Mars 2010

Det blev ett sporttema i marsomgången av Reklam­allsvenskan print, med två fotbollsannonser på pallplats. Vinnare blev WW\TBWA med Oddset, följt av Kanal 5 Inhouse och Masscreation.

Tero Marjamäki

Se alla bidrag här

1 ”2Torsk10”

Kund: Svenska Spel Byrå: WW\TBWA

”2Torsk10”

Med en AIK-hånande annons inför den allsvenska premiären tar WW\TBWA hem första-
platsen i Reklamallsvens­kans marsomgång.

”Hur bra är egentligen AIK fotboll efter att ha sålt flera nyckelspelare?” Den frågan ställde byrån med parollen ”2TORSK10”, som en humoristisk vinkling av AIK:s stjärnspelare Martin Mutumbas tatuering ”2LAX9” som han lät göra några dagar innan det stod klart att Solnalaget hade vunnit SM-guld.

Några omgångar in i serien kan man konstatera att byrån hade rätt i sin hypotes, även om annonsen infördes redan innan den allsvenska starten.
– Den här gjorde vi några veckor innan serien började, lite för att höja intresset, utmana spelarna och samtidigt lyfta upp parollen ”Allt du behöver är en åsikt”, säger Kalle Widgren, copywriter på WW\TBWA.

Annonsen infördes i sportmagasinet Offside, och var lite smalare och mer initierad än vad byrån vanligtvis gör för Oddset.
– Folk som läser Offside är i regel inbitna fotbollsfans och vi kände att vi kunde ta ut svängarna lite mer den här gången och vara mer precisa mot målgruppen, säger Kalle Widgren.

Sedan 2003 har WW\TBWA jobbat med Oddset, och det har varit något av ett strategibyte under tiden, med ett lite bredare tilltal (frånsett denna annons) och sloganen ”Det enda du behöver är en åsikt för att spela” som överhängande röd tråd.
– Den här annonsen gjordes bara någon vecka innan serien började. Det är ingen kärnvetenskap att spela om sport, utan det enda man behöver i princip är en ståndpunkt och åsikt, och det är det vi försöker lyfta fram, säger Kalle Widgren, copywriter på WW\TBWA.

Hur svårt var det att komma på just ”2Torsk10”?
– Det var tacksamt att göra något om Martin Mutumbas tatueringar till just Offside, som uppenbarligen har väldigt fotbollsintresserade läsare. Sedan vet jag inte hur svårt det var att komma på själva formuleringen. Det finns svårare saker tror jag. Men vi hade annonsen ute innan första snedsparken på Råsunda, vilket var lite kul.

Pratade ni om att göra den på riktigt, med en riktig tatuering?
– Absolut, det hade säkert kunnat bli bra. Men ibland kan både tid och pengar ta beslut åt en också. Det kändes viktigare att kunna vara aktuell. Och då blev det den här lösningen, säger Kalle Widgren.

Vad har du att säga till alla AIK:are – som undertecknad – som blev lite stötta och ledsna av annonsen?
– Jag passar nog på den frågan. Men alla AIK:are kan ju trösta sig med att ha gjort en av förra årets allra bästa kampanjer (”Hif–Dif”).

Så tyckte juryn

Heikki Lampinen, DN
– Alla fildelare känner igen sig. Att kommunicera en enklare vardag är alltid tilltalande.

Fredrik Blomberg, John Doe
– Min personliga favorit. Hög igenkänning, även fast jag aldrig skulle komma på tanken att fultanka – det är ju olagligt! Tror dock att man skulle ha kunnat putsa en del på formgivningen.

Johannes Ivarsson, WW\TBWA
– Ett pricksäkert och roligt sätt att prata om sin Playfunktion. Hög igenkänning i målgruppen, miss­tänker jag.

Fakta

Uppdragsgivare: Eva Evesjö, Ulf Olofsson
Arbetsgrupp: Robert Schelin projektledare, Annika Molnar produktionsledare, Carl Dalin ad, Stefan Gallon formgivare, Kalle Widgren copywriter.


2 Kanal 5 Play

Kund: Kanal 5 Byrå: Kanal 5 Inhouse

Andraplatsen lägger Kanal 5, med sin inhouse­byrå, beslag på med en helt igenom copybaserad lösning.

Uppgiften var att informera om Kanal 5 Play som en tjänst med perfekt kvalitet, och framför allt laglig nedladdning. Något som ofta inte är lagligt, men som ändå flera gör.

I synnerhet unga.
– I stället för att vifta med pekpinnarna och gnälla på våra yngre – nedladdande – målgrupper ville vi visa att Kanal 5 Play är ett enkelt och lagligt alternativ till att tanka hem våra serier. I stället för att gå till andra ställen på internet, säger Erik Hagelin, copy på Kanal 5 Inhouse.

