Mars 2013

DDB vinner med Bonnier Konsthalls "Konst av en slump", Garbergs Norwegiankampanj "Storstäder" kniper silvret, bronset delas ut till Lowe Brindfors med kampanjen för Gevalias nya snabbkaffe Millicano.


Karl-Johan Byttner


1 Konst av en slump
Kund: Bonniers Konsthall Byrå: DDB StockholmUtställningen för Bonniers Konsthall – "Slight chanc e" av Pilvi Takala – handlar om slump och tillfälligheter. DDB tog rygg på temat med annonsen "Konst av en slump", vilken vinner inom print:
– Månadens är ett krasst gäng. Så fasen vad kul att höra. Vi har lagt mer tid och kärlek på den här annonsen än vi någonsin gjort tidigare , säger Daniel Vaccino, copywriter på DDB Stockholm.

DDB spikade temat, "Inte för alla", för Bonnier Konsthall för 2,5 år sedan. Och denna kampanj fortsätter på den inslagna vägen. Upplägget gick ut på att ta fram två versioner av en DN-annons – en som innehöll en fribiljet t till utställningen och en som inte gjorde det. Slumpen fick styra vem som fick vad.

– Utställningen gav idén. Annonsen är en del av en integrerad kampanj där alla delar handlar om slumpmomentet.

Hur ser du själv på slumpen?
– Jag tror man hamnar där man ska. Jag blev ihoptossad med en ad i ett projekt och är gift med henne i dag, säger Daniel Vaccino.
DDB skickade även ut dr via Posten samt körde en radiospot via Spotify.

Dr-utskicket hade en 15-procentig svarsfrekvens:
– I vanliga fall hatar många att få dr. Tanken var att skapa en känsla av att den som får en biljett är lyckligt lottad.

Daniel Vaccino berättar att DDB hade en massa kontakter med DN och tryckeriet för att kunna vara på plats och stoppa pressarna.

DN-prenumeranter kunde få en signerad Yoko Ono-annons i tidningen?
– Jag kan väl säga så här – om idén har gjorts tidigare kommer den aldrig förbi vår cd Magnus Jakobsson.
Han vill inte bara tacka DN, Bonniers Konsthall och övriga samarbetspartner, utan vill rikta ett särskilt tack till produktionsledaren Camilla Ryttare:
– Fan vad bra du är. Vi hade ett hårt jobb, men det var det värt.

Så tyckte juryn Niclas Fors, ad och cd Ord & Bild Reklambyrå
Spännande, relevant och väl genomförd. Väl värd en rejäl applåd.

Johanna Hofman-Bang, Forsman & Bodenfors.
Rolig idé och ambitiöst utförande där själva printen ÄR utställningen uttagen i annonsform.

Carl Ronander, planner Lowe Brindfors.
En lösning som är rak, tydlig och relevant. Den visar i sin enkelhet att print inte behöver vara traditionellt, utan är ett medie där vi kan fortsätta hitta nya kreativa lösningar för att väcka människors intresse.

Frida Wigström.
Kul med interaktiviteten. Och att ta ut utställningens tema rent fysiskt.

Emil Jonsson, Honesty
Smart att ta vidare konceptet genom att låta idéen baseras på utställningen. Det här är för mig.

Ludvig Ehrenstråhle, McCann
Bonnier konsthall är den självklara vinnaren för mig. Utställningen föder idén och idén förtydligar och stärker utställningens tema. Ett fint hantverk och en smart utveckling av ett bra koncept. Synd att jag inte fick någon biljett.

 

FaktaArbetsgrupp: Magnus Jakobsson & Fredrik Simonsson cd:ar, Lisa Vaccino & Joakim Khouryv, Daniel Vaccino copy, Sandra Bergman projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Peter Danielsson grafisk formgivare, Christian Björnehag foto/retusch, Anna Hellenberg faktor
Övrigt: DN, DNEX Tryckeri


2 Storstäder
Kund: Norwegian Byrå: Garbergs"Ville kombinera klassiska storstäder med mindre kända platser"

Garbergs Norwegian-kampanj Storstäder hamnar på andra plats i månadens print. Annonsen har ett kalenderiumupplägg där man lyfter fram klassiska storstäder och mindre etablerade motsvarigheter:

– Vi ville hitta ett lite mer intressant sätt att inspirera till resande, säger Sebastian Smedberg, ad på Garbergs.

"Cykla genom de judiska gettona från 2:a världskriget, förbi Oscar Schindlers fabrik och längs floden Wizla."

Så lyder en av texterna för den polska staden Krakow i Garbergs Norwegian-kampanj Storstäder, där kampanjen går ut på att man får betala 299 kronor för resor till städer som London, Berlin, Riga och just Krakow.

– Det vanliga är att man ser generella bilder av storstäder. Vi valde att göra research för att få fram intressanta platser i storstäderna.

