Juni-Juli Augusti 2006

Över hundra bidrag tävlade i Månadens print för juni, juli och augusti. Sexton lyckades gå vidare till en andra omgång där topp tio röstades fram. Vann gjorde Lowe Brindfors kampanj för Coop Medmera-kortet, tätt följt av Forsmans utlandskampanj för Tele 2 och Åkestams retuschkampanj för Mods.

Av: Maria Lindholm

Tio-i-topp jun-jul-aug

1. Personifierade kort
Coop Medmera/Lowe Brindfors
2. Nya Tele 2 Utland
Tele 2/Forsman & Bodenfors
3. Retusch in i minsta detalj
Mods Graphic Studio/Åkestam Holst
4. Storhandling
Coop Extra/Lowe Brindfors
5. Hur mycket är förskönat?
Dagens Nyheter/Garbergs
5. &-kampanj
GP/Forsman & Bodenfors
7. Sommarkampanj
Strömma kanalbolag/Abby Norm
8. Koll, byta bostad
Koll.se/Gos s
9. Ser du världen som världen ser dig?
Dagens Nyheter/Garbergs
10. Barnens perspektiv
Gröna Lund/Åkestam Holst

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 74
2. Åkestam Holst 52
3. Lowe Brindfors 43
4. Saatchi & Saatchi 38
5. DDB Stockholm 18
5. Storåkers McCann 18
7. King 17
8. Garbergs 14
8. SWE 14
10. Leo Burnett 11

1 EGna kort charmade juryn

KUND: coop medmera BYRÅ: lowe brindfor

Lowe Brindfors jobbar med hela Coop på övergripande varumärkes-nivå. Några below the line-uppdrag ligger hos andra byråer, men alla delar av Medmerakortet ligger hos Brindfors. I den vinnande kampanjen lanseras tjänsten att innehavarna av Coops Medmerakort själva kan välja bilder.

– Vårt uppdrag från Coop var att kommunicera att man nu kan skapa sitt eget Medmerakort. Idén är enkel, att man kan personifiera sitt kort med det motiv man tycker är bäst. I annonserna syns vanliga människor som ger utlopp för sin konstnärlighet på det här sättet, säger ad Alexander Fredlund .

Karaktärerna i reklamen uttrycker sig tungsint men resultatet är gulliga plastkort med kattungar och trädgårds- tomtar. Bland texterna finns exempelvis "Jag ville låta mitt kort förmedla en slags progressiv ångest. Liv/död, varmt/kallt, hund/katt. Lars Roland Johansson, Vetlanda". Personen är avbildad i svartvitt, kortet i färg och med avsändaren "Det bor en liten konstnär i oss alla. Skapa ditt eget MedMerakort på www.coopmedmera.se".

Personerna som citeras i kampanjen är fiktiva.

Juryn tyckte att kampanjen var ofolklig för en folklig kund, i positiv mening, och att den behandlade kunderna på ett intelligent sätt. Kampanjen gick i vecka 32 och 33, både utomhus i Stockholm och i dagspress.

– Det här är en Stockholmskampanj och ett första steg i lanseringen. Sedan kommer tjänsten att lanseras i hela landet vecka 38 och 39, men då med en butikskampanj, säger Maria Lundvall , projektledare.

Coop är en stor reklamköpare, men just för Medmerakortet gör man få större kampanjer.
– Men självklart löpande crm-aktiviteter och i reklam i butik, säger Maria Lundvall.

Uppdragsgivare: Lena Grönwall
Arbetsgrupp: Alexander Fredlund ad, Kalle Håkansson copywriter, Maria Lundvall projektledare, Stina Grundsell produktionsledare, Mimmi Wägert originalare, Thomas Klementsson fotograf, Jenny Gedda, art buyer


2 En hyllning till kioskägarna

KUND: tele 2 BYRÅ: forsman & bodenfors

Forsman & Bodenfors mms-kampanj för Tele 2 vann majomgången av Månadens print. Nu var byrån bara två poäng från förstaplatsen med lanseringen av Tele 2:s utlandsabonnemang. Manéret liknar de handskrivna skyltar som ofta hänger utanför kiosker och säljer telefonkort till utlandet.

– Det här är vår hyllning till dem, på ett varmt och positivt sätt. Sådana här produkter marknadsförs ofta inte så brett utan det är upp till enskilda kiosker, säger Jerk Zander , produktionsledare.

– Det var viktigt för oss att hålla det korrekt och inte larva bort det. Vi var noga med stavningen. Vi var ute och fotograferade jättemånga exempel på sådan här reklam innan, för att se hur det verkligen såg ut, och det slog oss att även om de är hemsnickrade så är de oftast korrekta och rättstavade, fortsätter han.

Juryn var inte helt enig om kampanjens storhet även om majoriteten ansåg att den definitivt gjorde sitt jobb. Utlandskampanjen säljer ett särskilt, utlands abonnemang som har extra förmånliga taxor till andra länder.

– Kampanjen gick utomhus, webb och i print från slutet av maj till början av juli. Vi annonserade också i flera minoritetsmedier eftersom vi pekade på särskilda länder som det är billigare att ringa till. säger Jerk Zander.

Uppdragsgivare: Lena Andersson
Arbetsgrupp: Erik Sollenberg kundansvarig/projektledare, Martin Johansson och Jerk Zander produktionsledare, Kim Cramer ad, Martin Ringqvist copy, Lars Johansson formgivare.
Mediebyrå: Starcom.
Repro: Factory, original Lena Ivarsson


3 Retusch för art directors

KUND: mods graphic studio BYRÅ: åkestam holst

Åkestam Holst samarbetar med Mods Graphic Studio både som samarbetspartner och som deras reklambyrå. Hittills har samarbetet renderat ett silverägg och ett guldlejon i Cannes. Juryn tyckte Modsjobbet var vackert och roligt, några påpekade att den var skicklig och relevant tävlingsreklam.

– Vet inte vad man ska säga om det. Om man gör bra kreativ reklam som ger ringar på vattnet och priser, så ger det extra publicitet och mer utrymme. Men det är ingen målbild, säger ad Jesper Holst.

– Mods är inget stort uppdrag men vi får ersättning för det. Vi har ett jätteförtroende för dem, fortsätter han.

Tidigare kampanjer är annonsuppslag med George W Bush och påven i retuscherad form, och ad-utskicket med retuscherade bilder på reklamare.

– Målgruppen för den här kampanjen är art director. Vi vill visa hur kompetenta Mods är och det visar de inte minst i den här kampanjen in i minsta detalj. Det är en utmaning att göra reklam för krävande branschkolleger, säger Jesper Holst.

Uppdragsgivare: Janne Eriksson.
Arbetsgrupp: Johan Söderberg, ad, Jesper Holst, ad, Lars Holthe, ad, Agneta Oppenheim, produktionsledare

Resumé: Juni Juli Augusti 2006



Lista