Genom annonser i bland annat Veckorevyn riktade man sig till unga magasins­läsare i ett manér som var tänkt att väcka stor igenkänning hos nedladdaren själv, utan att fördöma beteendet. Det krävdes en hel del grundläggande research inför kampanjen.
– Vi fick be it-avdelningen släppa på spärren så att vi kunde gå in på Piratebay och göra efterforskningar, och se exakt hur det ser ut, säger Erik Hagelin.

Så tyckte juryn

Heikki Lampinen, DN
– Alla fildelare känner igen sig. Att kommunicera en enklare vardag är alltid tilltalande.

Fredrik Blomberg, John Doe
– Min personliga favorit. Hög igenkänning, även fast jag aldrig skulle komma på tanken att fultanka – det är ju olagligt! Tror dock att man skulle ha kunnat putsa en del på formgivningen.

Johannes Ivarsson, WW\TBWA
– Ett pricksäkert och roligt sätt att prata om sin Playfunktion. Hög igenkänning i målgruppen, miss­tänker jag.

Fakta

Uppdragsgivare: Jan Loosme marknadschef
Arbetsgrupp: Robert Fageryd ad, Erik Hagelin copy, Peter Söderlind cd, Thérèse Alexanderson produktionsledare, Åsa Segnestam traffic, Björn Dahlgren traffic


3 Välkommen allsvenskan

Kund: Stryktipset Byrå: Masscreation

Alla som gör det vet det: att hålla på ett allsvenskt lag är en plågsam upplevelse och ett bitterljuvt nöje.

Det var också det som byrån Masscreation ville lyfta fram i sin annons för Svenska Spel, med syftet att berätta att det allsvenska äventyret börjar.
– Allsvenskan är underbar på många sätt, även fast den kanske inte alltid bjuder på den vassaste fotbollen, och att hålla på ett lag i allsvenskan är också en väldigt plågsam upplevelse. Med konceptet ”Hela Sveriges fotbollsklubb”, ville vi ha ett omfamnande koncept där vi omfamnar fotbollsdårar av alla dess slag, säger Jörgen Lindqvist, ad på Masscreation.

I annonsen står ett gäng supportrar, frånvända en tv där en spelare ska lägga en straff.
– Det är en väldigt klassisk bild, och alla som håller på ett lag har troligen upplevt den här situationen när det är så spännande att man inte ens kan titta på, säger Jörgen Lindqvist.

Masscreation har arbetat ihop med Svenska Spel en längre tid kring allsvenskan.

Byrån har funnits i drygt ett år (startades upp den 1 april) och är till dags dato nio anställda.

Så tyckte juryn

Heikki Lampinen, DN
– Det är spänningen som är målet och inte själva vinsten.

Mikaela Friberger, Mikaela & Helena Reklambyrå
– Precis så här viktigt är fotboll för många. Snyggt foto dessutom.

Fredrik Blomberg, John Doe
– Snyggast utförande i denna omgång. Men jag greppade inte den här annonsen, varför ligger alla på golvet och vänder sig bort från tv:n? Om man inte vill se håller man väl bara för ögonen? Någon sade att det är en parafras på en väldigt känd straffläggning? Inte tillräckligt känd för att jag ska fatta, men å andra sidan är jag inte i målgruppen.

Patrik Spång, Jerlov
– Bildsatta känslor kan bli ­magiskt. Men här blir det lite väl mycket Carlsberg sponsorannons.

Mats Utberg, B9 Stockholm

– Min etta! Allsvenskan ett säkert vårtecken. Skildrat med intensitet, gemenskap och inlevelse hur målgruppen känner sig. En lösning som på ett initierat sätt ställer sig på betraktarens sida. Har du inte koden förstår du inte så mycket. Mest jobbad, ett väl genomfört reklamhantverk.

Fakta

Uppdragsgivare: Patrik Furuhagen
Arbetsgrupp: Jörgen Lindqvist ad, Henrik Levahn copy, Zonny Billgren grafisk formgivare, Carin Arvidsson-Möller produktions­ledare, Petter Karlberg fotograf


Fakta

Kanal 5 25%

Stryktipset 48%

Oddset 27%


Resumés läsare höll inte med juryn utan ville ha ”Stryktipset” som bästa bidraget. 362 röstade


Se alla bidrag här



Lista

1. 2Torsk10, Svenska Spel WatersWidgren\TBWA
2. Kanal 5 Play, Kanal 5 Kanal 5 Inhouse
3. Välkommen allsvenskan, Stryktipset Masscreation
4. Prislappen, Pricerunner Pricerunner inhouse
5. Vernissage, Galleri Jonas Kleerup PryceHosk Associates
6. Var tog näringen i maten vägen?, Life, Röjning
7. Stjärnhimmel, Folkpool Falck & Co
8. Naturen är trött på tomma ord, Renault Nordic WW\TBWA
9. Arbetsgivarna slåss om dig, Mälardalens högskola Kärnhuset
10. Bländad vårplåtning, Vällingby city Ruth