Han berättar att man förde många roliga samtal samt att han numera har stående inbjudningar till olika lunchställen i Europa:

– Idén bygger på insikten att man tipsar varandra om ställen som är bra att känna till när man reser.

Lite á la Lonely Planet?
– Precis. Det känns naturligt att ett flygbolag som Norwegian ger tips och inspirerar.

Print-delen av kampanjen är uppbyggd som ett kalendarium med olika aktiviteter och information om olika ställen, medan utomhusdelen består av posters i T-banan samt vid busshållplatser.

Juryn funderade över att ni inte fokuserade på en stad?
– Vi ville visa flera destinationer för att spegla bredden i utbudet. Vi valde att lyfta fram mindre etablerade platser i kombination med storstäder som London och Paris.

Bolag som Norwegian har alltid priset för en enkel i sina annonser. Vem drar på en enkel?
– Folks flygbeteenden förändras. Idag reser man lika lätt och snabbt till Barcelona som man igår reste mellan två städer i Sverige. Det betyder att man kan vara mer spontan. Till exempel vill man kanske inte bestämma i förväg när man ska resa tillbaka.

Ryanair är lite speciella. Där ska man knappt ha toaletter?
– Komforten behöver inte bli sämre, bland annat ger tekniken möjlighet att erbjuda ett lågt pris. Ryanair har gjort sitt för att sänka synen på flygbolag, men Norwegian satsar på nya och fräscha plan.


Så tyckte jurynNiclas Fors, ad och cd Ord & Bild Reklambyrå
Europa har aldrig känts närmre. Bra sätt att uppmana till fler spontanresor.

Johanna Hofman-Bang, Forsman & Bodenfors.
Smart övergripande koncepttanke. Norweigan gör en egen-konstruerad mediaplacering som fokuserar på reseinspiration och aktiviteter, istället för exempelvis pris. Vet inte om det är bra eller dåligt, men utförandet (gjord som en kallendariesida) gör att man lätt missar Norweigan som avsändare av tipsen. Oavsett får man med sig massa grejer att göra. Dit dom lägligt nog har billiga flyg.

Carl Ronander, planner Lowe Brindfors.
Vad är viktigast resan eller målet? I en flygindustri där priset fortsätter att pressas blir det definitivt det senare.

Frida Wigström.
Bra kampanidéj: att väcka reslusten med tips på vad jag kan göra på plats. Dock saknar jag utomhuskampanjens tydlighet. Risken är att man inte ser tipsen och bara bläddrar vidare.

Emil Jonsson, Honesty
Inspirerande!

Ludvig Ehrenstråhle, McCann
Ett fint sätt att inspirera till att besöka nya städer och bjuda på mer än bara billiga biljetter i en kategori där konkurrenterna fokuserar mer på priset än resmålet. Kanske snäppet bättre i utomhus än i print där avsändaren inte blir lika tydlig och snabb.

 

FaktaUppdragsgivare: Sara Camursoy marketing manager, Sara Brännström marketing project manager
Arbetsgrupp: Sebastian Smedberg ad, Johan Van Der Schoot & Jöns Hellsing copy, Petter Ödeen cd, Beatrice Sztanska, Jessica Carenfelt, Karin Roberts, Marzena Langsdale, Evelina Nivréus, Lotta Dolling & Nina Tahko formgivare, Roger Blomqvist originalare, Johanna Juhlin planner, Åsa Scherman produktionsledare, Anna Frick projektledare
Mediebyrå: Vizeum

 

3 Millicano
Kund: Gevalia Byrå: Lowe BrindforsLowe Brindfors kampanj för Gevalias nya snabbkaffe Millicano tog bronsplats i månadens kampanj inom Print. Det var framförallt den vackra bilden som föll juryn i smaken:

– Vi ville skapa en lyxig känsla av snabbkaffe på ett helt nytt sätt, säger David Drew, kreatör hos Lowe Brindfors.

"Äntligen ett snabbkaffe som smakar kaffe."
Så lyder budskapet i Lowe Brindfors annons för Gevalias nya snabbkaffe Millicano.

Annonsen hamnar på tredje plats i månadens Print. Kreatören David Brew är överlycklig:
– Det brukar i regel vara svårt att göra reklam för en produkt som snabbkaffe på ett spännande sätt, men med den här annonsen och bilden tycker jag verkligen att vi har nått ut med budskapet att det handlar om ett snabbkaffe fullt med smak, säger han.

Han berättar också historien bakom fotografiet, vilket har tagits av Paul Allen.

Lowe Brindfors har arbetat med honom en längre tid, men byrån har aldrig tagit ett liknande foto tidigare.

– Vi tog massa bilder av flytande vätska och en böna som flyter i vattnet. Vi lyckades skapa en tornadoeffekt. Men det blev mycket trial & error innan vi fick till den rätta bilden. Det måste jag villigt erkänna, säger David Drew.

