Mars 2014

Med stor finess och vackert hantverk kniper Garbergs och NK förstaplatsen i Månadens print. Tele2 och Telge Energi kommer på andra och tredje plats.


Fredrik Thambert


1 NK startar våren
Kund: Nordiska Kompaniet Byrå: GarbergsTill vårens kampanj gjorde NK något av ett omtag i sin komm unikation. I stället för att "bara" annonsera den nya säsongen tog de steget fullt ut och lanserade den med buller och bång i varuhuset. En bestämd onsdag i mitten på mars, då vintern knappt hade hunnit släppa greppet, slog de upp portarna till en värld med blommande körsbärsträd, odling ar och fågelkvitter.

Annonserna gick i print i DN dagarna innan lansering. De fungerar som en nedräkning till dagen då våren blommade ut på NK. Inspirationen hämtades från hur varuhuset redan jobbar med julen, där skyltningen attraherar besökare från när och fjärran.

– Vi ville skapa en händelse som drog många besökare, och det antog vi att våren kunde göra i början av mars då det ofta är ganska risigt väder, säger Rebecka Osvald, copy på Garbergs.

Förberedelserna inför vårstarten var intensiva. Varuhuset skulle förvandlas till en b lommande trädgård och det krävde noggrann planering.

– Det var väldigt kul, men samtidigt väldigt osäkert. Träden förbereddes i flera månader för att blomma just då. Det var en stor utmaning att få in det i varuhuset och få allting att klaffa. Men det gick väldigt bra. Vi höll ihop det i alla led, säger Rebecka Osvald.

Gav det mersmak?
– Ja, nu ska vi överträffa det här säsong efter säsong..


Så tyckte jurynMia Löfgren, Food & Friends:
Vackert och vårigt! Extra plus för att de även på riktigt flyttade in våren och blommorna i varuhuset. Fick i alla fall mig att både se annonserna och vilja gå dit.

Charlotta Nordling, Familjen Pangea (suppl.):
NK slår på stort och vill ta positionen som den aktör som startar våren, precis som de med julskyltningen "startar julen". Annonserna håller hög modegrad och har snygg finish - helt i linje med varumärket. Inget att anmärka på.

Marcus Klamming, Kvällspressen Impact (suppl.):
Vackra modebilder i en etablerad layout klargör på ett tydligt sätt att våren har börjar på NK.

Sofie Pexer, Vinter:
Snyggt plåtade annonser som inbjuder till shopping. Man blir sugen på vårnyheterna.

Anna Jensen, ANR BBDO:
Fint hantverk och vårinspirerande för både trädgård och garderob.

Ya-sin Chahimi, Join the carnival:
När jag såg flickan med blomkorgen uppmärksammade jag avsändaren. Hörde att eventet på plats var fint. Ett starkt G till högborgen på Hamngatan.

 

Fakta Arbetsgrupp: Petter Ödeen cd, Rebecka Osvald & Per Forsberg copy, Johan Wilde, Evelina Nevréus & Mattias Dahlqvist ad:ar, Cilla Beckeström & Elisabeth Philipsson produktionsledare, Jan Lindforss projektledare, Beatrice Sztanska & Jessica Carenfeldt formgivare.
Ateljéassistent: Natalie Kocsis
Mediebyrå: Scream/Joakim Regheim
Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet / Karin Svensson
Samarbetspartners:
Fotograf: Peter Gehrke/Adamsky
Stylist: Naomi Itkes/LinkDetails
Fotoproducent: Helena Modin/Miine
Scenograf/props: JoannTanStudio
Casting: Marcus Pettersson/LinkDetails
Hår: Linda Shalabi/LinkDetails
Make: Ignacio Alonso/LinkDetails
Retusch: Linjepunkt


2 Vi är feminister
Kund: Tele2 Byrå: Forsman & BodenforsI samband med Veckans Affärers specialnummer om näringslivets mäktigaste kvinnor intervjuades Tele2:s vd Thomas Ekman på temat. Operatören bestämde sig för att understryka sitt ställningstagande i jämställdhetsfrågan genom en annons i samma tidning. Budskapet löd "Vi är feminister. Mest för pengarnas skull".

