Mars 2008

DDB fullständigt krossade allt motstånd i Månadens print genom att ta de fyra översta placeringarna.
Det gjorde de med nya annonser i de redan prisbelönade kampanjerna för McDonalds och Skoda.

Av: linus.fremin@resume.se

Resultat denna omgång

1. Från singel till familj, Skoda DDB
2. Bättre utsikt för barnen, Skoda DDB
3. Extra stor kaffe, McDonal ds DDB
4. Integritet, McDonalds DDB
5. Trading and saving the planet, Recycling Jerlov
6. Kina på NK, NK Lowe Brindfors
7. Copyakuten, Citypaketet Åkestam Holst
8. Avståndstabellen, Chrysler ANR BBDO
9. Planetpolarna, Åhléns King
10. Olycklig kärlek, G öteborgsoperan Forsman & BodenforsSe alla bidrag

Byråtoppen 2008

1 (3) DDB 68
2 (6) Åkestam Holst 21
3 (4) Lowe Brindfors 15
4 (5) Goss 11
5 (–) Publicis Stockholm 10
6 (9) ANR BBDO 8
6 (12) Grey Stockholm 8
8 (18) Jerlov 6
8 (–) Valentin & Byhr 6
10 (–) Maria Fredriksson & Jonas Ekstrand 4
11 (2) Forsman & Bodenfors 3
11 (15) Peacock 3
13 (1) King 2
14 (–) Wesc 1

1 Från singel till familj

Kund: Skoda Byrå: DDB

DDB Stockholm går fram som en ångvält i Månadens print. Efter en andra- och en tredjeplats tidigare i år slår man nu till med en ”fyrklöver”. Byrån kommer inte bara etta, utan även tvåa, trea och fyra. Det var en jämn fajt mellan bidragen, men högst upp kom kampanjen för Skodas nya kombibil Fabia.
Bidraget vill illustrera resan som många gör från singelliv till familjeliv genom den enkla copyn ”Nya Skoda Fabia nu som kombi”. Det är själva bokstäverna som är små bilder från livet av en man och en kvinna som först är singlar, sedan börjar dejta, blir med barn och sedan är i behov av just en kombibil.
– Grundtanken för dramat är att Fabia nu finns som kombi och att den därför har blivit lite mer familjebil. Annonsen är utformad nästan som en rebus med ett bildberättande som skapar ett helt nytt typsnitt, säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB Stockholm.
Ambitionen med alla kampanjer för Skoda är att hitta nya sätt att göra bilreklam för att stärka varumärket. Skodas tagline ”Simply clever” ska genomsyra reklamerna.
– Vi måste hitta alternativa vägar för Skoda. Vi är en utmanare och kan inte lägga oss i mittfåran, säger han.
Det är inte helt vanligt att strunta i att visa upp bilen, hur tänkte ni kring det?
– Bilen finns med som avslut på annonsen. Vi ville hålla ihop helheten illustrerade därför bilen i samma manér som resten av annonsen. Vi ville attrahera folks intelligens. ”Ja, vi försöker sälja en bil till dig, men vi underskattar inte din intelligens.”
Nu har ni vunnit det mesta de senaste månaderna, hur känns det att nu ta en trippel?
– Det är väldigt kul att det fortsätter att gå bra. Det är ett styrkebesked. Sedan vet man aldrig om det håller i sig, men det är bara att njuta så länge, säger Andreas Dahlqvist.

Fakta

Uppdragsgivare: Lina Gooch
Arbetsgrupp: Andreas Dahlqvist cd, Lennart Claesson ad, Stefan Gustafsson copy, Pelle Josephson projektledare, Cattis Håkansson produktionsledare, Patrik Oscarsson originalare och Fredrik Tjernström illustratör

2 Bättre utsikt för barn

Kund: Skoda Byrå: DDB

Annonserna för Skodas familje­bil Roomster var en annan favorit hos juryn och tog hem silvret för DDB Stockholm. Många i juryn hade gärna sett den som etta.
– Extremt snygg och lekfull. Det är nästan så att jag vill ha en Skoda, sade Mikael Ström i juryn om bidraget.
Bidraget vill lyfta fram barnets perspektiv genom att visa hur mycket de egentligen ser av det de åker förbi med bilen. Om man är två fot lång ser man inte så mycket mer än toppen på en kossa eller ett träd. Men Skodas nya bil Roomster lanseras med att de har ett större bakfönster så att småglinen kan se mer av sin omvärld.
– Vi ville lyfta fram en unik produktfördel med bilen, vilket är den lägre bakrutan. Det kändes kul att ha barnets perspektiv. Det är sällan det kommer fram i bilreklam, säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB Stockholm.
Varför valde ni barnbokstemat?
– Barnboksmanéret gör att idén blir tydligare, säger And­reas Dahlqvist.

Fakta

Uppdragsgivare: Lina Gooch
Arbetsgrupp: Andreas Dahlqvist cd, Lennart Claesson ad, Stefan Gustafsson copy, Pelle Josephson projektledare, Cattis Håkansson produktionsledare, Patrik Oscarsson originalare och Helena Lonaeus illustratör

3 Extra stor kaffe

Kund: McDonalds Byrå: DDB

DDB Stockholm avslutade sin medaljsvit med brons för McDonalds extra stora kaffe. Precis som sina tidigare prisvinnande annonser för McDonalds har man använt en stor servett. Men den här gången är den full av fläckar av kaffe för att illustrera att man har extra stor kaffe på McDonalds.
– Annonsen visar på ett tydligt och fyndigt sätt att du på McDonalds kan få en stor kaffe till ett mycket bra pris, säger Carolina Wendels, projektledare på McDonalds.
Kampanjen riktar sig till alla kaffedrickare, men speciellt unga kvinnor. Därför har annonsen gått i Veckorevyn.
– Den övergripande kommunikationen kring kaffe och frukost för året har dock sin utgångspunkt i konceptet ”Vakna på McDonalds” där vi vill väcka tanken att äta sin frukost och dricka sitt kaffe på McDonalds.
Hur känns det att era reklamkampanjer har vunnit så många priser?
– Oerhört kul att vår reklam uppmärksammas och är precis så bra vi vill den ska vara, säger Carolina Wendels.

Fakta

Uppdragsgivare: Carolina Wendels
Arbetsgrupp: Pelle Josephson kundansvarig, Andreas Dahlqvist cd, Martin Lundgren copy, Ted Mellström, Simon Higby och Viktor Arve ad, Lotta Westerberg projektledare och Michael Bugaj produktionsledare.

Se alla bidrag



Lista