Mars 2009

Lowe Brindfors vårkampanj för NK med siamesiska tvillingar, svärdslukare och starka män fick juryn på fall. Farfar kom tvåa med en omdebatterad annons för WWF och trean Storåkers DI-kampanj.

Av: Linus Fremin
Se alla bidrag här

Printtoppen 2009

1 (1) DDB S tockholm 58
2 (7) Storåkers McCann 38
3 (3) Lowe Brindfors 33
4 (2) Forsman & Bodenfors 21
5 (10) Goss 20
6 (6) King 16
7 (–) Farfar 15
8 (–) Ruth 10
9 (–) Le Bureau 4
9 (–) Saatchi & Saatchi 4

1 Cirkus på NK

Kund: NK Byrå: Lowe Brindfors

NK och Lowe Brindfors producerar prisvinnande kampanjer tillsammans år efter år. Den här gången vinner de i Månadens print med årets vårkampanj där cirkus var temat. Välkända karaktärer som siamesiska tvillingar, skäggiga damer och svärdslukare flyttade in på NK och präglade annonserna under våren.
– Vi kände att då det är lite dystra tider så ville vi hitta något positivt och glädjefyllt. Vi ville bjuda på en upplevelse och cirkustemat gjorde det möjligt på ett bra och kul sätt, säger Lina Elfstrand, ad på Lowe Brindfors.

Ni vinner ständigt pris för era kampanjer för NK, vad beror det på tror du?
– Jag tror en stor del beror på att NK är den typen av varumärke som man känner sig engagerad i. Vi som jobbar med NK tycker verkligen det är ett kul ­varumärke att jobba med och dessutom är kunden väldigt intresserad av att göra bra kommunikation.
Reklamkampanjen kommunicerades i dagspress som DN, SvD och GP, månadspress i QX, utomhusannonser samt genom Nk.se, bannerannonsering och kommunikation till NK Nyckelkunder.
Målgruppen var bred, men ett visst fokus låg på kvinnor 30 plus. Cirkuskänslan gick även igen i varu­huset där bland annat 600 gigantiska och färgglada ballonger fyllde varuhusen och där en stor manege var centrum för modevisningar, akrobatik och konster.
– Vi har fått väldigt positiva reaktioner, både från branschkolleger och folk utanför. Jag tror att många törstade efter något som var positivt och lustfyllt, säger Lina Elfstrand.

Fakta

Uppdragsgivare: Karin Högman och Camilla Wallander
Arbetsgrupp: Lina Elfstrand, Pia-Maria Falk och Julia Stenius ad, Aron Levander och Henrik Haeger copy, Pelle Holm projektledare, Tina Lindkvist produktionsledare, Anette Söderberg och Mimmi Wägerth original, Peter Farago fotograf, Fredrik Tjernström illustratör, Ellen af Geijerstam stylist, Kajsa Svanberg make up, Peter Andersson hår, Day Stockholm produktion, Ulrika Dalin och Caroline Agné art buyer och Linjepunkt repro/retusch
Mediebyrå: Scream


2 Levande Östersjön

Kund: WWF Byrå: Farfar

Vad gör Farfar i Månadens print? I vanliga fall brukar Farfar utmärka sig med sina digitala kommunikations­kampanjer. Men den här gången lockades de av att vara med i Bonnier Tidskrifters reklam­tävling Nya Uppslag, där de kom på tredje plats.
– När vi fick frågan att vara med tyckte vi att det kunde vara kul att visa vad vi går för i icke-klickbara medier, säger Carl-Fredrik Jannerfeldt, copy på Farfar.

Hur tänkte ni kreativt?
– I första hand ville vi göra något som skulle sticka ut och som använde tidningsmediet på ett roligt sätt. Grund­inställningen vi har på Farfar när det gäller reklam är att folk ska vilja ta del av den.
Annonsen har gått i tidningen Amelia som en del av Nya Uppslag-tävlingen.

Fakta

Uppdragsgivare: Karin Högman och Camilla Wallander
Arbetsgrupp: Lina Elfstrand, Pia-Maria Falk och Julia Stenius ad, Aron Levander och Henrik Haeger copy, Pelle Holm projektledare, Tina Lindkvist produktionsledare, Anette Söderberg och Mimmi Wägerth original, Peter Farago fotograf, Fredrik Tjernström illustratör, Ellen af Geijerstam stylist, Kajsa Svanberg make up, Peter Andersson hår, Day Stockholm produktion, Ulrika Dalin och Caroline Agné art buyer och Linjepunkt repro/retusch
Mediebyrå: Scream


3 Annonsörerna

Kund: Dagens Industri Byrå: Storåkers McCann

Det är dystra tider för många tidningar när det gäller annonsförsäljningen. Så man gör det man kan för att få fler företag att öppna plånboken. Storåkers McCann vill få befintliga och nya kunder att annonsera i Dagens Industri genom att påpeka fördelen med konjunkturläget. Med annonser som bland annat säger ”Äntligen lågkonjunktur!” och ”Allt det här kan bli ditt” vill man få fram budskapet.
– Ett klassiskt grepp är att vända en nackdel till en fördel så om man annonserar när ingen annan gör det, så syns och hörs man mer, säger Patrik Reuterskiöld, ad på Storåkers McCann.

Ni använde er av ett väldigt enkelt manér, varför det?
– För att det på ett sätt bevisar tesen att man inte behöver göra så mycket nu för tiden för att synas, haha!
– Det gick hand i hand med budskapet. Det var ett bra sätt att motivera att det är välinvesterade pengar att annonsera i DI.
Annonserna har framför allt gått i branschpress som Dagens Media och Resumé.

Fakta

Uppdragsgivare: Gunilla Herlitz
Arbetsgrupp: Patrik Reuterskiöld och Mitte Blomqvist ad, Martin Johansen copy, Nico Paredes original, Michael Stor­åkers kundansvarig och strateg och Malin Almqvist projekt- och produktionsledare

Se alla bidrag här



Lista

1. Cirkus på NK, NK Lowe Brindfors
2. För ett levande Östersjön, WWF Farfar
3. Annonsörerna, Dagens Industri Storåkers McCann
4. Toppligorna, Unibet DDB Stockholm
5. Hunden, Häst och Hundhuset Ruth
6. Printannons med ljud, Langley Travel Goss
7. Inga. Stör ande. Avbrott, Canal Plus Saatchi & Saatchi
8. Poddradio, Sveriges Radio Forsman & Bodenfors
9. Makalös historia, Svenska McDonald’s DDB Stockholm
10. Rättstavning, Västerbottensost John Doe Worldwide