Jun-Aug 2007

I juni–augusti-omgången tävlade över hundra bidrag om juryns gunst. Kampen blev jämn men slutade med fortsatt segertåg för King som knep två topplaceringar.

Dela sidan:

Tio-i-topp jun-juli-augusti

1. Rich Flavour/A Non Smoking Generation/King
2. Glad midsommar!/McDonalds/DDB
3. Höstmode barn/Åhlé ns/King
4. Strandmode/Åhléns/King
5. Sommarkampanj/Cancerfonden/Waters Widgren
6. Citat/Riksgälden/Storåkers McCann
7. Onsalakorv/Onsalakorv/Goss
8. Sluta göda algblomningen!/Världsnaturfonden – WWF/Frilansteamet Hasse & Lasse
9. Alltid lika krämig mi lkshake/McDonalds/DDB
10. Större än den verkar/Skoda Fabia/DDBSe alla bidrag

Byråtoppen 2007

1. King - 76
2. Åkestam Holst - 42
3. Storåkers McCann - 37
4. DDB Stockholm - 36
5. Goss - 29
7. Forsman & Bodenfors - 20
8. Waters Widgren - 16
9. Garbergs - 13
9. Grey Stockholm - 13
9. Saatchi & Saatchi - 13
12. Lowe Brindfors - 11
13. Trackster - 9
14. Peacock - 7
15. Abby Norm - 4
16. Frilansteamet Hasse & Lasse - 3
16. Jerlov - 3

1 Rich flavour

Kund: A Non Smoking Generation Byrå: King

Kings antirökkampanjer fortsätter att gå bra i Månadens kampanj, den här gången handlade det om de ämnen som frigörs när man röker. Enligt siffror som tobaksbolagen själva har tvingats att släppa hittar vi över 4 000 olika ämnen i den rök som cigaretterna ger ifrån sig och printen som blev resultatet är enligt juryn lika enkel som genial, att lista ett axplock av dessa ämnen tillsammans med cigarettjätten Marlboros logotyp och slogan.
– Vi har fått många reaktioner, folk mejlar och hör av sig. Det här är inte annonsen som kommer att få en massa unga tjejer att sluta röka, men den kommer att få dem att fundera lite extra på vad som är rätt och fel, säger Fredrik Söderhielm på A Non Smoking Generation.
Att hoppa på stora internationella bolag innebär givetvis alltid en risk men det är få som vågar utmana ideella föreningar i dagsläget.
– Det var flera år sedan vi hade en dispyt, om något varu­märke skulle våga gå i strid slår det ofta tillbaka på dem själva. För säkerhets skull går vi alltid igenom allt vi gör med en jurist, säger Fredrik Söderhielm.
A Non Smoking Generation har samarbetat med King i runt tre år och samarbetet verkar onekligen fungera bra. Många av organisationens kampanjer har blivit uppmärksammade och många gånger hör företag av sig för att ta in annonser gratis för att sprida budskapet.

2 GLAD MIDSOMMAR!

Kund: MCDONALDS Byrå: DDB

Vem har inte legat och trånat efter en flottig hamburgare när bakfyllan kastar huvudet fram och tillbaka i våndor? Den idén tog DDB till vara på när de utvecklade midsommarannonsen för McDonalds. Allt vad nyckelhål och nyttighet har kastats i papperskorgen och kvar finns McDonalds kärnverksamhet.
– Vi letar alltid efter den rakaste idén och när den väl trillade dit kände vi alla att det var annonsen vi skulle göra. McDonalds måste kunna erbjuda nya alternativ som till exempel tallriksmodellen, men i grund och botten kommer de flesta till McDonalds för hamburgarna, säger And­reas Dahlqvist cd på DDB.
– Jag tror att McDonalds fortsätter att göra annonser som påminner om den här, målgruppen har ju funnits med hela tiden och är en del av strategin, säger Andreas Dahlqvist.

3 Höstmode barn

Kund: Åhléns Byrå: King

Åhléns har visat sig vara en guldgruva för King och byrån har håvat in lovord för sitt samarbete. I månadens tävling knep de både tredje- och fjärdeplatsen med ”Höstmode barn” respektive strandmode. Barnmodet drog i slutändan det längsta strået och juryn var överens om att man verkligen har hittat målgruppen.
– Antingen så har man barn själv eller så har man varit barn. Det kändes som en självklar idé. Temat tusen möjligheter handlar om att förmedla Åhléns bredd som varuhus och i det här fallet tog vi barnets perspektiv på saker och ting. En väska fungerar även bra som en hink och en lampa kan bli en rolig basketkorg, säger Alexander Elers, ad på King.
Med kampanjen vill man visa på Åhléns bredd, i förs­ta hand är det en modekollektion som visas upp men samtidigt ska publiken förstå att det även finns en hel del andra produkter om man är intresserad.

Se alla bidrag



Lista