November 2009

Forsman & Bodenfors slutspurtade i 2009 års sista omgång och plockade både första- och andraplatsen med kampanjer för AMF och IKEA. På bronsplats tog sig Lowe Brindfors upp med Rädda Barnen.

Tero Marjamäki

Se alla bidrag här

Printtoppen 2009

1 (1) D DB Stockholm 184
2 (2) F&B 106
3 (3) Lowe Brindfors 73
4 (7) Storåkers McCann 66
5 (6) King 53
6 (5) Åkestam Holst 47
7 (–) Ruth 25
8 (10) Goss 22
9 (14) Ester 20
10 (–) Saatchi & Saatchi 16
11 (–) Farfar 15
12 (18) Jerlov 11
13 (–) WW\TBWA 8
14 (–) Form Helena Gyllensvärd5
14 (–) SCP reklambyrå 5
16 (–) Le Bureau 4
16 (–) Sunny side up 4
18 (4) Grey Stockholm 3

1 1994

Kund: AMF Pension Byrå: Forsman & Bodenfors

F&B fortsätter att plocka höga poäng med AMF på det framgångsrika temat ”1994”. Tidigare har man bland annat vunnit Månadens utom­hus, kommit tvåa i Månadens film och placerat sig trea i Månadens alternativa. Nu vinner man på nytt, denna gång i Månadens print.
– Det känns väldigt skönt, det är vi jätteglada för, säger John Bergdahl, ad.

Vad är hemligheten?
– Mycket tror jag beror på igenkänningsfaktorn. Att man faktiskt kan relatera till de händelser som vi lyfter fram och att det känns att händelserna ligger långt bak i tiden. Det i samband med budskapet tror jag lyfter kampanjen.

Kampanjen fokuserar på hur länge pensionsbolaget AMF har varit ledande i klassen.
– Jag tror att den främsta anledning till att kampanjen har blivit så lyckad beror på den höga avkastningen hos AMF, den är extremt viktig.
– De har haft högst avkastning under väldigt lång tid och är en effektiv organisation med fokus på pensionen. Kampanjen är rak och rationell, jag tror vi förmedlar det bra, säger han.

Frågor som hur länge sedan det var som endast 9 700 svenskar hade internet, och när Reine gökade runt i Mälarviken lyfts fram.
– Vi exemplifierar året 1994 med ett antal olika händelser och det har varit en utmaning att se hur långt man kan ta konceptet. Men det viktiga är inte att folk kopplar att det handlar om just -94, utan mer att de får känslan av att det var hisnande länge sedan, säger John Bergdahl.

Fakta

Uppdragsgivare: Åsa Ambuhm, Maria Jonsson
Arbetsgrupp: Leif Sorte projektledare, Patrik Danroth produktionsledare, John Bergdahl ad, Jacob Nelson copy, Candice Madrid formgivare. Repro Factory, F&B Original: Factory F&B.
Mediebyrå: Mindshare


2 Sängtest

Kund: Ikea Byrå: Forsman & Bodenfors

”Så härligt ikeanskt”. Det var juryns kommentar efter att ha sett Forsman &Bodenfors annonser för möbeljätten. I kampanjen lyfter man fram ett resultat från Testfakta som har jämfört en rad olika sängar. IKEA:s säng blev inte bäst i test, men väl god tvåa framför sängar i 30 000 kronorsklassen.
– Vi ville slå sönder allt eventuellt tvivel kring låga priser och hög kvalitet, att fokusera på ett oberoende test i kampanjen tyckte vi var ett bra sätt att göra det på, säger Anna Kask, ad på Forsman & Bodenfors.

Tidigare när IKEA lanserat sina sängar har man gjort liknande kampanjer, denna gång var syftet att sätta fokus på sitt helt nya säng­sortiment.
– Vi ville lite svart på vitt lyfta fram de enorma prisskillnaderna, vilket är en stor styrka ur IKEA:s synvinkel, och kampanjen har fått bra respons.

Forsman & Bodenfors har sam­arbetat med IKEA sedan 1996, hur svårt är det att göra kampanjer för en kund som man har haft så länge?

– Det varierar givetvis, men det är fortfarande lika roligt. IKEA är en fantastiskt stor kund, så det blir aldrig riktigt tråkigt, säger Anna Kask.

Fakta

Arbetsgrupp: Olle Victorin projektledare och kundansvarig, Ewa Edlund och Elin Sohlberg produktionsledare, Anna Kask ad, Fredrik Jansson copy, Christoffer Persson formgivare, Tobias Nordström planner.
Postproduktion: MEC Global, repro och original F&B Factory


3 Långsiktigt arbete

Kund: Rädda Barnen Byrå: Lowe Brindfors

Lowe Brindfors kampanj ”Långsiktigt arbete” för Rädda Barnen kniper tredje­platsen. Syftet var att göra annonser som berättar djupare om ämnen som är viktiga för Rädda Barnen.
– Vi berättar till exempel om bestående förbättringar vilket ofta kräver insatser under lång tid. Det skiljer sig från begreppet välgörenhet som i hög grad handlar om snabba insatser med, många gånger, tillfälliga resultat, säger Pelle Lundquist, ad på Lowe Brindfors.

En av annonserna har rubriken ”Vi lovar att dina pengar inte går till välgörenhet”. Har ni fått några reaktioner om den, med tanke på Donner-skandalen på Röda korset?
– Inte vad jag vet. Men Röda korset-skandalen gjorde­ det väl angeläget för alla organisationer med liknande verksamhet att tala om att pengarna som skänks verkligen gör nytta. Därför pratade vi till exempel om att många jävliga saker i vår värld faktiskt har blivit mycket bättre – ”Det var sämre förr”.

Snabb, tydlig, men ful var en av rösterna från juryn, kommentar?
– Två positiva adjektiv av tre är ju snudd på toppbetyg.
Kampanjen gick som hel­sidor i Dagens Nyheter och en reklamfilm på TV4.

Fakta

Arbetsgrupp: RickardVillard och Martin Bartholf cd, Pelle Lund­quist och Emmeli Österdahl ad:ar, Henning Wijkmark copy, Anna Laestadius projektledare, Anna Tanser Wohlin produktionsledare, Mehranz Bejne planner, Ola Lanteli original, Richard Dymling repro


Folkets röst

AMF 33%

IKEA 33%

Rädda Barnen 34%


Det blev hårfint mellan kampanjerna när Resumés läsare tyckte till. Lowe Brindfors tog en knapp seger med Rädda Barnen. 292 röstade på webben.


Se alla bidrag här



Lista

1. AMF, 1994 Forsman & Bodenfors
2. IKEA, Sängtest Forsman & Bodenfors
3. Rädda Barnen, Långsiktigt arbete Lowe Brindfors
4. Volvia, Hockeyannons Jerlov
5. Riksgälden, Dåliga förlorare – Ubåten Storåkers McCann
6. Norrmejerier, Apa vs tyngdlyftare Saatchi & Saatchi
7. Ridderheims, Miniölkorvar Jerlov
8. Pause Ljud & Bild, Ovanligt rolig matlagning Åkestam Holst
9. Göteborgs räddningsmission, Älskar, älskar inte Goss
10. Idre Fjäll, 30 bäddar, Spenat