Juryn pratade bland annat om att man sällan ser sådana här bilder i svenska print-kampanjer och att det ofta beror på en ansträngd budget?
– Vi hade faktiskt ingen jättebudget och gjorde allt på en dag. Sedan har vi såklart arbetat med retusch därefter, säger David Drew.

Annonsen har framförallt gått i dagspress.

Det vackra fotot påminner lite om hur ni arbetade med vackra bilder i er kampanj för Moonson-kaffe med olika exotiska smaker också det för Gevalia?
– Jo, vi satsar rätt hårt på att få fram unika bilder, säger David Drew.

Hur har Gevalia reagerat på kampanjen?
– Kunden är oerhört glad med att vi verkligen lyckades få fram den rätta känslan. Gevalia har ändå från start velat pusha rejält för det här snabbkaffet. Så vi gavs verkligen friheten att skapa något vackert, säger David Drew.

Lowe Brindfors har haft det kämpigt med kundtapp och neddragningar som följd. Ni vann fyra silverägg på Guldägget?
– Det känns som länge sedan det var tufft, nu har vi vunnit massa nya kunder och kreativt känns det verkligen som att vi är på väg tillbaka, säger David Drew.


Så tyckte jurynNiclas Fors, ad och cd Ord & Bild Reklambyrå
Inte en av mina favoriter. Men hatten av för ett hantverk i absolut världsklass.

Johanna Hofman-Bang, Forsman & Bodenfors.
Vid noggrannare granskning fattar jag vad det handlar om, en premium versionen av snabbkaffe. Men vid första anblick föll den bort i det allmänna kaffe/choklad-porr träsket.

Frida Wigström.
Snygg. Jag tror jag går över till snabbkaffe från och med nu.

Emil Jonsson, Honesty
Fint hantverk som man annars ofta saknar i print.

Ludvig Ehrenstråhle, McCann
Gevalia-bönan står ut i konkurrensen tack vare en fin bildlösning. Den tjänar på att inte vara krängig. Inte en topp-3 för mig.

FaktaUppdragsgivare: Malin Millbourn, Kraft Food/Mendelez
Arbetsgrupp: Rickard Villard ecd, David Drew, Desiré Engström & Oscar Erlandsson kreatörer, Johan Öhlin projektledare, Carl Ronander planner, Mikaela Rönnberg producent, Jesper Kewenter Final Art, Pål Allan /Lundlund fotograf Andreas Wolmer / Bildinstitutet retuschör


Johanna Hofman-Bang
Helt okej?I juryrummet låter vi halvdant utförda printannonser slinka igenom bara för att kampanj-tanken i stort är väldigt bra. Är det för att man inser hur svårt det är att koka ner ett större koncept till en enda mening eller bild? Eller för att vi i grund och botten hellre hyllar Den Stora Idén framför den kluriga lösningen? Det anses vara en större bragd att ha stånkat fram ett stort all inclusive-koncept än att ha löst en enskild print på ett överraskande vis. Det kan vara därför som många också snyter sig i näsan med "tävlingsprintar", och kanske även med den här månadens vinnare: Bonniers Konsthall.

Men är det inte just det enskilda alstret som ska bedömas? Månadens bidrag var svåra att ställa emot varand­ra. I ena änden hade vi en annons ur en 360-graderskampanj och i andra en uppfinningsrik print-
rökare. Bonniers Konsthall är ett lysande exempel på en print som blivit riktigt bra just för att den inte tagits fram i samband med ett större kampanjnedslag. Printen landar inte direkt i konsthallens inarbetade rad, "Inte för alla" (även om den står med), men däremot fantastiskt bra i utställningens tema. Annonsen för Norwiegan, eller förra månadens topp tre för Friskis & Svettis, är inte särskilt starka som enskilda printenheter. (Även om kampanjerna är väldigt bra.) Ändå premieras sådana lösningar. Konstigt, när det är så mycket roligare att titta på spexiga Cannesprintar och konsthallsklur!

Johanna Hofman-Bang är ad på Forsman & Bodenfors

Lista

1. Bonniers Konsthall - Konst av en slump, DDB Stockholm
2. Norwegian, - Storstäder, Garbergs
3. Gevalia, Millicano, Lowe Brindfors
4. Amnesty, Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp, IK Stockholm
5. Triss, Miljonär direkt på Skrapet, King
6. Stöten i Sälen AB, Ombytta Roller, John Doe Worldwide
7. Radiotjänst, Tack # 32, Ruth
8. SF Bio, Kyssar är bäst på bio, Ruth
9. Cancerfonden, Hur solar din tonåring?, IK Stockholm
10. Papercut, Det är som det är. DDB Stockholm

Jury


Rickard Villard (ordf)


Frida Wigström



Andreas Englund


Stephanie Moradi


Emil Jonsson


Johanna
Hofman- Bang


Peter Liedholm



Hanna Belander


Niclas Fors


Maria Wester


Emil Frid