Maj 2013

F& B valde den enkla vägen och vann med sin retroinspirerade annons för Västtrafik. Silvret knep SWE med Bromma­ Blocks och Metros inhousebyrås kampanj "Föräldralösa" med SOS Barnbyar tog också en pallplats.


Andreas Rågsjö Thorell


1 West Pride 2013
Kund: Västtrafik Byrå: Forsman & BodenforsInför West Pride i Göteborg mellan den 20 maj och den 2 juni var Västtrafik en av festivalens sponsorer. När Forsman & Bodenfors fick uppdraget att kasta ljus över partnerskapet i våras riktade man blickarna bakåt – mot 1900-talets mitt och printannonsernas gyllene era.
I den stilrena, bildburna annonsen har arbetsgruppen ritat om Göteborgs spårvagnskarta och låtit linjerna förena sig till den regnbågsfärgade Prideflaggan.

– Idén i sig är oerhört simpel. Och det handlar om att göra utförandet så enkelt som möjligt. Jag tror inte annonsen hade fungerat om vi försökt krångla till det. Det går int e att göra på så många sätt utifrån den ursprungliga idén, säger Anders Hegerfors, ­copywriter på Forsman & Bodenfors.

Det var just den diskreta enkelheten och minimalistiska budskapet som printjuryn föll för. Den enda copytext som rymdes i annonsen var "Stolt partner till West Pride 2013".

– Copyn kanske inte är den mest avancerade som jag har gjort och jag kan inte heller ta åt mig äran för formen. Men det är en idé jag kan vara stolt över att vara med att utföra. Den gör sitt jobb, säger Anders Hegerfors.
Forsman & Bodenfors tog utgångspunkt i det faktiska spårvägsnätet, men anpassade mönstren så att den knyter an till festivalen

– Siffrorna är identiska för spårvagnsnätet. Så fast vi har ritat om nätet blir annonsen relevant för användaren, säger Anders Hegerfors.

Så tyckte juryn Love Bing (kratör, Granath Havas):
"Jag gillar att de inte slår på stora trumman. Briljant koppling till produkten"

Emil Jonsson, art director Honesty
En smart annons, gillar enkelheten/relevansen mellan färgerna och spårvagnsnätet

Emil Frid, art director Abby Norm:
En smart statement. Sponsring signalerar ett statement som man gillar

Åsa Klarén, Ord & Bild
En tydlig, charmig och smart annons med bra grundidé.

 

Fakta Arbetsgrupp: Greger Andersson projektledare, Jenny Edvardsson produktionsledare, Staffan Forsman, Lars Jansson & Ferhat Deniz Fors ad:ar, Anders Hegerfors copy, Hanna Westberg formgivare och designer, F&B Factory repro/original


2 Sommarkampanj
Kund: Bromma Blocks Byrå: SWEBromma Blocks, ett affärskluster i grått, insprängt i ett industriområde väster om stadskärnan. Det är förutsättningarna när köpcentrets reklambyrå SWE ska locka kunderna till butikerna. I sommarkampanjen valde man att fokusera på utbudet. Genom ett potpurri i print.

– Köpcentrum i allmänhet fokuserar på utbudet i sin kommunikation. Vi ville lyfta blicken och visa bredden och lättillgängligheten som Bromma Blocks erbjuder samt att anknyta till sommaren på ett lustfyllt sätt. För att förmedla sommartemat i bilderna använde vi oss av produkter för att "måla" bilderna, säger Ann-Marie Wessman, art director på SWE.

Som komplement till printkampanjen utvecklade SWE vykort som finns även i en målarboksversion för barnen för att ytterligare påminna om den "barnvänliga" positionen gentemot barnfamiljerna.

– För Bromma Blocks handlar det mycket om att särskilja sig. Bromma Blocks är en handelsplats med ett brett utbud och en ljus och luftig miljö lättillgänglig för barnfamiljer.

Många i juryn reagerade på att det var svårt att identifiera i er annons. Kan du förstå den kritiken?
– Bromma Blocks är ett relativt nytt varumärke. Att skapa kännedom är därför en central del av vårt arbete.


Så tyckte jurynLove Bing (kratör, Granath Havas):
"Fint hantverk, otydligt budskap. Bromma Blocks känns inte så...somrigt."

Emil Jonsson, art director Honesty
Fint utförande, men avsändaren är otydlig

Emil Frid, art director Abby Norm:
Avsändaren kommer bort i en snygg annons

Åsa Klarén, Ord & Bild
Annonser med värme. Produktstilleben är välgjorda och lekfulla, men placering av bröd och logotyp känns bortglömd.

Johanna Hofman-Bang, Forsman & Bodenfors
En vanlig bildlösning för varuhus och gallerior som man sett förut (bygg ett oväntat stilleben av allt som finns att köpa) men som ändå lyfter pga. kvalitén på hantverket.

