Maj 2009

Åkestam Holst tar sin första vinst i år med sin spelvänliga annons för Pause Ljud & Bild. Lowe Brindfors kommer på andraplats för sitt somriga bidrag för Looftlighter. Trea kommer DDB Stockholm för sin utvecklade Skodakampanj.

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Ovanligt stor spelupplevelse, Pause Ljud & Bild Åkestam Holst
2. Den svenska sommaren, Looftlighter Lowe Brindfors
3. Inside out, Skoda DDB Stockholm
4. Kombinera flyg och tåg, SJ King
5. Har du det som krävs, Försv arsmakten DDB Stockholm
6. Slurp, McDonald’s DDB Stockholm
7. Vi utbildar för verkligheten, SJ Service Academy King
8. Mustaschkampen, Cancerfonden WatersWidgren\TBWA
9. Hur länge är lagom för dig, Svenska Spel Garbergs
10. SAAB:s fortsättning följer, SAAB Lowe Brindfors

Se alla bidrag här

Printtoppen 2009

1 (1) DDB Stockholm 98
2 (2) F&B 56
3 (3) Lowe Brindfors 54
4 (7) Storåkers McCann 41
5 (6) King 33
6 (10) Goss 20
6 (5) Åkestam Holst 20
8 (–) Farfar 15
9 (–) Saatchi & Saatchi 11
10 (–) Ruth 10

1 Stor spelupplevelse

Kund: Pause Ljud & Bild Byrå: Åkestam Holst

Ett legendariskt spel. Världspremiär. Visad i en svensk hifi-butik på världens största rgb led-tv med ett högtalarsystem värt 500 000 kronor. Det är bakgrunden till Åkestam Holsts vinnarkampanj för hifi­butiken Pause Ljud & Bild och spelet ”Bionic commando”.
– Vi samarbetade med spelutvecklaren Grin som skulle släppa ett nytt spel och tyckte det skulle vara coolt att ha premiären på Pause, säger Adam Reuterskiöld, copy på Åkestam Holst.
– Spelare ser sig som kids men de är allt annat än kids, medelåldern är säkert runt 35 år. De har i själva verket mycket pengar att lägga på spel och tv och teknik.
”Bionic commando” är ett klassiskt plattformsspel från 1988 som nu har fått sin uppföljare. I spelet är man Nathan Spencer, en hemlig agent i den fiktiva staden Ascension City, som blir förråd av sin egen regering och sätts falskt anklagad i fängelse. Åkestam Holsts annons är utformad som en klassisk walkthrough till spelet, alltså en fuskguide i hur man kommer vidare i spelet.
– Det är en nischad annons riktad mot en väldigt stor målgrupp, som folk tror bara består av finniga tonåringar, men som är betydligt bredare än så. Vi ville prata med dem på ett sätt som de förstår, men som inte andra gör, säger Adam Reuterskiöld.
– Den gick i DN och jag tror inte min mamma fattade så mycket av den, och det var inte meningen heller.
Hur gick det på premiären då?
– Det var folk i alla åldrar. Bland annat en kille som hade byggt sin egen ”Bionic Commando”-arm.
Vad tyckte Pause om evenemanget?
– Det var ju fullt hus så de är jättenöjda. De förstod att spelpubliken inte bara är finniga tonåringar, utan snarare äldre med mycket pengar att lägga på hifi.

Fakta

Uppdragsgivare: Fredrik Hjelmqvist
Arbetsgrupp: Åke Stamholst


2 Svenska sommaren

Kund: Looftlighter Byrå: Lowe Brindfors

Den ser ut som en plattång, men akta ditt hår. Den tänder eld på det inom fem minuter. För Looftlighter är ingen plattång, man använder den för att tända sin grill. Looftlighter var uppdragsgivaren i JCDecaux tävling Ute 2009 där just detta bidrag från Lowe Brindfors vann.
– Vi satsade på att dramatisera den vikigaste fördelen med Looftlightern vilket vi bedömde var snabbheten. Så vi tänkte snabbhet ihop med en insikt om svenska folkets relation till sommargrillning. Jag hoppas och tror att det var insikten som gjorde att folk gillade vårt bidrag, säger Emmeli Österdahl, ad på Lowe Brindfors.
Hur var det att veta att alla andra gjorde reklam för samma kund, prestationsångest?
– Ha ha. Inte mer än vanligt. Men det kändes som att risken fanns att man skulle stöta på samma idéer med tanke på att det är en unik produkt, vilket också visade sig i bidragen, säger Emmeli Österdahl.
– Vi blev förvånade när vi såg de andras bidrag och insåg hur många av de andra idéerna som vi hade skissat ut närmast identiskt. Tur att vi satsade på den idén vi gjorde.

Fakta

Uppdragsgivare: Richard Looft
Arbetsgrupp: Julia Stenius och Emmeli Österdahl ad, Martin Ericson copy, Rasmus Rantil projektledare, Karl Wikström planner, Jörgen Sverin original och Richard Dymling repro


3 Inside out

Kund: Skoda Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm försöker visa att det inte bara är utsidan som räknas. Det finns något vackert på insidan av oss alla. Och i bilarna också. DDB vinner för sin kampanj för Skoda där de i film och print har vänt en bil ut och in.
Vad ville ni kommunicera?
– Att bilen är välutrustad och bra både på in- och ut­sidan, säger Lennart Claesson, ad på DDB Stockholm.
Hur fan kom ni på att vända bilen ut och in?
– Hur visar man annars insidan?
Enligt Andreas Dahlqvist, cd på DDB, handlar det om att visa upp hur mycket som ingår i Octavians grundutrustning.
– Tidigare har vi kommunicerat att de är välbyggda till ett bra pris. Den här gången utnyttjar vi det faktum att alla Skodabilar är välutrustade redan från början.
Hur gick det till rent praktiskt att göra om bilen?
- Vi lät ett par customkillar göra det. På riktigt. Det tog tre veckor. Och nu är bilen på turné genom Sverige, det är ett jäkla ståhej, säger Lennart Claesson.

Fakta

Uppdragsgivare: Åse Lindberg
Arbetsgrupp: Lennart Claesson och Fredrik Simonsson ad, Stefan Gustafsson och Magnus Jakobsson copy, Pelle Josephson projektledare, Cattis Håkansson produktionsledare, Patrik Oscarsson original, Gösta Reiland fotograf.

Se alla bidrag här



Lista