderna.


Så tyckte jurynOlle Hellström (Vinter)
Mycket snygg och tilltalande exekvering. Snabb kommunikation som egentligen inte behöver ha någon direkt rubrik. Man fattar. Kanske inte superunik men fungerar mycket bra ändå.

Gabrielle Mehrens (Kvällspressen Impact)
En ren och snygg annons som med tydlighet krymper avståndet mellan städerna, både visuellt och i pris! Man får en känsla av närhet och tillgänglighet till en bra peng! Rak och fyndig kommunikation!

Eva Mandelquist (Confetti)
Snyggt och enkelt! Ett montage som ser riktigt verkligt ut. Låt oss hoppas att SJ:s priser är lika verkliga.

Marcus Enström (FamiljenPangea)
Vackert bildhantverk! Ett bra exempel på när en duktig arbetsgrupp förstår vikten av att låta rubrik, erbjudande och bildlösning komplettera varandra.

 

Fakta Arbetsgrupp: Josephine Wallin ad, Christoffer Dymling copywriter, Frank Hollingworth cd, Lena Ivarsson produktionsledare, Mirja Kais projektledare, Sunit Mehrotra kundansvarig Produktionsbolag: C2, Petrus Olsson regissör & fotograf. Produktion, post-produktion & retusch: C2


2 Bara för att
Kund: IQ Byrå: F&BForsman & Bodenfors arbete med IQ för en sundare alkoholkonsumtion tog sin början 2005. Förra hösten kröntes samarbetet med vinsten i långsiktig varumärkesvård på 100-wattaren. I februari annonserar IQ i Metro med en uppsjö av förevändningar till att dricka.

– Om vi går tio år tillbaka i tiden så har vardagskonsumtionen av alkohol förändrats. Det är mycket mer okej att öppna en öl så fort det är fotboll på TV eller fyr i grillen idag, säger Jacob Nelson copywriter på F&B och fortsätter:

– Man kan tycka vad man vill om vardagsdrickandet och det finns positiva sidor med att vi blivit mer avdramatiserade i vårt förhållningssätt till alkohol. Men kombinerar man det kontinentala drickandet med en klassisk svensk helgfylla kan det bli problem både för individen och samhället. Varför blev det en copytung annons den här gången?

– Alkohol i vardagen är ett ämne som gör sig bäst i text. Det är svårt att berätta exemplen genom en bild och för otydligt med 36 olika bilder. Precis som med filmerna försöker vi variera oss. Just för IQ överraskar vi hellre än att vara konsekventa. Ska man ha olika infallsvinklar är det kontraproduktivt att utnyttja samma manér.

Alkoholproblem är fortfarande ett relativt tabubelagt samtalsämne. Är det svåra gränsdragningar ni ställs inför när ni gör kommunikation för IQ? – Det är inte svårare än att göra reklam för schampo. Frågan engagerar mer än många konsumentprodukter. Så på många sätt att det enklare att få folk att lyssna.


Så tyckte jurynMarcus Enström (FamiljenPangea)
Enkelt och träffande. Man tas med på en tankeresa och inser att det är väldigt lätt att hitta anledningar att dricka alkohol. Lite för lätt ibland.
Annonsen kunde kanske ha gjorts aningen mer visuellt intressant.

Olle Hellström (Vinter)
Ett finurligt sätt att skildra bortföklaringar på en extremt hög igenkänningsnivå. Kanske inte fullbordad grafiskt.

Eva Mandelquist (Confetti)
Från glädje till sorg i god poetisk anda. IQ följer konsekvent samma dramaturgi i all sin kommunikation. Berörande om man läser, men en mer intressant layout hade inte skadat.

Gabrielle Mehrens (Kvällspressen Impact)
En enkel, nästan poetiskt utformad annons som på ett finkänsligt sätt belyser en problematik som finns närvarande varje dag. En tankeställare kring vanor och konsumtion som är nyttig att ställa sig själv...


FaktaUppdragsgivare: Christina Luttropp Voquer
Arbetsgrupp: Maria Bergkvist projekt­ledare, Helena Lignell produktionsledare, Ted Mellström ad, Jacob Nelson copy, Ellinor Bjarnolf formgivare, F&B Factory original 

3 The epic split
Kund: Volvo Trucks Byrå: F&BI början av november lanserade Forsman & Bodenfors kampanjen "Epic Split" för Volvo Lastvagnar. Fyra månader senare har filmen där actionikonen Jean-Claude van Damme går ner i split med stöd av två backande lastbilar blivit en viral succé. För de redan ivigda lastbilsfantasterna visar filmen på lastbilarnas styrfunktion. Vi andra överraskas av att se det kultförklarade belgiska muskelberget dyka upp i den här kontexten. Filmen har visats över 70 miljoner gånger på Youtube. Kort efter släppet gjordes ett flertalet filmer inspirerade av F&B:s verk. Under Epica samma månad som lanseringen kammade byrån hem tre guld. Printannonsen togs fram för kärnmålgruppen med syfte att förlänga kampanjen. Volvo Trucks annonserar globalt i fackpress och annonsen finns tillgänglig för alla marknader där Volvolastbilar marknadsförs och säljs..Ju mer läsarna vecklar ut annonsen ju mer spretar Jean-Claude van Damme med benen. Kul analog lösning tyckte juryn som belönade printen med en tredjeplats.


