Juni-augusti 2009

Esters kondomkampanj för Lafa möttes av entusiasm och jubel från juryn, trots att några tyckte att bildvalet var lite väl pajigt. Ruths ”Lilla Einstein” för Tekniska museet kom god tvåa följd av DDB:s synvilla för McDonald’s.

Av: Linda Fagerlind

Reslutat denna omgång

1. 100 000 numrerade kondomer, Lafa Ester
2. Lilla Einstein, Tekniska museet Ruth
3. McSalad Shaker (skakannons), McDonald’s DDB Stockholm
4. Eftersända, Dagens Industri Storåkers McCann
5. McSalad Shaker, McDonald’s DDB Stockholm
6. Rädda liv, Suicidprevention i Väst Form Helena Gyllensvärd/Ink Copywriting
7. Rekrytering 2009, Försvarsmakten DDB Stockholm
8. Pärlfiskarna, Folkoperan Lowe Brindfors
8. Annons i Guldäggsboken, Volkswagen DDB Stockholm

Se alla bidrag här

Printtoppen 2008

1 (1) DDB Stockholm 123
2 (3) Lowe Brindfors 57
3 (2) F&B 56
4 (7) Storåkers McCann 48
5 (6) King 33
6 (–) Ruth 25
7 (14) Ester 20
7 (10) Goss 20
7 (5) Åkestam Holst 20
10 (–) Farfar 15
11 (–) Saatchi & Saatchi 11
12 (–) Form Helena Gyllensvärd 5
12 (–) Ink Copywriting 5
14 (–) Le Bureau 4
15 (4) Grey Stockholm 3
15 (–) Waters Widgren TBWA 3

1 Numrerade kondomer

Kund: Lafa Byrå: Ester

Ester lämnade pekpinnarna hemma och tänkte om. Från att prata om hur dåligt man kan må om har struntat i att använda kondom till att göra det till en kul grej. Se vem som använde kondom nummer 1 eller kondom nummer 8421.

Kampanjen, som Ester tog fram åt Lafa (Landstinget före­bygger aids), gick ut på att 100 000 numrerade kondomer delades ut på bland annat, reseterminaler, festivaler och krogar. På varje förpackning fanns en uppmaning att via mejl eller sms berätta om vad som hände med kondomen.

Kampanjen gick under sommaren och målgruppen var unga i åldern 20–30 år.
– Med pekpinnar kommer man sällan någonstans. Uppdraget från Lafa var att hitta ett sätt där det blir roligare att använda kondom, säger Roger Kempe, projektledare på Ester.
– Vi numrerade dem så att varje kondom och ligg blev unikt. När vi tittade på vad som skulle kunna fungera i print så försökte vi hitta situa­tioner där det fanns en tvist.
– Vi gjorde kondomen till lite av en hjälte.

Ni fotade inte själva?
– Nej, det är bilder från Getty Images. Det var en del av idén. Vi ville skoja och kände att bilderna kommunicerade idén jättebra. Kunden gillade det, så då körde vi.

Annonserna har bland annat gått i Metro, Nöjesguiden och QX. Kampanjen var en lokal kampanj i Stockholm, trots det spreds den snabbt.
– Vi fick en viral kampanj som spreds över världen. Den hamnade bland annat på Adcritics topplista och hittade då till bloggare i USA som skrev om kampanjen. De lägger gärna in moralpanik i sina diskussioner vilket var intressant.

Hur har den fungerat i Sverige?
– Den har fått jättebra respons. Kampanjen nådde långt bortom Stockholm och lyckades göra 100 000 numrerade kondomer till lite av en riksangelägenhet. Det har startats många diskussioner och då är kampanjen lyckad sett från kundens perspektiv.

Totalt fick Lafa in mellan 500 till 600 historier och sajten fick under de två månaderna som kampanjen pågick 110 000 unika besökare.

Fakta

Uppdragsgivare: Robert Pantzar, Elin Jacobsson, Anna ChucChu Schindele
Arbetsgrupp: Roger Kempe projektledare, Lotta Mellgren cd/ad, Emma Zetterholm och Daniel Vaccino copywriter, Emil Jonsson och Ulrika Eriksson ad:ar, Dennis Hankvist grafisk formgivare, Emil Couch och Anna Wennerström produktionsledare


2 Lilla Einstein

Kund: Tekniska museet Byrå: Ruth

Ruth plockade nyligen hem Reklamcupen med sin annons ”Lilla Einstein” för Tekniska museet. Nu tar de en andraplats i Månadens print med annonsen där en liten flicka härmar Einstein. Bilden där hon räcker ut tungan likt den klassiska bilden av Albert Einstein charmade stora delar av juryn. Och de höga poängen fick annonsen främst för den perfekta castingen.
– Till skillnad från ettan vinner denna på sitt utomordentliga utförande. Fotot, modellen – det är perfekt och gör att jag struntar i att original-Einsteinbilden har använts till leda i olika sammanhang, säger Karin Frisell, ad på Forsman & Bodenfors.

Temat för sommarkampanjen var små genier och fokus låg på att intressera barn och ungdomar för teknik och locka dem till museet. Enligt Ruth var målet att visa att Tekniska museet är mer än bara underhållning för stunden.

Kampanjen har förutom print även synts på bussar i Stockholmsregionen.

Fakta

Uppdragsgivare: Ulrika Forsberg
Arbetsgrupp: Jenny Berg och Per Forssberg ad/copy, Mattias Brandt projektledare, Camilla Berg original, Ninna Lakso produktionsledare


3 McSalad Shaker

Kund: McDonald’s Byrå: DDB Stockholm

Skaka på huvudet och se texten som göms under de gröna ränderna i annonsen. Så kan man beskriva idén från DDB och kunden McDonald’s. Annonsen gjordes för den nya salladen McSalad Shaker och bygger på en optisk illusion.

Tilltaget fångade juryns uppmärksamhet och gav bidraget en tredjeplacering. Lekfull, rolig och småcharmig, var juryns omdömen. Eller som Magnus Tengby, creative director på Valentin & Byhr, uttryckte det.
– Den kreativa lekstugan för McDonald’s fortsätter. Jag är imponerad. Mest av kunden men väldigt mycket av DDB också.

Annonsen ser från början mest ut som en enbart grönvitrandig annons för McDonald’s. Längst ner i vänstra hörnan står dock texten ”skaka”. När man skakar den fram och tillbaka i sidled så framträder texten där det står McSalad Shaker. Annonsen är en lek med produkten som ska skakas innan den äts.

Enligt Tove Eriksen Hillblom, copy på DDB, var tanken att göra en annons som man kan interagera med och som upplevs lite rolig.

Fakta

Uppdragsgivare: Johan Kvist
Arbetsgrupp: Andreas Dahlqvist cd, Simon Higby ad, Tove Eriksen Hillblom copy, Johan Östlund kundansvarig, Johan Ekelund och Daniel Sundin produktionsledare, Pärmartin Jonsson originalare

Se alla bidrag här



Lista