November 2007

Retstickorna Café Opera gick segrande ur årets sista och jämnaste fajt i Månadens print. Tätt efter följde konst­gallerian Hötorget och Göteborgs-Posten som slogs tappert in i det sista.

Av: Fredrik Hansson

Byråtoppen 2007

1. King 87
2. Forsman & Bodenfors 66
3. DDB Stockholm 51
4. Lowe Brindfors 50
5. Goss 44
6. Åkestam Holst 42
7. Storåkers McCann 37
8. Garbergs 20
10. ANR 19
11. Waters Widgren 16
12. Saatchi & Saatchi 13
12. Grey Stockholm 13
14. Admire 10
15. Trackster 9
16. Peacock 7
16. Ogilvy 7
18. Abby Norm 4

Resultat denna omgång

1. Café Operas julbord, Café Opera DDB
2. Nymålat, Hötorget Lowe Brindfors
3. Övervakningskampanj, GP Forsman & Bodenfors
4. Monopolkampanj höst 2007, Systembolaget F&B
4. Förkylningsstatistiken, Schering-Plough/Echinagard Garbergs
4. Samtida verk, Wetterling Gallery Lowe Brindfors
4. WWF Ogilvy Group
8. Elbrus, Europas högsta berg, Langley Travel Goss
9. Yrkesförare mot rattfyllor, IQ Forsman & Bodenfors
10. Unicef aids, Unicef Forsman & Bodenfors

1 Café Operas julbord

Kund: Café Opera Byrå: DDB

Årets sista printvinnare är utsedd. Juryn kallade den briljant, dryg och rolig. Café Opera fortsätter med sin sedvanligt vassa ton och den här gången är det Upplands-Väsby som får agera skrattfest. Johan Holmström, cd på DDB, menar dock att man inte är ute efter att göra narr av invånarna i nämnda stad.
– Vi hade en hel lista på ställen men Upplands-Väsby låter roligt helt enkelt, det är inget angrepp mot folket så de kan sova gott även i fortsättningen. Vi var aldrig rädda för att skrämma bort någon, jag kan tänka mig att de kan se humorn i det här också.
Någon i juryn menade att det bara är folk från Upplands-Väsby som hänger på Café Opera, kommentar?
– Haha, ja, vår kommunikativa målgrupp är nog mer snobbig innerstad men hur det ser ut egentligen kan jag inte svara på.
Café Opera har en lång tradition av offensiv reklam och balansgången mellan roligt dryg och för dryg är stundtals svår.
– Det är alltid en balansgång för magkänslan. Ibland känner man att ”det här blev jävligt roligt” eller ”det här blev inte så roligt”, det kan bli bananskal av vad som helst.
Vad fick ni för riktlinjer av Café ­Opera?
– De ger väldigt fria händer, jag har jobbat med dem gans­ka länge och vet vad de brukar vilja ha. Man går dit och presenterar sin idé, skrattar de är det bra, skrattar de inte är det bara att gå hem igen, säger Johan Holmström.

Fakta

Arbetsgrupp: Johan Holmström cd, Ted Mellström och Fredrik Simonsson ad:ar, Martin Lundgren copy, Andreas Hallgren produktionsledare, Daniel Liljas original.

2 Nymålat

Kund: Hötorget Byrå: Lowe Brindfors

Arbetet med konstföre­ningen Hötorgets senaste utställning blev ett riktigt julpyssel för DDB. Färgen skulle rinna rätt och kladda av på ett trovärdigt sätt, stundtals var nästan hela byrån involverad i hantverket.
– Det var lite som en tomte­verkstad på byrån, vi satt och pysslade i några veckor till och från och det var massor med folk som hjälpte till. Förutom oss kreatörer och några ateljéassistenter var det många människor som gick förbi och tyckte till, säger Olle Langseth, copywriter på DDB.
Ute på stan sattes stora tavlor upp som droppade av färg, i print syntes den i magasinen Rodeo och Bon.
– Bon var faktiskt schysta nog att låta färgen kladda av på det redaktionella materialet. Det brukar annars vara väldigt känsligt men hade nog att göra med att det var en konstutställning, det hade inte varit samma sak om till exempel Electrolux gjort annonsen tror jag, säger Olle Langseth.

Fakta

Arbetsgrupp: Tove Langseth, Kalle dos Santos och Patrik Westerdahl ad, Olle Langseth copy, Emma Branting produktions­ledare, Margaretha Ekstrand-Almér originalare, Dag Sundberg fotograf, Andreas Lindström och Rolle Lindgren repro/retusch Bild­institutet, tryck Billes, Sofie Zetterberg, Robin Wiman och Felix Winqvist ateljéassistenter.

3 Övervakningskampanj

Kund: Göteborgs-Posten Byrå: Forsman & Bodenfor

Trygghet och ömsesidigt förtroende sägs vara framgångsreceptet bakom Forsman & Bodenfors och Göteborgs-Postens lyckade höst. Kampanj efter kampanj har hasat sig upp i toppen och övervakningstemat var en riktig lyckoträff både för byrå och kund.
– Vi använde det mesta som fanns i stan. Vi ville skapa känslan av att GP finns överallt i stan, i varje gatuhörn, vart man än vänder sig, säger Richard Hallberg, copywriter på Forsman & Bodenfors.
Kampanjen har synts på reklamplatser runtom i Göteborg och i egna tidningen. Dessutom har man samarbetat med olika mäklare som har låtit byrån sätta upp ”Alla områden är tv-bevakade” i skyltfönster. Förwutom huvudsyftet, att visa upp GP:s stora satsning på webb-tv, tycker Richard Hallberg att man har skapat ytterligare en dimension.
– Uttrycksmässigt har vi även lyckats få med debatten som rasat om bevakning över huvud taget. Att man ska börja bevaka skolor, torg och så vidare. Det känns aktuellt och intressant, men det är mer av en bonus.

Fakta

Arbetsgrupp: Hans Andersson kundansvarig, Ann Spennare Bengtsson projektledare, Lena Grundström produktionsledare, Staffan Forsman ad, Richard Hallberg och Björn Engström copy, Staffan Håkansson formgivare, Peter Gaudiano webbproducent, Wizeum mediebyrå.

Lista