November 2006

Årets sista omgång av Månadens print får en klassisk visuell segrare: Nikeannonsen av Scholz & Friends. Storåkers printkampanj för Africa remix-utställningen på Moderna museet nosade förstaplatsen i bakhasorna. På tredjeplats kom Forsman & Bodenfors annonser för Systembolaget.

bidrag

1. Nike, "Brasilien–Ecuador på Råsunda"
Scholz & Friends
2. Moderna museet, "Africa remix"
Storåkers McCann
3. Systemb., "Antilangning, ålderskontroll"
Forsman & Bodenfors
4. Café Opera, "Julannons"
Lowe Brindfors
5. Spray Network, "Viktcoach"
King
6. DN, "God morgon stockholmare"
Garbergs
6. Västtrafik, "Klimatkampanj"
Jerlov
6. Swedi sh Match, "Svettigt"
Volt
9. Badlands, "Dödskallen"
Saatchi & Saatchi
10. TDC, "Bredband utan dolda förbehåll"
DDB Stockholm
Se alla bidrag

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 85
2. Lowe Brindfors 61
2. Åkestam Holst 61
3. Saatchi & Saatchi 40
4. DDB Stockholm 37
5. King 31
6. Storåkers McCann 28
7. Waters Widgren 23
8. Garbergs 19
9. Goss 17
10. SWE 14

1 Oneshot för Nike segrade i november

KUND: nike BYRÅ: scholz & friends

Novemberomgången är den sista i ordningen för 2006 – den nya juryn får ta sig an december och januari i en sammanslagen omgång nästa år. Som vanligt varje månad det senaste året tävlade en stor mängd bidrag, totalt 66 stycken.
Förstaplatsen kneps med några få poängs marginal av Scholz & Friends Nikeannons inför träningsmatchen mellan Brasilien och Ecuador på Råsunda tidigare under senhösten.
Juryn tyckte det var en rolig, tydlig och enkel visuell lösning. Några anmärkte enbart lite på hur formen skulle ha kunnat förenklats ännu mer.
Nike är som bekant bland världens främsta annonsörer och vana vinnare i alla reklamtävlingar. För Scholz & Friends är det dock första gången högst upp på prispallen i Månadens prin, ett roligt avslut på året. Byrån som har funnits i drygt tre år har jobbat med Nike ända sedan starten.
– Nike jobbar med olika byråer globalt och i Europa, Wieden & Kennedy har de ju jobbat med länge. Sedan har de lokala byråer som oss, vi har norra Europa som är Norden och Beneluxländerna, där vi gör allt från lokala kampanjer, förlängningar av europeiska kampanjer och egna initiativ, berättar Kay Höök , vd och projektledare.
Vinstannnosen är ett eget initiativ som Nike godkände.
– Nike står bakom Brasilien och vi ville visa det och lagets glada typ av anfallsfotboll, säger Kay Höök.
I annonsen syns ett fullt Råsunda med en utsliten planhalva på ena sidan och texten halvlek. Publicering skedde samma dag som matchen i sportbilagor, matchprogram och gratistidningar.
– Vi ville ge all cred till vår modiga kund som står bakom utmaningen och som hela tiden triggar oss att göra bra kommunikation för Nike. De får säkert tusentals förslag på oneshot från proaktiva byråer men vi har jobbat med dem länge och vill vi göra något lokal så får vi oftast det, fortsätter han.
Tidigare har man bland annat gjort kampanjer för Nike Women och Nike Running, det senare i samband med Midnattsloppet. Under våren kommer en ny egen kampanj för Nike.
– Brasilienannonsen fick vi många kommentarer om. Det var tur för oss att Brasilien vann, men de var rätt överlägs­na och kommunikationen gick hem hos fotbollsintresserade, säger Kay Höök.

Uppdragsgivare: Fredrik Stenberg
Arbetsgrupp: Scholz & Friends Stockholm

2 Småelak humor

KUND: moderna museet BYRÅ: storåkers mccann

Storåkers och Moderna museet började samarbeta 2001 när museet gjorde om sin grafiska profil. Sedan dess har Storåkers stått bakom de flesta av museets kampanjer. Så även den senaste för utställningen "Africa remix", den största utställningen med samtida afrikansk konst presenterad utanför Afrika.

Printarna har gått som poster och på kulturtavlor runtom i Stockholm. De är grafiskt enkla mot gul eller rosa botten med texten: "Ett namn att lägga på minnet: Zwelethu Mthethwa. Sveriges största konsthändelse. Från Afrika." Och: "Säg efter oss: Aimé Ntakiyica. Sveriges största konsthändelse. Från Afrika." Juryn tyckte den förstnämnda var den bästa. Extra roligt att man skojar både med konstnärerna och med besökarnas kunskaper.

Storåkers spelade också in en reklamfilm i Sydafrika där afrikanska skådespelare fick spela Jonatan och Skorpan i "Bröderna Lejonhjärta". Filmen kom trea i Månadens film i oktober. Medverkar i "Africa remix" gör 86 konstnärer från 27 länder och går att se fram till mitten av januari.

Uppdragsgivare: Lovisa Lönnebo
Arbetsgrupp: Jonas Frank ad, Henric Almquist ad, Mia Cederberg copywriter, Michael Storåkers projektledare, Anna Wallin produktionsledare, Nico Paredes originalare

3 Välskrivet från Systembolaget

KUND: systembolaget BYRÅ: forsman & bodenfors

Två textbaserade annonser med fiffiga rubriker, signerade Forsman & Bodenfors tog hem en välförtjänt tredjeplats. Den ena med pappan och dottern hänger ihop med en webbkampanj om langning och har även gått i radio där man talar om ”träningsläger för tonårsföräldrar”. Den andra är egentligen formellt en plats­annons som man har låtit ta större plats.
– Systembolaget behöver ungdomar som kan spionera på dem för att se att ålderskontrollerna följs, säger Johan Olivero , copy.
Juryn hyllade just copyn som hade helt rätt tonläge och enkelhet. Maneret har Forsman & Bodenfors använt för Systembolaget sedan de började jobba tillsammans för fyra år sedan. Dessa två annonser gick både i dags- och kvällspress.
– Det är mycket man ska ta hänsyn till, det är ju ett företag många har åsikter om. Man får försöka ha ett rakt tilltal och en ton som inte känns institutionsaktig och statlig, säger Johan Olivero.
Killen i rerkyteringsannonsen är en praktikant hos Forsman & Bodenfors – personerna som castingagenturerna föreslog såg alltför ”modellliga” ut.
Uppdragsgivare: Per Bergkrantz
Arbetsgrupp: Hans Andersson kundansvarig, Maria Hallenborg projektledare, Yara Anttila produktionsledare, Johan Eghammer ad, Johan Olivero copywriter, Lotta Dolling formgivare, AnnKi Bryhn Jansson planner, Gösta Reiland fotograf, Carat Internt Mediebyrå.
Reptil Retusch, repro.
Linjepunkt retusch.
Factory Factory original.

Se alla bidrag



Lista