 

FaktaUppdragsgivare: Lena Jaksch
Arbetsgrupp: Jan Selling projektledare, Ann-Marie Wessman ad, Johan Skogh copy, Lillemor Rönnbäck original, Bitte Söderlind produktionsledare

 

3 Föräldralösa
Kund: Metro/SOS Barnbyar Byrå: Metro inhouseNär Metros inhouseteam skulle uppmärksamma tidningens samarbete med SOS Barnbyar valde man det innovativa greppet att placera föräldrarlösa barn i en annons som var snarlik autentiska födelseannonser. Bra idé tyckte juryn som belönade kampanjen med en tredjeplats i majomgången Månadens Print

– Jag har födelseannonser på min son och dotter på kylskåpet och slogs av rubriken "nyfödda". Födelseannonser signalerar att barnen är efterlängtade och vi i arbetsgruppen kände att det blev en jobbig krock mentalt, säger Gabriella Frankander art director på Metro.

Hur gick ni tillväga rent praktiskt?
– Vi fick tillgång till barnens födelsedata direkt från SOS Barnbyars center för övergivna barn i Pristina. För mig personligen gjorde det verkligen ont i hjärtat att läsa denna lista, det blev så otroligt verkligt. Det fina är att man faktiskt kan göra skillnad och ge dessa föräldralösa och övergivna barn en framtid och en familj.

Annonsen var det första resultatet av samarbetet med SOS Barnbyar
– Det har varit otroligt givande och vi är alla mycket nöjda med resultatet och responsen. Den här roliga och hedrande nyheten tar vi som ett kvitto på att vårt gemensamma arbete håller en hög kvalité, säger Gabriella Frankander.


Så tyckte juryn Love Bing (kratör, Granath Havas):
"En bra idé som tappar kraft i copyn

Emil Jonsson, art director Honesty
En bra grundidé, men utförandet kunde ha rensats upp och förenklats

Emil Frid, art director Abby Norm:
Jag gillar angelägenheten, en idé som inte förvaltas fullt ut

Åsa Klarén, Ord & Bild
Ett ämne och en idé som berör. Tyvärr känns den inte riktigt färdigredigerad

Johanna Hofman-Bang, Forsman & Bodenfors
Fin idé, men lite för många lager av loggor, avrivet papper, lång brödtext, och jox för att vara riktigt slagkraftig.

FaktaUppdragsgivare: Kia Agerhem (Metro), Elisabet Stahlenius (SOS Barnbyar) Arbetsgrupp: Jenny Bloth (Metro) & Linda Kaplan (SOS Barnbyar) projektledare, Gabriella Frankander (Metro) ad, Gabriella Frankander & Jenny Bloth (Metro) copy, Adam Reuterskiöld (Åkestam & Holst)


Love Bing
Hatten av för Västtrafiks hyfsSpårvagnslinjer har färger.
Regnbågsflaggan har färger.

Svårare än så behöver det inte vara och när Västtrafik dessutom har den goda smaken att inte göra några stora åthävor – då blir de vinnare i Månadens kampanj. Dessutom skryter de inte (och tur är väl
det, att vara för alla människors lika rätt är faktiskt inte mycket att skryta med, det sorterar under avdelningen "vanligt jävla hyfs"). Men de visar vad de står för, tydligt och snyggt. Och lyckas dessutom koppla det till produkten utan att det känns krystat.

Hatten av och sedan finns inte mycket att tillägga.

Bland de övriga bidragen blandades högt och lågt. Några var snyggt utförda, men utan någon tydlig idé bakom och enbart hantverk räcker inte. Andra hade en hygglig idé med matchande ut­förande. Och sedan fanns det de som verkligen hade idén, men knappt var utförda alls.

Just det sistnämnda diskuterades ganska flitigt i juryn. Flera av bidragen var konceptsammanfattningar, perfekta kreativa briefer, snarare än färdiga annonser. Hade de fått gå ett varv eller två till i
den kreativa förädlingsmaskinen, så skulle Västtrafik ha fått det tufft i toppen.

Fast nu hade de ju inte det och därmed blev faktiskt valet ganska lätt.

Love Bing är kreatör på Granath Havas


Lista

1) "West Pride 2013", Västtrafik, Forsman & Bodenfors
2) "Sommarkampanj", Bromma Blocks SWE,
3) "Föräldralösa, SOS Barnbyar, Metro Inhouse
4) "Två Kronor", Lidl, INGO
5) "Ni kan kalla oss galna, men vi tror på Sveriges ungdomar", McDonalds, DDB
6) "En jord till", Hans Anderssons recycling, Cordovan
7) "Leave the world behind", Volvo, Forsman & Bodenfors
8) "Likes räddar inte liv", Unicef, Forsman & Bodenfors

Jury


Rickard Villard (ordf)


Frida Wigström



Andreas Englund


Stephanie Moradi


Emil Jonsson


Johanna
Hofman- Bang


Peter Liedholm



Hanna Belander


Niclas Fors


Maria Wester


Emil Frid