November 2012

Nya tjänster från Pressbyrån och Åkestam Holst tog hem årets sista omgång av Månadens Print följt av en pedagogisk prissättningsannons från Norwegian och Garbergs samt kaffe i mugg från Myrorna och Ruth.

Fredrik Hazén

Dela sidan:


1 En liten tjänst från Pressbyrån
Kund: Pressbyrån Byrå: Åkestam HolstNär poängen var sammanräknad, så tyckte juryn att årets sista vinnare tog något av en skrällseger. En enkel, nästan anspråkslös annons som fick ovanligt höga betyg tack vare en stark idé och ett spännande budskap om att det går att köpa presentkort på Pressbyrån. Ett bevis för att man inte behöver krångla till de t, när förutsättningarna redan finns där.

- Presentkort är en produkt som fler och fler människor köper och gillar, men undersökningar visade att ganska få människor visste om att Pressbyrån har det i sitt sortiment. Lösningen bygger därför på den enkla insikten att presen tkort och Pressbyrån inte är en naturlig koppling i människors hjärnor. Genom att visa själva produkterna man kan köpa med presentkorten istället för själva presentkorten ökas överraskningsmomentet och gör den roligare, säger Patrik Karlsson som är planner på Åkestam Holst.

Juryn tyckte också att annonsen tydligt visade styrkan med just printformatet. Samma annons på en utomhustavla hade lätt passerat i mängden, men som tidningsläsare har man mer tid att låta sig bli överraskad.

- Annonsens styrka är just att den är enkel och tydlig men samtidigt överraskande.

Hur undviker man att en sådan annons blir tråkig?

- Genom att inte tänka så mycket på att det kan bli tråkigt, utan istället fokusera på att göra en enkel och tydlig annons, säger Patrik Karlsson.

Så tyckte juryn Fredrik Gustafson, Blomquist Annonsbyrå
De alldeles för dyra produkterna i det minsta varuhuset skapar intresse. Brutal enkelhet där utvecklingen av sortimentet ändå känns fräscht.

Petter Lublin, Lowe Brindfors

Enkelhet och tydlighet med en oväntad avsändare. Småkul helt enkelt.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi

Nu ska jag vara elak. Ska inte pressbyrån försöka göra godare smörgåsar och kaffe istället för att sälja presentkort? Presentkort kväver kreativiteten. Men som annons funkar den.

Markus Lindsjö, The Fan Club
Den berömda konflikten funkar!

FaktaCreative Director: Andreas Ullenius
AD: Yvan Archimbaud
Copywriter: Tor Lemhag
Projektledare: Thomas Gibson
Produktionsledare: Bella Lagerquist,
Webbproducent: Alex Picha
Planner: Patrik Karlsson
Grafisk Designer: Oscar Gardö
Motion Designer: Nisse Axman


2 Därför kan Norwegian flyga till New York
Kund: Norwegian Byrå:GarbergsMånadens tvåa från Norwegian krävde att läsaren tog sig tid till detaljstudier för att annonsens positiva egenskaper verkligen skulle framgå, tyckte juryn. Men när man väl satt igång var det svårt att slita sig. För Garbergs var uppdraget att förklara flygbolagets prissättning på de nya linjerna till New York:

- Eftersom erbjudandet är så fantastiskt ville vi förklara hur det är möjligt. Norwegian är inte ett lågprisflyg utan ett lågkostnadsbolag med ambitionen att erbjuda högsta kvalitét. De nya Boeing Dreamlinerplanen är bevis på hur man med modern teknik och nytänkande kan erbjuda ännu bättre resande och samtidigt dramatiskt minska t ex bränsleförbrukningen så man kan ha låga biljettpriser. Planen fick spela huvudrollen för att förklara affärsmodellen, säger Johan Van Den Schoot som är copy på Garbergs.

I annonsen används en asterisk intill den låga prissumman, vilket vanligen indikerar förebehåll och besvärliga avtalsvillkor. Men Johan Van Der Schoot tycker om detaljen som i det här fallet har ett positivt budskap.

- Förväntningen är ju begränsningar och regler men här blir det något positivt. Att du kan flyga till New York för 1199 :- om du är beredd att gör det i världen modernaste plan.

Det är en ganska tydlig annons där det händer mycket - hur undviker man att sån blir rörig?

- För det första måste allt innehåll vara intressant och relevant. Sen är det viktigt att de olika delarna i annonsen har en tydlig hierarki som hjälper läsaren att ta sig genom innehållet.

Juryn tyckte att annonsen hade en viss retrokänsla- stämmer detta?
- Den klassiska formen andas kvalitet vilket är precis det vi vill förmedla i kombination med det låga priset..

Så tyckte juryn Fredrik Gustafson, Blomquist Annonsbyrå
Det känns seriöst att förklara hur det kan vara så billigt att flyga till New York. Att Norwegian tack vare nya flygplan faktiskt kan sänka priset. Trovärdigt. Och snyggt.

Petter Lublin, Lowe Brindfors
Gammaldags annonskonst som inbjuder till läsning. Att priset är så lågt gör inte det hela sämre.

