November 2010

Det blev dubbelt upp för Cordovan som tar både andra- och tredjeplatsen. Förstaplatsen knep dock Honestys recyclingannons för Stena Metall.

Tero Marjamäki

1 Stena Metall Frälsis

Kund: Stena Metall Byrå: Honesty

”Varför göra egna, mediokra annonser när man kan återvinna guldkorn?”

Det var tanken bakom reklam­byrån Honestys recyclade annons för Stena Metall som tar hem guldet i november­omgången av Månaden s print.
– Jättekul, säger Martin Marklund, en av kreatörerna bakom konceptet på Honesty­.
– Grundtanken var rele­vans för just det aktuella mediet med recyclingtemat som grund, under konceptet ”kommunicera som vi lär”.

I augusti–septembers om gång vann byrån silver i ­Månadens radio där man gjorde nya radiospotar av gamla för samma kund. Miljö­vänlig recycling helt ­enkelt, vilket också är kärnan i Stena Metalls verksamhet.

Annonsen som vann print­omgången gick i tidningar som Svenska Dagbladet, ­Dagens Indu stri och Göteborgs-Posten där man spann vidare på återvinningskonceptet genom att återanvända Frälsningsarméns klassiska ­annons från 2001.

I Göteborgsområdet gick den med ett riktigt återvinningsbart klistermärke på.

Målgruppen var alla företag som behöver hjälp med sin avfallshantering.

I juryrummet diskuterades om annonsen kanske är för intern, och att alla då inte förstår den. Hur resonerade ni kring detta?
– Responsen utifrån har varit att folk har gillat den, jag tror inte den är för intern. Annonsen är också lite av en rebus där jag tror att man som konsument blir glad när man har löst den, och förstår budskapet. Många har också en relation till Frälsningsarmén, och jag tror det underlättade i avkodningen.

Vad gjorde att ni landade i just Frälsningsarméns annons?
– Vi hade flera varianter med andra annonsörer, men det kändes rätt att göra det på Frälsningsarmén och den fyller också ett dubbelt gott syfte.

I snart ett år har Honesty och Stena Metall samarbetat där denna annons har varit en del i en större kampanj.
– Det har varit många olika enheter som alla kanske inte är lika synliga men som alla har gått under samma tema. Jag hoppas också det kommer fler. Det är ett hållbart tema.
– När vi började upplevde vi Stena Metall som underkommunicerat men med fantastisk potential, ett riktigt drömuppdrag.
– De har närvaro över hela Sverige, och har kanske inte kommunicerat så brett tidigare, där vårt uppdrag är att lyfta dem från konferensbordet till frukostbordet. De har världens bästa historia att berätta, fast kanske inte så många vet om det, än.

Så tyckte juryn

Patrik Spång, Cordovan:
– Varför skriva nya mediokra kommentarer, när jag kan använda ett gammalt guldkorn: ”Skönt koncept som håller för många, många annonser framöver. Och små korta spotar, eller bumbers and breakers månne? Oroväckande dock, att gungan och hamstern skiljer sig så i idéstyrka.”

Heikki Lampinen, DN:
– Ofattbart att mina kolleger kunde välja detta bidrag till det bästa. Jag protesterade med det hjälpte föga. Min bedömning: otyd­lig avsändare, otydligt budskap och krystat.

Fredrik Blomberg, John Doe:
– Har sett den här typen av idé i ett par olika utföranden för andra varumärken. Min favorit genom åren är Myrornas ”återvinnings­annons” som jag tycker var mer relevant och mer logisk. Men i en svag omgång blir detta min nummer ett.

Mikaela Friberger, Mikaela & Helena Reklambyrå:
– Vi har kanske sett det förut men idén känns relevant för avsändaren och annonsen har en trevlig ton.

Albin Wendel, Eight:
– En kul idé som man väl i och för sig har sett i några olika varianter tidigare. Dessutom kan man ju undra om inte ett sådant här grepp är lite väl branschinternt. Vem minns en gammal annonsgoding egentligen?

Josefine Adner, Grey:
– Ännu en återvunnen annons men den här gången klart rele- vant. Har även hört radiospoten och den konceptuella idén, att återvinna mediet man befinner sig i, känns originell.

Fakta

Uppdragsgivare: Katrin Lemming, Carina Nowak
Arbetsgrupp: Emil Clase projektledare, Stefan Karadinovski produktionsledare, Anna Lindelöw ad, Sara Adrian original, Martin Marklund, Petrus Kukulski kreatörer
Mediebyrå: Carat, Charlotte Ekberg


2 Varannan vecka

Kund: NTF Byrå: Cordovan Comm.

Silvret tar den nygamla byrån Cordovan som nyligen slogs ihop med Jerlov.

I en helt svartvit annons, med asfalt som grund, och med rubriken ”Varannan vecka dör ett barn i trafiken” grep den enkla, men annorlunda annonsen tag i juryn som belönade bidraget med en andraplats.

