Mars 2007

King vann Månadens print igen, den här omgången med kampanjen för Åhléns. Trackster kuppade och Storåkers pussades.

HANNA HELLQUIST hanna.hellquist@resume.se

Dela sidan:

Tio-i-topp

1. Mode/inredning Åhléns/King
2. Vepa SOS Barnbyar/Trackster
3. Kyssen Coca-Cola (Mer)/Storåkers
4. Ge neration P Stockholm City/Grey
5. Stranden Bifacid/Saatchi & Saatchi
6. Guadeloupe Langley Travel/Goss
7. Ha en hårdkokt påsk Pocket Shop/Abby Norm
8. Bebisen Bredbandsbolaget/Åkestam Holst
9. Ovanligt skarpa bilder Pause Ljud & Bild/Åkestam Holst
10. Nysningen Apoteket/Forsman & Bodenfors
Se alla bidrag

1 Mode/Inredning

Kund: Åhléns Byrå: King

På ena sidan mode, på den andra heminredning. Juryn tyckte att King lyckades illustrera Åhléns koncept ”Tusen möjligheter” på ett smart, snyggt och läskigt sätt.
– Jag tycker att King porträtterade oss på ett annorlunda och mer kreativt sätt. Den här idén var så pass spännande och nytänkande så ... jag gillade den helt enkelt, säger Ylva Bergqvist, marknads chef på Åhléns. Åhléns bytte Ogilvy mot King för ett år sedan och i februari färdigställdes annonskampanjen ”Mode/inredning”. Med en klassisk modebild på ena sidan och en lika klassisk inredningsbild på den andra, blev annonsen inte särskilt klassisk alls utan tillräckligt nytänkande för att vinna stort i Månadens prints marsomgång.
– Det här är bland det första vi gör för Åhléns på det nya konceptet eftersom vi kom in sent förra säsongen, säger Alexander Elers, ad på King.
– Allt vi gör landar i ”tusen möjligheter”, för att visa bredden som Åhléns har som varuhus. Vi vill visa det man kanske inte tänker på: säljer vi ”Smurfhits” till barnen påminner vi föräldrarna om att det fi nns öronproppar i samma affär. I ett varuhus måste alla avdelningar vara lika mycket värda. Ylva Bergqvist och Alexander Elers var överens om att bilderna måste kunna stå för sig själva. Ingen får ta över den andra, de måste vara korrekta inom sitt eget område. Peter Gerkhe från Adamsky plåtade annonsen.
– Modeannonsen har ett typiskt mode uttryck men när man vänder på sidan så kan man tolka bilden på ett helt annat sätt, säger Alexander Elers.
– Det som först verkade vara lite läskigt, som blodpölen, visade sig vara en katt som hade vält ut en saftkaraff. Vi ville ha lite Hitchcock-vibbar, det passade både idén och produkterna.
– Jag vill visa att Åhléns är egentligen allt du behöver, säger Ylva Bergqvist.
– Det är en bra kompis på vägen och jag vill visa på både djup och bredd.

MODE/HEMINREDNING

Uppdragsgivare: Ylva Bergqvist, Titti Bratt, Hélène Sommarfelt
Arbetsgrupp: Projektledare Christoffer Ramfors, produktionsledare Catharina Erlandsson, ad Alexander Elers, Helena Redman, Daniel Söderstedt, copy Hedvig Hagwall Bruckner, Pontus Ekström, original Patrik Andersson, fotograf Peter Gehrke (Adamsky)

2 Vepa

Kund: Sos Barnbyar Byrå: Trackster

På andraplats hamnade SOS Barnbyar med sin jättevepa på kontorsbygget på Norrlandsgatan. Tracksters copywriter Björn Colliander satt en morgon fast i trafi ken på Norrlandsgatan när han fi ck syn på Diligentias jättevepa som deklarerade att här byggs det stora, fi na kontor. – Vi har tagit fram ett nytt koncept för SOS Barnbyar som går ut på att bygga. Man bygger barnbyar och barns framtider. Bygga är centralt i all SOS kommunikation så vi hade redan tänkt sätta en vepa på ett annat bygge, säger han. Fastighetsägarens vepa fotograferades och SOS egen vepa lades in bredvid i Photoshop. – Vi mejlade Diligentia och frågade om de tyckte det var kul. Det tyckte de. Inga problem att få igenom det? – Nej, inte alls. Inte heller hos Mannheimer Swart ling som fl yttar in. Du tycker inte att det signalerar kritik mot Diligentia? – De tyckte inte det. Det kanske är en liten spark på välfärdssamhället, men det är ju inget konstigt att bygga kontor. Vilka reaktioner har ni fått? – Bara positiva. Ett byggföretag i Borås vill att vi sätter upp den på deras bygge. Så det fi nns planer på att göra fl er.

Vepa

Arbetsgrupp: Ad Ulrika Eriksson, copywriter BJörn Colliander, projektledare Markus Thiel, planner Brita Ihre Swanberg, produktionsledare Marita Öhman, originalare Jens Carlander


3 Kyssen

Kund: Coca-cola (mer) Byrå: Storåkers

Uppslaget där två plutande ungdomsmunnar möts när man bläddrar vann pris för bästa art direction i Bonniers uppslagstävling. Annonsen skapades för tävlingen under konceptet ”Älska Mer” och publicerades i Veckorevyn. Uppdraget var att utnyttja ett uppslag på bästa sätt. Nu har den vunnit brons i Månadens print också. – När vi tog över uppdraget från Forsman valde vi att damma av den gamla 70-talssloganen ”Älska Mer”. Nu har vi jobbat på kärleksbudskapet ett tag, säger Mitte Blomqvist, ad på Storåkers. – Vi försöker bygga en snällare värld åt vår kund än den man till exempel möter hos deras värsta konkurrent, Festis. Och Veckorevyns målgrupp är verkligen rätt på för den här annonsen. Kärlek kan tyckas vara ett annorlunda livsstilsbudskap när allt annat säljs med attityd. Mitte Blomqvist tycker inte att det är svårt att hålla sig på rätt sida töntgränsen. – Vi tror att det fi nns ett behov av varu märken som står för olika saker. Om någon tycker det är töntigt att vara snäll så får de väl köpa Festis. Men kärleken vinner alltid, det vet vi ju.

Kyssen

Uppdragsgivare: Jens Jermiin och Jeanette Ruby

Arbetsgrupp: copy Mia Cederberg, ad MItte Blomqvist, projektledare Philip Berman, produktionsledare Lisa Rådberg, originalare Eric Moretti, art buyer Maria Widemar, fotograf Ola Rindal (Adamsky)

Resumé: Månadens print Mars



Lista