FaktaCopy: Johan Van Der Schoot
AD: Sebastian Smedberg,
Formgivare: Beatrice Sztanska
Orginalare: Roger Blomqvist
Planner: Johanna Juhlin
Produktionsledare: Åsa Scherman
Illustratör: Patrick Romano, Rithuset
Projektledare: Anna Frick

 

3 Myrornas take away- kaffe
Kund: Myrorna Byrå: RuthPrecis som hos månadens vinnare, så hyllades framförallt idén i bidraget från Myrorna och reklambyrån Ruth som kom på tredje plats. Att locka folk till Myrorna genom att erbjuda både kaffe och en återanvänd kopp gick hem hos juryn.

- Bakgrunden till annonsen är att ett antal av Myrornas butiker hade problem med att locka till sig kunder, och vad passar då bättre än ett specialerbjudande? Att både bjuda på kaffe och dessutom visa på Myrornas utbud av snygga koppar var en idé som gifte sig på ett smart sätt, säger Anders Granberg som är ad på Ruth.

- Sen var det också lite kul att driva med den stereotypa bilden av porslinsreklam, som ofta är väldigt strama och eleganta.

Han berättar att responsen varit god och att butikerna lyckats locka till sig flera nya besökare. Förutom att den visuella lösningen med olika färgglada koppar på ett effektivt sätt visade Myrornas sortiment som spännande och roligt så såg man också till att placera annonsen på strategiska platser och i lokaltidningar.

- Kampanjen gick både som utomhuskampanj och i print. Vi valde att köra den i nära anslutning til butikerna och i lokalpress under vissa dagar, säger Anders Granberg.

Så tyckte juryn Petter Lublin, Lowe Brindfors
Själva idén med att få återanvända kaffekoppar är stark, men annonsen i sig är inte någon favorit för mig.

Markus Lindsjö, The Fan Club
Kombinationen av kaffe, smart återvinningstänk och loppisfynd är briljant. Och dessutom smakar ju kaffe alltid bättre i en riktig kopp.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Kul idé. Får mig att tänka till.

FaktaProduktionsledare: Erik Wünsche
Produktionsledare: Carina Ceder
Orginalare: Anders Nilsson
Copywriter: Tosse Sund
AD: Anders Granberg
Fotograf: Erika Lidén

Myrorna
Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef, Myrorna
Maria-Pia Linder, marknadskoordinator, Myrorna


Jonas Frank
Är printen död?
Sista omgången i Månadens print är avklarad.
Vad sade vi för klokt då? Jag läser igenom mina anteckningar. Som vanligt skrev jag saker som inte har någon direkt mening, "Enis har en svart hatt i dag, Hedvig sa att King bara gör två saker. Print och tv". Jag tar med mig en anteckningsbok till möten för att det ser bra ut, men oftast tänker jag på andra saker. Sådan är jag.

Vad tänker jag på då?
Ibland på min första sidan 3-annons. En enorm egokick. Jag ringde familjen. Mamma, pappa nu ska ni få höra: Snart kommer en annons i tidningen som jag gjort för Apoteket! Jag var så glad och stolt. Pappa med, som hade betalat terminsavgifterna på Berghs. Det var ett bra tag sedan men jag får fortfarande gåshud. Är det någon som får gåshud av att göra print i dag?

Jag tror det, och att printen är på väg tillbaka. En stark sidan 3 ser folk. Det blir viktigt, som ett tal till nationen. Men själva hantverket håller tyvärr på att gå förlorat. Vi ser bra ideér från skolorna, men utförandet haltar. Sverige är inte längre med på shortlist i print. Så glöm inte att lära ut hantverket för bövelen!

Har jag då sett någon bra print i år? Ja, och alla har ett bra hantverk. ICA, Apoteket, NK, för att nämna några.

Tack för mig, tack Resumé för förtroendet och lycka till nya juryn.

Jonas Frank är art director på Saatchi & Saatchi.



Lista

1. Pressbyrån, En liten tjänst från pressbyrån, Åkestam Holst
2. Norwegian, Därför kan Norwegian flyga till New York, Garbergs
3. Myrorna, Myrornas Take Away Kaffe, Ruth
4. Sjöräddningsällskapet, Håll dig borta från de här säljarna, Forsman & Bodenfors
5. Svenska Spel, Flytta utomlands, King
6. Frälsningsarmén, Britt-Marie från Frälsningsarmén, Scholz & Friends
7. Non Smoking Generation, Aska, Hummingbirds
8. Försäkringskassan, Lansering app, Lowe Brindfors
9. Folkoperan, Carmina Burana, Forsman & Bodenfors
10. Cordon-bleu, Cordon-bleu, Smith Reklambyrå

Jury


Anna Qvennerstedt 
Juryordförande


Wilhelmina Gabriele



Jonas Frank



Hedvig Hagwall
Bruckner


Emmeli Österdahl


Enis Püpülek


Petter Lublin


Fredrik Gustafson


Markus Lindsjö

Sara Paborn