Maj 2007

Åkestam Holsts ”Täppta ord” för Nezeril, Garbergs ”Pengastaplar” för Skandia Link och Kings ”Katträddning” för Åhléns var de tre vinnarna i säsongens sista Månadens print. Totalt för våren toppar King med 51 poäng

Claes de Faire

Tio-i-topp/print Maj

1) Astra Zeneca/”Täppta ord”
Åkestam Holst
2) Skandia Link/”Staplar”
Garbergs
3) Åhléns/”Katten”
King
4) Röda korset/”Rädda mammorna”
Peacock
5) Ung företagsamhet/”UF – Unika affärsidéer”
DDB
6) Mer/”Hångelkampanjen”
Storåkers
7) McDonalds/”Crew image”
DDB
8) Colorama/”Rum i 3D”
Goss
9) Telia Sonera/”Fotboll när du vill”
Storåkers
10) NK/”Mors dag”
Lowe BrindforsSe alla bidrag

Täppta ord

Uppdragsgivare: Anna Persson
Arbetsgrupp: Fredrik Josefsson, Lars Holthe och Johan Baettig art director/copywriter, Kenna Magnusson och Marcus Wallander ad-assistenter, Helena Holmberg produktionsledare, Kenneth Adenskog och Kjell Månsson projektledare, Olov Öqvist originalare

1 täppta ord hyllas av juryn

KUND: Astra Zeneca/nezeril BYRÅ: Åkestam Holst

Åkestam Holst hade ett tydligt strategiskt vägval att göra när den nya reklamen för Nezeril skulle tas fram. Antingen fortsätta att göra ”Nezerileffekten” eller också något helt annat. Man valde det senare och det hyllade juryn.
Att få konsumenten att uttala copyn och göra det på det sättet att man själv skapar en känsla av hur det känns att vara förkyld är svårt. När Åkestam Holst valde att skriva ut ord som får en helt annan betydelse om man är förkyld blev succén ett faktum.
– Den är underbar eftersom det är en så enkel och klockren idé, säger Helena Holmberg, produktionsledare på Åkestam Holst.
Men kampanjen var bara en övergång mellan koncept och en signal om att vi inte kommer att få se någon mer kampanj av ”Nezerileffekten”.
– Nu har vi brutit upp det gamla konceptet kring Nezerileffekten och än så länge har vi inget nytt. Kampanjen förklarar inget koncept utan visar bara det positiva kring Nezeril och hur det känns att vara täppt i näsan, säger ad Johan Baettig.
Men oavsett vilket koncept som kommer efter ”Nezerileffekten” så har annonsen tagits väl emot och pryder dessutom en vägg på Astra Zeneca.
– De har den som affisch på Astra Zeneca och skrattar åt den varje dag, säger Johan Baettig.
Var kampanjen svår att sälja in?
– Nej, det var den inte.
Nezeril har varit en kund hos Åkestam Holst i ungefär fyra år. Ingen kampanj finns i dagsläget inplanerad för Nezeril men man utesluter inte att konceptet ”täppt i näsa” kan komma att permanentas.
– Det kan man nog göra. Vi tror att man kan dra det här ganska långt.
Hur skulle det kunna se ut?
– Det skulle kunna vara ett korsord där man på något sätt visar ordet på täppt-näsiskan hela tiden och sedan ska man skriva ut ordet rätt, säger Johan Baettig.

Staplar

Uppdragsgivare: Eva Ternström
Arbetsgrupp: Jöns Hellsing copywriter, Mattias Dahlqvist ad, Peter Westling projektledare, Anna Ohlsson produktionsledare, Roger Blomqvist originalare

2 skandias medieval imponerar

KUND: skandia link BYRÅ: garbergs

I briefen från Skandia Link skulle Garbergs fundera hur man skulle kommunicera ut att rätt fondförvaltning kan ge upp till 1,7 miljoner mer i pension. Staplar blev lösning. Själva beskriver man kampanjen ”som med olikfärgade staplar som signum tagit för sig hela vägen från tunnelbanan, via dagspress och webb ner till säljfrämjande broschyrer och godisställ”.
Framför allt är det medievalet som har imponerat på juryn, bästa exemplet är när man inte fullt ut utnyttjar annonsplatsen i tunnelbanan för att illustrera skillnaden mellan fondförvaltandet.
– Vi tyckte vi använde mediet på bästa möjliga sätt eftersom vi inte utnyttjade ytan fullt ut. De fem staplarna illust­rerades bra i tunnelbanan, säger Peter Westling, projektledare på Garbergs.
Men Garbergs använde andra platser att kommunicera ut skillnaden på.
– Kampanjen gjordes på en väldigt många olika sätt, bland annat en vepa utanför deras kontor på Sveavägen i Stockholm, de här staplarna illustrerar det här på bästa möjliga sätt, säger Peter Westling. Kampanjen kommer att följas upp till hösten.

katten

Uppdragsgivare: Ylva Bergkvist och Titti Bratt
Arbetsgrupp: Hedvig Hagwall Bruckner och Pontus Ekström copywriter, Alex Elers och Helena Redman ad, Lina Söderqvist projektledare, Ylva Abrahamsson produktionsledare

3 KIngs Rädda katt på pallen

KUND: åhléns BYRÅ: king

Kings kattkampanj för Åhléns prisas med en tredjeplacering – en livrädd katt sitter fast i ett träd och ska hämtas ned med hjälp av olika Åhlénsprodukter.
Med payoffen ”Tusen möjligheter” får King inför varje kampanj givna produkter från Åhléns som de vill kommunicera ut.
– Utmaningen låg i att hitta en annorlunda situation där en ljuslykta, kylväska, kuddar och en trädgårdsstol kommer till användning och som dramatiserar ”Tusen möjligheter”. Eftersom kampanjen främst skulle gå på pelare ville vi också hitta en bildlösning som passade det stående formatet, säger Helena Redman.
Men om en fast miljö där innehållet beror på vilka produkter som ska kommuniceras ut kommer att bestå vet man i dag inte på King.
– Jag tror att folk gillar kattkampanjen för att det är en tydlig och enkel idé och anpassat för mediet. Vi fortsätter ju också hela tiden att jobba med konceptet ”Tusen möjligheter” för Åhlens i allt vi gör, säger Helena Redman.
Nästa kampanj för Åhlens kommer ut i augusti.

Se alla bidrag



Lista