”Ofta är det hastigheten som är boven. Eller mördaren. Faktum är att den, av bara farten tar livet av cirka 100–150 människor varje år – barn som vuxna.” Det var copyn och insikten i kampanjen.

Annonsen är en del i en serie om totalt fem annonser som kommer att gå i omgångar­ när utrymme finns, då NTF inte har någon mediebudget.
– Vi satt i ett rum och brainstormade på temat och det faktum att varannan vecka dör ett barn i trafiken, och spånade kring olika ­inslag som säkerhetsbälte, nykterhet, med mera, när vi kom fram till att denna idé kändes starkast, berättar Carina Lindström, ad på Cordovan.

Anledningen till det svartvita, säger hon, är den svarta asfaltsbakgrunden, men också att det rena utförandet framhävde och stärkte budskapet.

Syftet var att uppmärk­samma­ folk på trafiksäkerhet och locka in till NTF:s webbsida.

Så tyckte juryn

Mikaela Friberger, Mikaela & Helena Reklambyrå:
– Fin bild med tydligt budskap.

Heikki Lampinen, DN:
– Det är alltid dramatiskt med barn som råkar illa ut, men i detta exempel saknar jag känslan. Inte min favorit. NTF:s mossiga logga påverkar helhetsintrycket negativt.

Fredrik Blomberg, John Doe:
– Gillar grundidén. Men utförandet känns krystat. Någon sade att det var ritade konturer på en brottplats, för mig blir det två idéer i en.

Albin Wendel, Eight:
– Jag tycker att det här är en bra idé och för mig var den tydlig, men blev lite mer tveksam när flera i juryn inte kunde placera den som en markering som målas på asfalten.

Josefine Adner, Grey:
– Lite väl många ordvitsar i brödtexten för att vara ett så seriöst budskap men det går fram ändå.

Fakta

Uppdragsgivare: Malin Lundgren
Arbetsgrupp: Patrik Spång cd/copy, Carina Lindström ad, Lotta Tengby produktionsledare, Annika Svahn projektledare, Kajsa Stiller copypraktikant, Annika Modigh ad-praktikant


3 Aktievinet

Kund: Goodwine Byrå: Cordovan Comm.

Även tredjeplatsen går till Göte­borgsbaserade Cordovan, man gör det med kunden Goodwine.
– Goodwine är en aktör som letar upp små, grymt duktiga vinproducenter som inte har tillräckligt stor volym för Systembolaget. Vi ville lyfta fram deras starka erbjudande, berättar Ola Lundin, ad på Cordovan.

Kampanjen är det första som byrån gör för kunden sedan man startade samarbetet. Och syftet med kampanjen var också att dels positionera Goodwine gentemot de många konkurrenterna på marknaden, dels öka kännedomen kring företaget. Det primära målet var att få folk att inte bara bli medlemmar, utan också aktieägare i bolaget.

I annonsen erbjöds också exklusiva medlems- och delägarskap i bolaget.

Hur har gensvaret varit?
– Det har varit stort intresse­

Så tyckte juryn

Heikki Lampinen, DN:
– Rätt så rolig, ej speciellt originell. Ett klassiskt exempel på Göteborgshumor.

Fredrik Blomberg, John Doe:
– Lite småtrevligt. Med rätt medie­val kan den nog göra jobbet.

Albin Wendel, Eight:
– En väldigt snygg kampanj som gör något mer av det än vad den här kategorin normalt sett lyckas med. I en annars rätt fattig månadsomgång hade jag den här kampanjen som min favorit.

Josefine Adner, Grey:
– Skål för det fina hantverket!

Fakta

Uppdragsgivare: Mattias Fredriksson
Arbetsgrupp: Anders Wern­gren copy, Ola Lundin ad, Hans Hjelmberg formgivare, Norah Guzlander original, Anders Werngren projektledare, Camilla Westerlind produktionsledare, Lennart Sjöberg fotograf, Mikael Stenberg mediestrateg

Se alla bidrag här


Folkets röst

Stena Metall 67%

NTF 24%

Goodwine 9%


Det var inget snack den här gången. Även Resumés läsare röstade fram Honestys Stena Metall-kampanj.

Se alla bidrag här

Lista

1. Stena Metall/Frälsningsarmén, Stena Metall Honesty
2. Varannan vecka, NTF Cordovan Communication
3. Aktievinet, Goodwine Cordovan Communication
4. Sällsynt, Ågrenska Momentum
5. Humanitär hjälp inget vapen, Läkare utan gränser Fredrik Forsling – Special Branding Projects
6. Mirakel 2011, Svenska missionskyrkan Goss
7. God jul önskar Gille, Gille Guts & Glory
8. Julbemanning 2, Manpower Grey Stockholm
9. Farmor Sally, tant Margit och jag, MFF Röjning