November 2008

DDB tar i 2008:s sista omgång ännu en överlägsen vinst för McDonalds. Tvåa kom F&B för sin sömniga Apoteketkampanj och trea kom John Doe Worldwide med sin uppiggande Red Bull-kampanj.

Av: Linus Fremin

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Big Tasty, McDonalds DDB Stockholm
2. Sömnhjälpen, Apoteket Forsman & Bodenfors
3. Telefonnumret, Red Bull Sweden John Doe Worldwide
4. Skoda Greenline, Skoda DDB Stockholm
5. Miele Active Care, Miele Jung von Matt
6. Madame Fiffi, RFSU Åkestam Holst
7. Signaturer, Vattenfall Lowe Brindfors
8. Rewrite the future, Rädda Barnen Lowe Brindfors
9. Stadsmissionens julkampanj, Sthlms stadsmission C/O
10. Kikkoman, Kikkoman Scholz & Friends

Se alla bidrag här

Printtoppen 2008

1 (3) DDB Stockholm 136
2 (2) Forsman & Bodenfors 59
3 (4) Lowe Brindfors 48
4 (12) Grey Stockholm 27
5 (6) Åkestam Holst 27
6 (1) King 20
7 (7) Storåkers McCann 19
8 (–) Jung von Matt 17
9 (–) Valentin & Byhr 16
10 (5) Goss 15
11 (8) Garbergs14
12 (9) ANR BBDO 11
13 (–) Publicis Stockholm 10
14 (–) Ester 8
14 (–) John Doe Worldwide 8
14 (–) Svensson 8
14 (–) Sveriges Television 8
18 (–) RBK 7
18 (18) Jerlov 6
20 (17) Abby Norm5

1 Big Tasty

Kund: McDonalds Byrå: DDB Stockholm

För de som äter kött, gillar stora saker och kanske är svaga för amerikansk matkultur så är gissningsvis McDonalds hamburgare Big Tasty en favorit. För det är en väldigt, väldigt stor hamburgare. I DDB Stockholms vinnande kampanj så verkar den vara lika stor som ett hyreshus gjort av nötkött, bröd och tomatskivor.
– Vi ville på ett enkelt och intelligent sätt visa att det här är en väldigt stor hamburgare, säger Ted Harry Mellström, ad på DDB Stockholm.
– Det är ju alltid tacksamt att jobba med storleksförhållanden. När hamburgaren är så makalöst stor som den är borde ju splashen framstå som liten i jämförelse. Inga konstigheter, bara rak och enkel logik.
Vilken lättjobbad idé!
– Ja, det var en väldigt snabb produktion. Jag tror det tog en halvtimme från idé till att den var färdig både som print- och utomhus­annons.
Enkelheten har genomsyrat många av DDB Stockholms kampanjer för McDonalds under 2008. Det har varit jätte­stora servetter som utomhusenheter för att illust­rera Big Tastys storhet. Det har varit äpplen som hamburgare för att kommunicera att Happy Meal även innehåller frukt.
Men även mer komplexa kampanjer har fått genomslag som till exempel ”Vakna”-kampanjerna för McDonalds frukostmeny. Där låg fokus på konstiga drömmar som oftast grundade sig på DDB Stockholms-copyn Magnus Jakobssons egna drömmar. År 2008 har med andra ord visat sig vara det kanske mest kreativa och varierade året för McDonalds kommunikation. Något som grundar sig i att DDB Stockholm och McDonalds har fått ett allt bättre samarbete.
Det känns som att McDonalds har öppnat sig för lite mer crazy reklam det senaste året …
– Crazy vet jag inte, men vi har jobbat ett tag ihop och vi försöker tillsammans hela tiden utvecklas och komma längre med allt vi gör, säger Ted Harry Mellström.

Fakta

Uppdragsgivare: Lotta Sterning
Arbetsgrupp: Johan Holmström cd, Ted Harry Mellström ad, Daniel Liljas och Mathias Mattsson originalare, Johanna Karsten repro, Pelle Josephson projekt­ledare och Johan Ekelund och Daniel Sundin produktionsledare
Mediebyrå: OMD, Kristin Tejning


2 Sömnhjälpen

Kund: Apoteket Byrå: Forsman & Bodenfors

Vi är många i Sverige som har svårt att sova. Ligger och stirrar i taket. Det är det som Forsman & Bodenfors har tagit fasta på i sin kampanj för Apotekets nya tjänst ”Sömnhjälpen” som nu tar hem silvret i Månadens print.
– Sverige är ett av de länder i världen där flest har sömnproblem. Innan erbjöd Apoteket i princip bara piller, men nu lanseras ett KBT-verktyg, en webbtjänst utvecklad i samarbete med sömnforskare, som ska lära folk att sova bättre, säger John Bergdahl, ad på F&B.
– Den här tjänsten gör det tillgängligt för alla som behöver få riktig hjälp.
I printkampanjen har man valt ett enkelt grepp där man har fotat tak utifrån den sängliggandes perspektiv.
– Hela vår kampanj bygger mycket på igenkänning. Man ligger där i sängen och stirrar i taket. Någonting som de flesta har upplevt.
Kampanjen spinner vidare på Apotekets ompositionering från att vara en distributör av läkemedel till att även vara en aktör på hälsomarknaden.
– Apoteket tar ansvar för Sveriges hälsa på riktigt. Det här är ett bra exempel på det, säger John Bergdahl.
Fotnot: KBT är en förkortning för kognitiv beteendeterapi

Fakta

Uppdragsgivare: Eva Fernvall, Maria Mårfält och Carina Backhans
Arbetsgrupp: Leif Sorte projektledare, Patrik Danroth produktionsledare, John Bergdahl ad, Johan Olivero och Robert Lund copy, Nina Andersson formgivare, Emelie Gustafsson planner och Erik Undéhn fotograf
Mediebyrå: OMD


3 Telefonnumret

Kund: Red Bull Sweden Byrå: John Doe Worldwide

Red Bull brukar varje gång de söker folk få in tokmycket ansökningar. För att få rätt personer att söka tog John Doe Worldwide fram en annons som skulle attrahera personer med råkoll på restaurangbranschen. Det gjorde de med en sifferrebus vars rätta svar gav numret till Red Bulls vd. Till exempel frågade man ”Tiden då Spy Bar stänger om helgerna?” och ”Pepes Bodega i Båstad öppnade 199?”.
Kul att det inte bara var Stockholms­centrerat, var det en tanke hos er?
– Ja, vi ville hitta någon som hade koll på hela Sverige, då Red Bull säljs i hela landet. För det krävs det någon som har koll på hela restaurangbranschen och inte bara de runt Stureplan, säger Christoffer Lundström, copy på John Doe Worldwide.
Hur många hörde av sig?
– Jag kan inte det exakta antalet som ringde, men det lämnades många positiva meddelanden på det mobilsvar som var kopplat till telefonnumret.
– De som kunde svaren ringde direkt, andra hade engagemanget att ta reda på telefonnumret. Det är sådana sökanden som Red Bull vill ha.

Fakta

Uppdragsgivare: Anna Ulinder
Arbetsgrupp: Fredrik Blomberg cd, Christoffer Lundström copy, Jörgen Berglund ad, Tommy Gottberg projektledare och Giustina Guariglia produktionsledare
Mediebyrå: Starcom, Agnetha Gardebrandt

Se alla bidrag här



Lista