Annonsen fick ett varmt mottagande, och Tele2 valde därefter att införa den i fler tidningar.

Johan Holmström som är copy på Forsman & Bodenfors tycker att det var ett roligt projekt att göra.
– Jag är väldigt nöjd med annonsen och det var väldigt kul att göra den tillsammans med Tele2. Det är härligt med företag som har åsikter, säger han.

Att de kopplade företagets feminism till lönsamheten tycker han visar att de tar frågan på allvar.
– Tele2 är ett kommersiellt företag, och det var viktigt att förmedla att feminism har ett större syfte. Det är helt enkelt lönsamt och inte bara någon god gärning..


Så tyckte jurynMia Löfgren, Food & Friends:
Bra tajming och ett bra sätt att berätta att kvinnor är något att räkna med. På alla sätt.

Charlotta Nordling, Familjen Pangea (suppl.):
Smart att ta plats och synas i samband med den redaktionella intervjun med bolagets VD i Veckans Affärer där han diskuterar sin syn på jämställdhet i samma nummer som man utser näringslivets mäktigaste kvinna. Garanterat uppmärksammad och läst. Jag ställer mig dock tveksam till det egentliga budskapet, då de inte framstår som speciellt sympatiska i jämställdhetsfrågan.

Marcus Klamming, Kvällspressen Impact (suppl.):
Aktuellt ämne. I sitt sammanhang är den kanske bra. Det saknas bara en -ism. Optimism

Sofie Pexer, Vinter:
Stark rubrik som kan väcka blandade känslor vilket gör att man måste läsa vidare. Det är då man också förstår det positiva budskapet.

Anna Jensen, ANR BBDO:
Bra med kopplingen till artikeln i tidningen.

Ya-sin Chahimi, Join the carnival:
Starkaste bidraget den här omgång. Smart. Speciellt med tanke på placeringen. Drar den en förhastad och aningen fördomsfull slutsats om tidningens målgrupp? Kanske det, men det var väl tanken?.


FaktaUppdragsgivare: Karl Skoog Arbetsgrupp: Maria Bergkvist projektledare, Joachim Levin produktionsledare, Samuel Åkesson ad, Johan Holmström copy, Axel Söderlund formgivare
Mediebyrå: Mediacom
Original: F&B Factory 

3 Framtidens kundchef sökes
Kund: Telge Energi  Byrå: MasscreationUnder våren har Telge Energi synts med en varumärkeskampanj där de med barnets penna förklarar företagets värderingar. Till skillnad mot många andra elbolag använder de sig bara av hållbar energi. När de skulle söka en ny kundchef blev det därför naturligt att väva in manéret i jobbannonsen.
– Vi kom på idén när vi tittade på platsannonssidorna. Där finns många typer av tjänster som vi kämpar för att bli av med. Vi kunde visa det på ett bra sätt i det här formatet, säger Jörgen Lindqvist, cd på Masscreation.

De skapade en helsida som efterliknar de traditionella platsannonssidorna. Bredvid den faktiska efterlysningen tog de fram olika fiktiva annonser som är tillspetsade versioner av det som bolaget kämpar emot, till exempel "Vill du bli kolkraftsutvecklare?". Över hela sidan har de sedan med barnslig handstil skrivit "Mamma sök det här jobbet så att inte sommarstugan är under vatten när jag blir stor" med en pil som pekar på Telge Energis annons.

Helsidan placerades sedan bland de övriga platsannonserna ibland annat DN och DI.
– De sidorna har ett ganska speciellt utseende. Om någon har klottrat över hela sidan blir det tydligt. Det är tacksamt att utnyttja den formen, säger Jörgen Lindqvist..