Så tyckte juryn Marcus Enström (FamiljenPangea)
Fantastisk film! Ganska rolig även som uppslagsannons. Frågan är bara hur relevant lösningen är för de som inte sett filmen...OM det nu finns någon som missat den.

Eva Mandelquist (Confetti)
Tryck ut uppslaget och Van Damm går i spagat. Kul lösning där man utnyttjat print fullt ut. Något otydlig koppling till rubriken, men det är klockren marknadsföring för Volvo-filmen.

Gabrielle Mehrens (Kvällspressen Impact)
Rak och enkel utformning, men ändå med knorren att man måste trycka till uppslaget för att få själva poängen med Van Damme. Kopplingen till TV-reklamen är ju given vilket gör det lite svårare att greppa själva annonsen som 'stand-alone', (dock är det nog få som har missat filmen ;), men stilrent.

Olle Hellström (Vinter)
Ett kul sätt att ta ut filmen i en analog kanal och även få rörelsen när man öppnar tidningen.

FaktaUppdragsgivare: Lars Terling Arbetsgrupp: Anders Eklind & Sophia Lindholm ad:ar, Martin Ringqvist & Björn Engström copy, Jerry Wass formgivare, Olle Victorin kundansvarig, Tobias Nordström planner, F&B Factory original, Britta Malmberg produktionsledare, Cilla Glenberg projektledare


Peter Eriksson

En helt vanlig annonsJag tänkte berätta för dig om en sak du förmodligen tänker att du är ganska så grym på. Men som du egentligen inte alls klarar av.

Du är urusel på multitasking.

Nej, plocka inte upp din lur nu bara för att det blev lite jobbigt. Faktum kvarstår – du klarar inte alls av att multitaska, du är inte skapt för det och om du gör det för mycket och för ofta kommer din förmåga att till exempel tänka kreativt (lite viktigt va!) att försämras radikalt.

Det hela är supervetenskapligt och förklaras enklast ungefär så här (det är här jag själv multitaskar genom att snabbt googla lite, något jag egentligen så klart borde gjort INNAN jag började skriva): Om du läser den här texten, samtidigt som du stoppar i dig bibimbapen och chattar med din kollega som flummar runt på SXSW så kan din hjärna omöjligen fokusera på alla tre sakerna samtidigt. I stället skapar den så kallade "spotlights" och växlar frenetiskt mellan aktiviteterna äta bibimbap, läsa Resumé och chatta med SXSW-flummare. Blod flyttas fram och tillbaka mellan olika center och poff! så blir din hjärna jättejättetrött. Och du blir ärligt talat lite trögare.

Så. Var ville jag komma med det här? Har själv glömt på grund av att det ringde, samtidigt som barnen vaknade och jag fick femtielva mejl. Men jag tror det handlade om hur det finns något befriande rent och omultitaskat med en helt vanlig annons. Ingen länk, ingen qr-kod, ingen second screen. Bara bild, text och logga i hörnet. Ger en hårt utsatt hjärna utrymme att vila, tänka, dagdrömma och lagra. Och vad annat kan en reklamare önska att läsaren ska göra?

Peter Eriksson, kreatör, McCann



Lista

1) King, SJ "Våra priser gör Sverige mindre"
2) Forsman & Bodenfors, IQ, "Bara för att"
3) Forsman & Bodenfors, Volvo Trucks, "Epic Split"
4) King, Malaco, "Viva Lakrits Calabria"
5) YouMe Agency, Almega, "Doftljuset Skoltoalett"
6) M&C Saatchi, LG, "4 mm"
7) Pool, Naturhistoriska Riksmuséet, "Mat-evolution"
8) ANR BBDO, TCO, "Like a Swede"
9) DDB, Svenska Spel (Oddset), "Spela Lagom"
10) DDB, McDonals,

Jury


Hedvig Hagwall Bruckner (ordf)


Peter Eriksson



Eva Mandelqvist


Marcus Enström


Mia Löfgren


Arvid Nittve


Sofie Pexer



Ya-Sin Chahimi
 
Anna Jensen
 
Leo Magnusson