Januari 2008

Publicis Stockholm tog med sina ihopsydda rosor segern i årets första omgång av Månadens print. Tvåa blev DDB med gigantiska servetter för McDonalds. På tredjeplats ­hamnade Grey Stockholm med sitt bidrag för Yes maskindisk.

Resultat denna omgång

1. Amnesty rosor Amnesty/Publicis Sthlm
2. Servetten McDonalds/DDB
3. Super shine Yes/Grey Sthlm
4. Ko mpislotten Friends/Lowe Brindfors
5. Servetthållaren McDonalds/DDB
6. Extra bra glid RFSU/Åkestam Holst
7. Perfectly tuned Svenska Volkswagen/DDB
8. Kramas för de ensamma Röda Korset/Peacock
9. En ekologisk vecka Ekostore/Goss
10. GP Dejt Göteborgs-Posten/F&a mp;BSe alla bidrag

Anmälda bidrag

39 byråer har skickat in 77 bidrag i denna omgång.
Antal bidrag per byrå:
DDB 5
ANR DDBO 5
Forsman & Bodenfors 5
Stureplansgruppen inhouse 5
Lundberg & Co 4
Lowe Brindfors 4
SE IDEA 3
Åkestam Holst 3
Volt 3
King 3
Berntzon Bylund 3
Peacock 2
Althén & Co 2
Waters Widgren/TBWA 2
Falck & Co 2
Publicis Stockholm 2
Goss 1
Grey Stockholm 1
The Fan Club 1
Scholz & Friends 1
Tank Y&R 1
Hummingbirds & Rönnberg 1
Storåkers McCann 1
Futurniture 1
Häger Fredlund 1
Jerlov 1
Jung von Matt 1
Fabric 1
Strateg Marknadsföring 1
Grand 1
Hilanders 1
Le Bureau 1
Ester 1
John Doe Worldwide 1
Granath Euro RSCG 1
I can’t believe it’s inhouse 1
Tempel 1
Garbergs 1
Spenat 1
Morkman 1

1 Amnesty rosor

Kund: Amnesty Byrå: Publicis Stockholm

Publicis Stockholm var den överlägsna vinnaren i årets förs­ta omgång av Månadens print. I kampanjen för Amnesty är det kvinnlig könsstympning Asom står i centrum.
– Vi ville uppmärksamma det faktum att kvinnlig könsstympning är ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Det handlar inte, som många tror, om religion. Det här är en tradition som går emot alla religioner och lagar i världen, säger Malin Åkersten Triumf, copy på Publicis Stockholm.
– Liknelsen mellan en kvinnas kön och en ros kan först verka lite banal. Men just att något så naturligt och organiskt som en ros muteras och stympas på det här sättet skapar ett stort obehag, precis som med kvinnlig könsstympning, säger Malin Åkersten Triumf.
Kampanjen har gått i tidningar, tidskrifter och utom­hus under senvintern. På bilderna är det äkta rosor som har använts. Ad:n Yasin Lekorchi sydde igen varje ros för hand med sytråd.
Reaktionerna har enligt Malin Åkersten Triumf varit otroligt positiva. När man har googlat kampanjen har man upptäckt att den har diskuterats på allt från feministiska forum till muslimska. Det största beviset på kampanjens genomslag var dock när FN:s flyktingkommissarie i Schweiz, UNHCR, kontaktade Amnesty för att få använda bilderna när de upplyser om kvinnlig könsstympning.
– Det var väldigt kul och sjukt smickrande för oss. Det visar verkligen att kampanjen har berört, säger hon.

Fakta

Arbetsgrupp: Malin Åkersten Triumf copy, Yasin Lekorchi ad, Magnus Svensson projektledare och Maria Florell produktions­ledare, Margit Blom faktor, Anders Modén original


2 Servetten

Kund: McDonalds ­Sthlm Byrå: DDB

DDB kammade hem årets förs­ta silver med en annons som utgjordes av en stor servett av riktigt servettpapper. Den var en del i en större kampanj för McDonalds största hamburgare någonsin, Big ’n’ Juicy, och placerades som en uppslagsannons i en begränsad upplaga av tidningen Metro.
– Om man googlar har den här annonsen, som var en väldigt begränsad del av kampanjen, fått en väldigt stor spridning. Det visar att folk tycker det är kul när varumärken anstränger sig för att göra något annorlunda, säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB.
Idén med annonsen och kampanjen i helhet var att spela och leka med storleken på olika sätt för att lyfta fram hur stor McDonalds nya hamburgare är.
Var det svårt tekniskt sett att skapa den här annonsen?
– Det är mer komplicerat än vad många kanske tror. Det är ingen självklar grej att göra. Men det var just det vi tyckte var kul, att göra något som står ut. Även om det här var en begränsad del av kampanjen finns det ett stort värde i det då folk ­pratar om det, säger Andreas Dahlqvist.

Fakta

Uppdragsgivare: Mikael Wennerros
Arbetsgrupp: Andreas Dahlqvist cd, Simon Higby och Ted Harry Mellström ad, Martin Lundgren copy, Patrik Oscarsson grafisk design, Lars Friberg planner, Joachim Levin projektledare och Anna Hellenberg produktionsledare

3 Super shine

Kund: Procter & Gamble Byrå: Grey Stockholm

Med bidraget ”Super shine” som kammade hem årets första tredjeplats vill Grey Stockholm bryta med bilden av hur reklam för diskmedel brukar se ut. För att illustrera det perfekta resultat som Yes maskindisk ger ser man Yes logga visas i blänket av nydiskade produkter.
– Vi använde oss av föremål där det är extra viktigt med ett perfekt resultat, som finbesticken och vinglasen. Genom att inte använda några andra element än föremålen i printen så tar vi ett kreativt avsteg från normen, säger Sten Åkerblom, ad på Grey Stockholm.
Hur tänkte ni kring att inte använda någon text i reklamen?
– Vi försökte gå så långt som möjligt för att göra det annorlunda. Ju färre element i reklamen desto effektivare.
Finns det en risk att folk ändå blandar ihop diskmedelsmärkena när de väl kommer till mat­affären?
– Kunder har god kännedom om Yes handdiskmedel. Vi vill nu föra över den känne­domen även till Yes maskindiskmedel. Vi har matats av en viss bild av hur reklam för diskmedel brukar se ut. Vi vill med den reklamen göra något annorlunda som folk blir nyfikna på, säger Sten Åkerblom.

Fakta

Uppdragsgivare: Christina Birkedal och Philip Andersson Nobel
Arbetsgrupp: Sten Åkerblom ad, Martin Stadhammar copy, Sara Bellafesta och Richard Landerus design, Annelie Eklund projektledare och Johanna Jöhncke produktionsledare

Se alla bidrag



Lista