Maj 2006

Vårens sista Månadens print samlade
rekordmånga bidrag. Vinnaren i den mycket starka omgången är Forsman & Bodenfors mms-kampanj för Tele 2. Polarpriset, signerad Storåkers, knep andraplatsen och god trea blev Saatchi & Saatchis Fujifilm.

Dela sidan:

Tio-i-topp Maj

1. Mms i stan
Tele 2/Forsman & Bodenfors
2. Skrikande damer
Polarpriset/Storåkers McCann
3. Candlelight dinner
Fujifilm/Saatchi & Saatchi
4. Kalendern
Hela Pharma/Saatchi & Saatchi< br />5. Post-it
Stroke riksförb./Saatchi & Saatchi
6. Royal
RFSU/King
7. Våröppet
Gröna Lund/Åkestam Holst
8. Fender elgitarrer
Fender/Valentin Byhr
9. Wasa Sandwich
Wasabröd/Forsman & Bodenfors
10 . Dags för en förändring?
Beckers/Åkestam Holst

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 59
2. Åkestam Holst 43
3. Saatchi & Saatchi 38
4. Lowe Brindfors 26
5. DDB Stockholm 18
5. Storåkers McCann 18
7. King 17
8. SWE 14
9. Leo Burnett 11
10. Garbergs 6
10. Goss 6
10. Waters Widgren 6

1 Töntigt mms-manér gav tydlighet och enkelhet

KUND: tele 2 BYRÅ: forsman & bodenfors

Tele 2-kampanjen "Mms i stan" blev en tydlig vinnare i majomgången av Månadens print, där kampen ändå var hård mellan de sex första bidragen på topplistan. Juryn berömde den för sin enkelhet och tydlighet och också manéret med de gamla vykorten, där man har låtit det se lite töntigt ut i stället för att göra en uppdaterad tuffare variant. I de olika enheterna syns "klassiska" vykortshälsningar, som en hamster som håller fram en tårta och texten "Grattis", en bild på en kattunge och rubriken "Saknar dig" och en svart och en vit häst bredvid varandra med texten "Jag gillar dig".
– Briefen var att vi lanserade ett nytt abonnemang där man kan skicka mms för noll kronor. Samtidigt ville vi sätta i gång trafiken med mms, berättar Lena Andersson , reklamchef på Tele 2.

Kampanjen gick stort i utomhus nationellt, men också i print i Metro och som banner på nätet.
– Den tog för sig väldigt bra, den syntes verkligen. Byrån fick fram budskapet på ett härligt sätt som väckte känslor, säger Lena Andersson, som också säger att hon själv fotat av och skickat flera av hälsningarna. Tele 2 har tre olika huvudtyper av abonnemang, kompisabonnemanget går ut på att man mms:ar och ringer gratis till alla som har samma abonnemang.

Forsman & Bodenfors har jobbat tillsammans med Tele 2 sedan slutet av 90-talet, mest kända greppen har varit filmerna med store och lille Bill, som också har utmärkt sig i Månadens kampanj många gånger. Senaste filmer som har sänts var de med lille Bill som Rocky. Lena Andersson vill inte avslöja något men säger att det kan vara så att nya filmer för Tele 2 är på gång inom en snar framtid.

Uppdragsgivare: Lena Andersson
Arbetsgrupp: Erik Sollenberg kundansvarig och projektledare, Jerk Zander produktionsledare, Martin Johansson produktionsledare, Kim Cramer ad, Martin Ringqvist copywriter, Oscar Askelöf copywriter, Lars Johansson formgivare
Repro: Factory F&B


2 skrikande damer lyfte musikpris

KUND: polarpriset BYRÅ: storåkers mccann

Storåkers McCanns kampanj för Polarprisets utdelning gick hem hos juryn De tyckte alla att den var tydlig och tacksam, även om flera påpekade att det mer kändes som om det handlade om Beatles än Led Zeppelin. Storåkers gjorde också en kampanj för Polarprisets tillkänna-givande av vinnarna i höstas, som också utmärkte sig i Månadens print. Då visade man dirigenthänder med nitarmband. Skrikande dam-kampanjen har gått nästan enbart i Stockholm, men en liten del i Malmö. Förutom printen som har gått som annons i kvällspress.

– Kampanjen ska stärka varumärket Polarpriset och väcka intresse för programmet. Det gick jättebra, det har varit mycket snack och uppmärksamhet i år, berättar Emma Hägglund , projektledare för Polarpriset på Storåkers.

Uppdraget sträckte sig egentligen över ett år och en utdelning, men nu kommer Storåkers att jobba med Polarpriset ett år till.
– De är också ute efter ett mer långsiktigt samarbete. Från början var det inte så mycket reklam som program, vepor och liknande, sedan har det blivit mer på vårt initiativ, säger Emma Hägglund. Med kampanjen gjordes också två filmer. Vad Led Zeppelin-medlemmarna tyckte om kampanjen vet hon inte.
– Men jag fick höra att managementet gillade den.

Uppdragsgivare: Kim Pettersson
Arbetsgrupp: Michael Storåkers kundansvarig, Emma Hägglund projektledare, Emma Olsson produktionsledare, Henric Almqvist ad, Mia Cederberg copywriter, Monica Hultén copywriter, Karin Laurell grafisk formgivare och original


3 blixtlös aftonvard slog an

KUND: fujifilm BYRÅ: saatchi & saatchi

För att kommunicera att nya kameran "Fuji Finepix F11" är så ljuskänslig att man inte behöver använda blixt, har Saatchi & Saatchi gjort en serie annonser där man visar hur en "candlelight dinner" först ser ut fotograferad med och utan blixt, och sedan med den nya Fujikameran. Juryn tyckte den hade stor igenkänningsfaktor, även om man dividerade huruvida det var nödvändigt att lägga alla bilder efter varandra på helsidor, eller om man lika gärna kunde lägga dem efter varandra på samma sida. Saatchi har dock använt båda lösningarna.
– Kampanjen har gått i fackpress riktad mot fotofackhandlare och kommer i höst gå i konsumentpress, berättar Jonas Björlin , projektledare på Saatchi & Saatchi.

Fujifilm är en liten kund för Saatchi, men de köper mycket kreativ reklam, vilket bland annat har gjort att Saatchi förra året hamnade på prispallen med en annons för en annan Fujikamera, där man visade en mängd olika fototillfällen i en och samma bild. "Candlelight dinner" är dock inte fotograferad med kameran som annonsen säljer.
– Nej, den är inte tagen med kameran, men hur många kameraannonser är tagna med kameran de säljer? Inte många, konstaterar Jonas Björlin.

För Saatchi & Saatchi blev det en bra omgång som tog hem tredje-, fjärde- och femteplatsen, alla bidrag med bara någon poäng som skilde dem åt.

Uppdragsgivare: Helena Olin
Arbetsgrupp: Saatchi & Saatchi

Alla bidrag



Lista