Så tyckte juryn Mia Löfgren, Food & Friends:
Jag känner mig lätt trött på "förnumstiga barn skriver och berättar för vuxna-lösningar". Men här är det i alla fall relevant och väl genomfört.

Charlotta Nordling, Familjen Pangea (suppl.):
Annonsen står ut och är en logisk uppföljning av den övriga varumärkesbyggande kampanjen. Jag tycker inte att budskapet landar lika klockrent här, då kopplingen till att ett barn skulle prata om översvämning i sommarstugan inte känns så trovärdig. Det blir för uppenbart att det är en reklamkonstruktion. Kul med de andra fejkannonserna runtomkring som ska föreställa mindre miljövänliga!

Marcus Klamming, Kvällspressen Impact (suppl.):
Ett angeläget budskap i en ovanlig utformning. Om annonsen fungerar det får framtiden utvisa..

Sofie Pexer, Vinter:
jälva formen gör att annonsen står ut och man vill läsa mer. Kanske dock inte helt trovärdigt att orden kommer från ett litet barn...

Anna Jensen, ANR BBDO:
En lite roligare rekryteringsannons, vilket inte är så vanligt att man ser.

Ya-sin Chahimi, Join the carnival:
Tanken att barnen är vår framtid är fin. Tyvärr trampar brådmogna röster tanken på tårna. Hjärnan säger check, hjärtat står frågande kvar.

FaktaUppdragsgivare: Marie Grabe marknadschef Arbetsgrupp: Masscreation


Hedvig Hagwall Bruckner, copy, King
Fint om fler gjorde som NKJag har en hatkärlek till mode, eller rättare sagt hatkärlek till modereklam. Det är verkligen fantastiskt med vackra kläder, accessoarer och skor (skor är bäst, det vet alla) och kreativiteten hos modeskapare och designer är det ju inget fel på. Men så är det det där med idédriven kommunikation och lifestyle, skeva kroppsideal och sexuell objektifiering.

Jag tycker inte själv om att göra reklam utan idé som främsta drivkraft och i just mode är det inte alltid idén som är viktigast. Stil, modegrad, look och andra läskiga ord väger tyngre. Och jag vet att de som äger de där orden har rätt. Jag har provat. För många år sedan var jag med och gjorde en underklädeskampanj där vi använde "vanliga" kvinnor som modeller. De plåtades av en av Sveriges främsta fotografer, stajlades av de bästa och retuscherades schyst.

Trots att vi hade en fin idé om allas skönhet blev det inte bra – snarare skittrist. Modereklam måste vara lite vackrare än det vanliga, mer eftersträvansvärt och mycket inspirerande.

Men i jakten på det eftersträvansvärda tar alldeles för många genvägen via det extrema, det alltför magra, alltför unga och alltför sexualiserade.

Fast man kan göra rätt. Man kan göra modereklam med tydlig idé, hög modegrad, snygga (men friska) modeller och välkomponerade bilder med intressanta detaljer. Det gör NK, nästan jämt. Vad fint det vore om fler gjorde det.

Hedvig Hagwall Bruckner, copy, King

Lista

1. Nordiska Kompaniet, NK startar våren, Garbergs
2. Tele2, Vi är feminister, Forsman & Bodenfors
3. Telge Energi, Framtidens kundchef sökes, Masscreation
4. Com Hem, Epic Judit, King
5. Svenska spel, Oddset genom årtionden, DDB Stockholm
6. Willys, Miljoner matkassar. En affärsidé, DDB Göteborg
7. Stihl, Boxningsringen, Dedicate Göteborg
8. Volt, Henrik flyttar söderut, Volt
9. Länsförsäkringar, Skadekampanjen, TBWA Stockholm

Jury


Hedvig Hagwall Bruckner (ordf)


Peter Eriksson



Eva Mandelqvist


Marcus Enström


Mia Löfgren


Arvid Nittve


Sofie Pexer



Ya-Sin Chahimi
 
Anna Jensen
 
Leo Magnusson