Maj 2008

Vem ska slå DDB Stockholm i print? Tydligen ingen verkar det som. De tog hand om både första- och andraplatsen i majomgången av Månadens print. Trea kom Sveriges Television med en inhousekampanj.

Av: Linus Fremin

Resultat denna omgång

1. McDrive, McDonalds DDB Stockholm
2. Skoda Greenline, Skoda DDB Stockholm
3. Play Rapport i tv-tablån, Sv eriges Television SVT
4. Originalet, McDonalds DDB Stockholm
5. Bröllop, alkohol och hälsa, Systembolaget F&B
6. Flickan under gatan, Pocket Shop Abby Norm
7. Muren, Telia Storåkers McCann
8. Sjöjungfrun, Forum Ester
9. Smaskrill i tomrumssås, Abba Seafoo d Goss
10. Ovanligt stora fotbollsupplevelser, Pause Ljud & Bild Åkestam HolstSe alla bidrag

Printtoppen 2008

1 (3) DDB Stockholm 107
2 (6) Åkestam Holst 22
3 (7) Storåkers McCann19
4 (12) Grey Stockholm 16
5 (2) Forsman & Bodenfors 15
5 (4) Lowe Brindfors 15
7 (5) Goss 13
8 (9) ANR BBDO 11
9 (–) Publicis Stockholm 10
10 (1) King 9
11 (–) Sveriges Television 8
12 (18) Jerlov 6
12 (–) Valentin Byhr 6
14 (17) Abby Norm 5
15 (–) Maria Fredriksson & Jonas Ekstrand 4
16 (–) Ester 3
16 (15) Peacock 3
18 (–) Milk 2
19 (–) Jung von Matt1
19 (–) Wesc 1

1 McDrive

Kund: McDonalds Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm är tjatigt nog vinnare, igen. Nu är de uppe i sammanlagt två guld, fyra silver och två brons i Print. Ett svårslaget facit, och då är vi bara halvvägs in i 2008 års omgång. Det kan tyckas att DDB Stockholm inte gör några fel, men de tog ingen trippel den här gången i alla fall. Den vinnande annonsen i majomgången var för McDriverestaurangerna runtom i Sverige.
– Precis som DDB Stockholms andra kampanjer för McDonalds lyfter det här McDrive från något sunkigt till något bättre, säger Alexander Fredlund i juryn.
Syftet är att påminna föräldrar om att McDonalds är ett bra alternativ när man är på resande fot, och även ett svar på världens kanske vanligaste bilfråga. Annonsen består nämligen av en karta där meningen ”Är vi där snart?” och där McDrive ska funka som en efterlängtad rastplats.
– Vi dramatiserade ett tema som alla barnfamiljer känner igen, säger Fredrik Simonsson, copy på DDB Stockholm.
Antalet ”Är vi framme snart?” på kartan är för många att räkna och juryn var lyrisk över det gedigna utförandet.
Den är väldigt detaljrik, mycket jobb?
– Det var oerhört pilligt. Som tur är finns Daniel och PM här, de älskar sådant här.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Folk tycker den är bra. Det ska vi fira med att ta en hamburgare i bilen.
Varför just barntemat?
– Snarare är det vuxentema, då det endast är vuxna som förstår poängen.
Ni har vunnit multum i print, vad är er hemlighet egentligen?
– Duktiga människor och stenhårt jobb, 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, säger Fredrik Simonsson.

Fakta

Uppdragsgivare: Olli Kilpi
Arbetsgrupp: Fredrik Simonsson copy, Magnus Jakobsson ad, Andreas Dahlqvist cd, Daniel Liljas och Pärmartin Jonsson grafiska formgivare, Pelle Josephson kundansvarig och Åsa Hallberg produktionsledare

2 Skoda Greenline

Kund: Skoda Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm och Skoda har visat sig vara en lyckad kombination. I förra omgången vann de Månadens print. Nu kommer de tvåa med en miljökampanj för bilmärket.
– Bra koncept där alla enheter har varit bra i sig, oavsett kanal. Den här printlösningen är inget undantag. Min favorit, säger Martin Stadhammar i juryn om bidraget.
Annonsen består av en storyboard för en flashig reklamfilm som ska filmas i Sydafrika. Men poängen är att filmen inte ska göras, för att spara på miljön.
– Precis som med reklamfilmen så har vi velat göra en miljökampanj som i sig tänkte på miljön. Vi ville i själva tillverkandet använda så lite energi som möjligt, säger Lennart Claesson, ad på DDB Stockholm.
– Oftast när man ska göra en miljökampanj handlar det om biltullar eller djur och natur. Vi ville hitta en annan ingångsvinkel.
Energisparandet genomsyrar alla delar av kampanjen för Skoda. Man har kunnat ladda ner en skärmsläckare för att spara energi från Skodas webbplats. Utomhusannonserna har gjorts i självlysande färg, så när det blir mörkt behövs det ingen lampa som lyser upp annonsen.

Fakta

Uppdragsgivare: Lina Gooch
Arbetsgrupp: Andreas Dahlqvist cd, Lennart Claesson ad, Stefan Gustafsson copy, Pelle Josephson projektledare, Cattis Håkansson produktionsledare och Patrik Oscarsson originalare

3 Play Rapport tv-tablå

Kund: SVT Byrå: SVT

SVT tog hand om tredjeplatsen och om­intetgjorde därmed en trippel för DDB Stockholm. SVT vann bronset för sin enkla annons för sin webbtjänst Play Rapport där syftet var att visa att man sänder nyhetssändningar dygnet runt.
– Enkel och tydlig. Den gör sitt jobb. Kul att det var en inhousebyrå, sa Pontus Thorén i juryn om bidraget.
Play Rapport var SVT:s storsatsning för nyheter på webben. Man lockade tillbaka Claes Elfsberg som huvudankare och när den officiella premiären för Play Rapport ägde rum presenterades den nya nyhetskanalen på storbildsskärmar i Kungsträdgården i Stockholm.
För någon månad sedan dök plötsligt nyhetsankaret Claes Elfsberg upp på en bergvägg i Falu koppargruva. Det hela var ett ”gerillaevent” i samarbete med reklam­byrån 180 Amsterdam.
– Vi projicerade Play Rapport i gruvan just för att visa att det är en kanal med nyheter när du vill, var du vill, har Play Rapports projektledare Hanna Larsson tidigare sagt till Resumé.

Fakta

Uppdragsgivare: Fredrik Widén
Arbetsgrupp: Sveriges Television och 180 Amsterdam

Se alla bidrag

Månadens print presenteras i samarbete med:



Lista