Juni-augusti 2008

Forsman & Bodenfors seglade fram som vinnare med sin sexkampanj för Apoteket. Garbergs och Glocalnet nosade på förstaplatsen, men kom till slut tvåa. Grey knep tredjeplatsen för Canal Digital.

Av: Linus Fremin

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Sexkampanj, Apoteket Forsman & Bodenfors
2. Sommarens lägsta sätt att göra slut, Glocalnet Garbergs
3. Myrornas krig, Canal Digital Grey
4. Våld mot barn, Rädda Barnen Lowe Brindfors
5. Tryckfrihetskampanj, Tidningsutgivarna F&B
6. Lite sämre lägen, mycket bättre priser, Netonnet Garbergs
7. Amnesty censurkampanj, Amnesty IK Stockholm
8. Läs GP i sommar, GP Forsman & Bodenfors
9. Äpplet, Göteborgs Auktionshus Hundra Reklambyrå
10. Kontant Amigos, Comviq Forsman & Bodenfors

Printtoppen 2008

1 (3) DDB Stockholm 107
2 (2) Forsman & Bodenfors 35
3 (12) Grey Stockholm 24
4 (4) Lowe Brindfors 22
4 (6) Åkestam Holst 22
6 (7) Storåkers McCann 19
7 (8) Garbergs 14
8 (5) Goss 13
9 (9) ANR BBDO 11
10 (–) Publicis Stockholm 10
11 (1) King 9
12 (–) Sveriges Television 8
13 (18) Jerlov 6
13 (–) Valentin Byhr 6
15 (17) Abby Norm 5
16 (–) IK Stockholm 4
16 (–) Maria Fredriksson & Jonas Ekstrand 4
18 (–) Ester 3
18 (15) Peacock 3
20 (–) Hundra Reklambyrå 2
20 (–) Milk 2

1 Sexkampanj

Kund: Apoteket Byrå: Forsman & Bodenfors

F&B har gjort en strålande uppryckning under hösten i Månadens kampanj. Nu vinner man i print med Apotekets sexleksaker. På ena annonsen är det en Apoteketanställd iförd nätstrumpor som står i fokus. I den andra presenterar man ”tre nya produkter mot huvudvärk” i form av dildoar och vibratorer.
Hur ville ni att folk skulle reagera?
– Att de skulle haja till och tänka ”åh fan, det trodde jag inte om Apoteket”, säger Silla Levin, ad på Forsman & Bodenfors och fortsätter:
– Apoteket har en så pass snäll och präktig image och då passade det här bra med hur vi ville hjälpa till att få dem att kännas mer offensiva och moderna. Det var helt enkelt i linje med ett öppnare och modernare apotek
Hur är det egentligen att marknadsföra sexleksaker?
– Det är ett tacksamt område så klart. I annonsen med benen ville vi leka med den inneboende krock som uppstår mellan Apotekets image som tryggt och rekorderligt och sexleksaker som är något spännande och förbjudet.
Hur hade det känts om Apoteket inte var avsändaren?
– Det hade inte känts på samma sätt. Vi har tittat igenom vad det är för produkter och det är ett bra utbud som vi kan stå för, säger Silla Levin.
Kampanjen har varit framgångsrik, både pr- och försäljningsmässigt. Man har räknat ihop 340 pressklipp om kampanjen och försäljningsmässigt har man sålt 130 procent mer än beräknat. Resultaten har stillat oroliga på Apoteket som har varit osäkra på om sexleksaker är rätt väg .
– Det har varit mycket diskussioner internt på Apoteket om det är rätt eller fel att sälja den här typen av produkter, men de flesta har varit positiva.
Och nu måste de väl vara övertygade när det har gått så bra …
– Ja, speciellt nu när vi vinner Månadens kampanj, haha!

Fakta

Uppdragsgivare: Eva Fernvall och Maria Mårfält
Arbetsgrupp: Leif Sorte och Daniel Smedfors projektledare, Sanna Kander och Patrik Danroth produktionsledare, Silla Levin, Karin Frisell och John Bergdahl ad, Anna Qvennerstedt och Johan Olivero copy, Nina Andersson och Lotta Dolling formgivare, Emelie Gustafsson planner, Agent Bauer: Carl-Johan Paulin och Henrik Bonnevier fotografer.
Mediebyrå: OMD.
Repro: Factory F&B.
Retusch: Woodflower Hill och Mirage.
Original: Factory F&B

2 Lägsta sätt göra slut

Kund: Glocalnet Byrå: Garbergs

Garbergs vann i i somras DN:s Reklamcupen med denna annons för Glocalnet. Nu tar man även hem andraplatsen i Månadens print. I annonsen föreslår man ”sommarens lägsta sätt att göra slut på”. Annonsen blev till under en workshop där uppdraget var att göra annonser på befintliga kunder och koncept. De ordinarie arbetsgrupperna blandades upp för att få nya infallsvinklar och idéer.
– Tillfälliga sommarförbin­delser och ”lågt” var ett bra tema att göra annonser på, säger Henning Wijkmark, copy på Garbergs.
Ni har kört det här konceptet ett tag, vilka har varit utmaningarna med att ta det vidare?
– Styrkan i konceptet är att det är så tacksamt att arbeta med och utveckla. Samlar man allt som har gjorts för Glocalnet ser man att lösningarna är väldigt individuella men samtidigt väldigt enhetliga och tydliga Glocalnet­lösningar, säger Henning Wijkmark och lägger till:
– Det känns fortfarande som det finns väldigt mycket kvar som man kan göra på temat ”lågt”.
Hur kändes det att vinna Reklamcupen?
– Väldigt roligt att möta sig själv i finalen. Och vinna.

Fakta

Uppdragsgivare: Sofia Törnqvisth
Arbetsgrupp: Mattias Dahlqvist, Johan Wilde och Lotta Mårlind ad, Beatrice Sztanska formgivare, Sandra Beijer och Henning Wijkmark copy, Simon Hernadi byråproducent, Malin Åsbrink produktionsledare, ­Matilda Sjunneson illustratör.
Repro: BT

3 Myrornas krig

Kund: Canal Digital Byrå: Grey

Grey kammade hem tredjeplatsen i print med ett bidrag till Dagens Nyheters tävling Reklamcupen. Även där kom de trea med sin annons för Canal Digital. I annonsen ser man en förstoring av myror. En lek med begreppet ”myrornas krig”
– Uppdraget från Canal Digital är att framhäva att man har bäst utbud när det gäller hd-kanaler. Den mest triviala bilden är myrorna och om vi kunde använda det bra så skulle det visa förträffligheten med Canal Digitals hd-kvalitet, säger Rikard Holst, ad på Grey.
I alla kampanjer är det hd-kvaliteten som man har lyft fram då det är den som särskiljer Canal Digital från konkurrenterna. I reklamfilmerna har man visat upp människor som får så bra bildkvalitet att de nästan deltar i tv-världen.
– Vi ville i det här bidraget hitta en annan vinkel på samma problematik, säger Rikard Holst.
– Det är ju så att även om man har en hd-tv så spelar inte det någon roll om man inte har hd-kanaler och Canal Digital har flest på den svenska marknaden med tio stycken.

Fakta

Uppdragsgivare: Tommy Kjellberg
Arbetsgrupp: Carissa Ranelycke produktionsledare, Dan Lorentzon copy, Rikard Holst ad och Douglas Sandor projektledare

Lista