Januari 2006

I årets första omgång stod SEB som överlägsen vinnare. Nya juryn hade hela 67 printbidrag att välja bland, så alla på topp tio kan vara stolta över placeringen. Extra nöjda kan Lowe Brindfors vara med första- och tredjeplatsen.

Tio-i-topp Januari

1. Miljöbillån
SEB/Lowe Brindfors
2 Byt bröd
Wasabröd/Forsman & Bodenfors
3 Biltullar
Saab/Lowe Brindfors
4 Tubsockar 80:-
WE/King
5 Värdelöst bidrag
Gbg:s Räddningsmission/GOSS
6 Vecket
Pause Ljud & Bild/Åkestam.Holst
7 Gungan
Fujifilm/Saatchi & Saatchi
8 Jorden runt
Odenresor/Saatchi & Saatchi
9 Gamla kursböcker
Akademibokh./John Doe Worldwide
10 Vi gratulerar!
Sydsvenska Dagbladet/The Fan Club

Byråtoppen 2006

1. Lowe Brindfors 18
2. Forsman & Bodenfors 9
3. Saatchi & Saatchi 7
3 King 7
5. Goss 6
6. Åkestam Holst 5
7. John Doe Worldwide 2
8. The Fan Club 1

1 miljöbillån

KUND: SEB BYRÅ: lowe brindfors

Dagen efter jurymötet prydde SEB:s vd Annika Falkengren hela förstasidan på Dagens Industri med jätterubriken "Rekord, SEB!". Banken har gjort rekordvinst och aktien är all time high. Nu får hon ännu något att glädja sig åt, nämligen storseger i Månadens print … Kampanjen för miljöbillån berömdes enhälligt av juryn för att vara tydlig och intressant och samtidigt nyskapande och lekfull. Brindfors föreslog för SEB att ett miljöbillån kunde vara en ny produkt. SEB utvecklade idén och i början av januari lanserades lånet. Kampanjen har enbart gått i Stockholm, eftersom budgeten var liten, plus att biltullarna precis har introducerats. På baksidan av bussar och på ljustavlor sattes affischer med texter som "Billån: 5,32 % ränta" upp som man sedan sprejade en färg på som liknade smuts. Sedan skrevs ordet "miljö" framför billån och siffran kryssades över och 3,95 skrevs dit i stället. I alla lösningar utnyttjar man på ett lekfullt sätt hur man kan skriva i smutsen och ändra budskapet. Dessutom fick Brindfors och SEB tillstånd att ställa ut nedsmutsade snögubbar över hela stan som höll i skyltar med information om miljöbillånet.

Lilla företaget Global Agencies som står för medieplatsen med stadsklockorna hjälpte till att ordna med smutslösningen för utomhusaffischeringen. De hjälpte till att ordna med en viss typ av färg, små vindrutetorkarmaskiner och åkte runt och målade om tavlor under kampanjtiden. Kampanjen gick vecka 2–4 och ska också gå nu vecka 7 och 8. Effekten hittills har varit mycket bra enligt Brindfors.
– Många har skrivit om den så den har fått mycket pr. Andra banker har meddelat att de tycker att det är ett bra initiativ och tittar på liknande egna produkter. Återförsäljare har också kontaktat SEB för att de vill inleda samarbeten, säger Charlotte Cederström , som också berömmer kunden för att vara en modig reklamköpare.

I början av mars kommer nästa kampanj signerad SEB och Brindfors.

Uppdragsgivare: Britta Lundqvist
Arbetsgrupp: Rickard Villard ad, Martin Bartholf copywriter, Charlotte Cederström projektledare, Annika Appeltofft produktionsledare, Johan Sjökvist planner, Anette Söderberg originalare, Kristian Pohl foto, Jenny Gedda, art buyer och Lars Romson (C2), repro/retusch


2 byt bröd

KUND: wasabröd BYRÅ: forsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors "Byt bröd"-kampanj har varit mycket effektiv, något som också märktes på juryn. Flera vittnade om att de har börjat köpa mycket mer knäckebröd efter de har sett kampanjen. Eftersom produkten har så många fördelar tyckte man också att det var bra att man valde att kommunicera på ett så okrångligt sätt.

F&B har jobbat med Barillaägda Wasabröd sedan årsskiftet 2004 –2005. Innan dess gjorde Wasa tv-reklam som låg och puttrade jämt över hela året. Nu har man valt att gå två massiva perioder per år, mycket i print och utomhus. Målet är att ta marknad från mjukt bröd snarare än att försöka öka ytterligare på hårt bröd, där man redan är stor marknadsledare med sjuttio procent. Av den totala brödmarknaden har man fem procent.
– Vi tog till vara den starka allmänna hälsotrenden i världen och sockerdebatten. Wasa har en produkt med hundra procent fullkorn och inget socker och här fanns en väldig relevans, sade Stefan Rudels , projektledare för Wasa på F&B tidigare om kampanjen.

I kampanjen ingår också film med gospelsjungande människor som prisar idén att byta bröd.ppdragsgivare: Karin Brynell och Jonas Tränk

Uppdragsgivare: Karin Brynell och Jonas Tränk
Arbetsgrupp: Joakim Blondell ad, Oscar Askelöf copywriter, Filip Nilsson copywriter, Stefan Rudels projektledare, Nicole van Rooij Ekström produktionsledare, Christofer Beskow formgivare, och Alexander Crispin (Agent Bauer) fotograf


3 biltullar

KUND: saab gm norden BYRÅ: lowe brindfors

I samband med införandet av biltullarna passade Saab på att puffa för sin Saab 9-5 Biopower. Miljöbilar är befriade från avgifter vilket gav den till synes superenkla lösningen att på husvepor vid tullarna skriva ut områdets namn, som Hornstull, Roslagstull, Norrtull, men med ordet "tull" överkryssat. Juryn var enig om att det var en utmärkt idé men hade en del åsikter om hur man skulle kunnat göra den lite roligare grafiskt. Dock poängterade man att kampanjens budskap gick fram direkt.Kampanjen gick i ungefär fyra veckor på vepor och utomhus i Stockholm och är en del av Saabs stora rovdjurskampanj som går nationellt i alla medier.
– Det här var en planerad extra aktivitet för Stockholm i och med att biltullarna infördes som ett sätt att kommunicera fördelarna med miljöbilar, säger Pelle Holm , projektledare på Brindfors.

Brindfors har jobbat med Saab i tolv år och är bilföretagets huvudbyrå globalt.

Uppdragsgivare: Niklas Sperle och Magnus Lindbäck
Arbetsgrupp: Carl-Johan Ekberg ad, Per Sundin copywriter, Pelle Holm projektledare, Anette Persson produktionsledare och Pelle Sundquist originalare



Lista